مازندرانی ها که نخستین برپا دارندگان حکومت علوی در ایران و رتبه دار میزبانی از امامزدگان در کشور هستند ، در شب شهادت مولای متقیان ، امیرالمومنان علی (ع) ، علاوه برمساجد ، مقابر امامزادگان را میعادگاه شب زنده داری قرار دادند تا علاوه بر دعا و نیایش ، شهادت مولا را به فرزندان بزرگوارشان تسلیت بگویند.
شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان برای مازندرانی ها ویژه تر از هر شب دیگری ، لیله القدر است ، شبی که مومنان روزه دار با پهن کردن سفره افطاری و سحری ، برای نزدیکی هر چه بیشتر به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت تلاش می کنند.
کمتر خانواده ای در مازندران افطاری و حتی سحری را در این شب با فضلیت در منزل صرف می کند و افراد خیر به صورت فردی یا دستجمعی با پهن کردن سفره در مساجد و مقابر امامزادگان ، از روزه داران اعم از آشنا و غریبه پذیرایی می کنند.
قرائت دعای جوشن کبیر به صورت دستجمعی و قرآن به سر کردن از جمله آداب شب های قدر بویژه احیاء شب بیست و یکم در مازندران است که در تمامی اماکن مذهبی با حضور گسترده مردم مومن به جا آورده شد.
گزارش خبرنگاران ایرنا از مناطق مختلف استان حاکیست که در شب شهادت امام اول شیعیان ، مازندران یکپارچه عزادار و دعاخوان بود و مومنان با برپا داشتن نماز ، قرائت قرآن و دعا و گریه و زاری از خداوند منان طلب آمرزش کردند.
مراسم ویژه دومین شب قدر در ساری در مصلی جمعه این شهر با حضور نماینده ولی فقیه و جمعی از مسئولان استان و شهرستان و همچنین اقشار مختلف مردم برگزار شد.
در سایر شهرستان ها نیز مراسم ویژه شب قدر در مساجد جامع و مقابر امامزدگان همراه با نوحه خوانی ، روضه خوانی و قرائت دعای جوشن کبیر ، مجیر و به جا آوردن دیگر آداب ویژه این شب برپا شد.
همچنین جوانان در برخی از شهرستان های مازندران در شب شهادت امیرالمومنین علی (ع) پس از به جا آوردن مراسم احیاء در خیابان های این شهر دسته عزاداری به راه انداختند.
بر اساس روایات اسلامی سه شب از شب های ماه مبارک رمضان به احتمال بیشتری نسبت به دیگر شب ها ، شب قدر است و شب های قدر نیز دارای اعمال ویژه ای است.
اعمال شب های قدر بر دو نوع است؛ یکی آنکه در هر سه شب باید انجام داد و دیگر اعمالی که مخصوص هر شب است .
اعمال مشترک شب های قدر شامل غسل ، نماز دو رکعتی با هفت مرتبه توحید و هفتاد مرتبه 'استغفار ، قرآن به سر گرفتن، زیارت امام حسین (ع)، خواندن نماز صد رکعتی و احیا داشتن است .
خبرنگار : زهره کرمی گرجی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7330/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.