به گزارش ایرنا ، بررسی ها نشان می دهد که کمبود امکانات آتش نشانی در این بخش که در فاصله حدود 75 کیلومتری جنوب شرقی شهر نوشهر واقع و قدمت تاریخی هفت هزار ساله دارد ، در سال های گذشته سبب بر جای گذاشتن خسارت های زیادی شده است.
بیشتر روستاهای این بخش به علت اجرا نشدن طرح هادی همچنان دارای بافت قدیمی هستند و کوهستانی و سخت گذر بودن راههای روستایی ، پراکندگی و بعد مسافت زیاد روستاها سبب شده تا بنا به گفته برخی از مسئولان و دهیاران منطقه ، آثار منفی کمبود امکانات آتش نشانی و امدادی دوچندان شود.
یکی از مشکلات این بخش پراکندگی و دورافتادگی روستاها از یکدیگر است به گونه ای که فاصله میان دو روستای حسن آباد تا کدیر در منتهی الیه دو سمت نقشه جغرافیائی این بخش به حدود 100 کیلومتر می رسد و اگر آتش سوزی در هریک از این روستاها به وقوع بپیوندد به آسانی نمی توان با خودروهای آتش نشانی این مسیرهای پیچیده و سخت گذر را پیمود و آتش را مهار کرد.
اگر چه درسال های اخیر بویژه از زمان شکل گیری دولت یازدهم تا حدودی در حوزه تقویت امکانات و تجهیزات آتش نشانی موجود در این بخش توجه خوبی شده ، ولی هنوز مشکلات پنهان در این منطقه وجود دارد و برآورده نشده است.
مدیرعامل شرکت تعاونی دهیاران بخش کجور روز پنجشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت :‌ چهار دستگاه خودروی آتش نشانی در این بخش وجود دارد ولی اگرعزم ،‌اراده و دلسوزی اهالی این روستاها به هنگام وقوع این حادثه نباشد ، خسارت های فراوانی را شاهد خواهیم بود.
علی زکی پور افزود :‌ نکته دیگر این که بنا به دلایلی نمی توان به این تعداد خودروها در زمان وقوع آتش سوزی دل خوش کرد ، برای این که کمود نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده ، پراکندگی و سخت گذر بودن راههای روستایی ، نقص فنی برخی از خودروها و در اختیار نداشتن جایگاه مناسب برای آبگیری عملا کارائی آنها را تا حد زیادی کاهش می دهد.
وی با اعلام این که سه دستگاه از خودروهای آتش نشانی متعلق به شهرداری پول و یک دستگاه نیز متعلق به شرکت تعاونی دهیاران این بخش است ، ادامه داد : ‌اگر چه خودروی متعلق به شرکت تعاونی دهیاران بتازگی یعنی قبل از سال جاری خریداری شده ولی این خودرو به تنهایی نمی تواند به تمام روستاهای این بخش در زمان وقوع حادثه خدمات ارائه دهد.
زکی پور با اشاره به این که از مجموع 65 روستای این بخش، نقشه طرح هادی در حدود 50 روستا تهیه شده است ، گفت که ‌ در برخی از این روستاهای نیز هنوز طرح هادی به طورکامل اجرا نشده است.
وی معابر کم عرض ،‌ وجود واحدهای مسکونی قدیمی ، دامسرا ، انبارهای علوفه و اراضی کشاورزی در این روستاهای بی بهره از طرح هادی را از اساسی ترین مشکلاتی دانست که ارائه خدمات آتش نشانی و ایمنی همزمان با وقوع حوادث دراین روستا ها را بامشکل مواجه کرده است.
مدیرعامل شرکت تعاونی دهیاران بخش کجور گفت :‌ به عنوان نمونه درآتش سوزی تعداد پنج واحد مسکونی که عصر دیروز / چهارشنبه / در روستای ' لشکنار ' رخ داد ، اگر همت و دلسوزی روستائیان نبود زبانه آتش به دیگر سکونتگاههای این روستا سرایت می کرد.
حوالی ساعت 15 عصر دیروز به علت بی احتیاطی یکی از ساکنان روستای لشکنار هنگام آتش زدن علف های هرز حیاط منزلش و در پی آن وزش باد شدید ، باعث شد تا پنج باب واحد مسکونی در این روستا طعمه حریق شود و خسارت زیادی به مالکان آن ها وارد شود.
زکی پور افزود :‌ این آتش سوزی اگرچه با همت و همکاری روستائیان لشکنار و متولیان امر بموقع مهار شد ولی اگر چنین حادثه ای در ماههای نیمه دوم سال یعنی فصل غیرفعالیت روستائیان رخ می داد به یقین میزان خسارت ها چند برابر بود.
مدیرعامل شرکت تعاونی دهیاران بخش کجور از مسئولان ذیربط برای رفع کمبود امکانات و تجهیزات آتش نشانی و خدمات ایمنی خواستار اختصاص خودروهای سبک با حجم آبگیری 2 یا سه هزار لیتر به منظورحضور بموقع در محل حادثه شد.
بخشدار کجور نیز با ابراز نگرانی از کمبود امکانات و تجهیزات آتش نشانی دراین بخش گفت :‌ اگرچه دراین دولت اقدامات خوبی دراین حوزه صورت گرفته ولی کافی نیست.
رستم سیاه سرانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ حادثه آتش سوزی که روز گذشته در روستای لشکنار به وقوع پیوست ، نشان داد که واقعا در زمان وقوع حادثه امکانات و تجهیزات موجود آتش نشانی پاسخگو نیست.
وی اظهارداشت : برای حل چنین مشکلاتی در ابتدا باید وضعیت طرح هادی روستاهایی که سال های پیش از سوی مسئولان ذیربط نقشه آن تهیه شده و هنوز در برخی از این روستاها اجرا نشده تعیین تکلیف و مشخص شود.
بخشدار کجور گفت :‌ چنین وضعیتی سبب شده اگر حادثه آتش سوزی در هریک از این روستاها بوقوع پیوندد نمی توان به آسانی خدمات اطفای حریق ارائه داد . ‌
سیاه سرانی افزود :‌ امیدواریم با تحقق درخواستمان از سوی مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری مازندران برای تخصیص سه دستگاه خودروی تانکردار آتش نشانی با حجم آبگیری به مقدار 2 یا سه هزار لیتر ، بتوانیم تا حدودی کمبود ها مربوط به این بخش را جبران کنیم .
وی در خصوص آتش سوزی روز گذشته در روستای لشکنار نیز گفت :‌ این آتش سوزی به پنج باب واحد مسکونی که از این تعداد 2باب واحد مسکونی کاملا تبدیل به خاکستر شد و سه باب دیگر نیز دچار خسارت 30درصدی تا 50 درصدی شدند.
او افزود :‌ هم اکنون کارشناسان بنیاد مسکن نوشهر برای برآورد میزان خسارت ناشی از این حادثه به این روستا اعزام شده اند.
خبرنگار : مهراب زکی پور کینجی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7078/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.