عصر جمعه /دیروز/ خبری از منابع رسمی و غیر رسمی با این عنوان که یک دامدار کلاردشتی به خاطر بیماری مشکوک به تب کریمه در بیمارستان امام خمینی (ره ) ساری بستری شد در فضاهای مجازی به صورت فراگیر منتشر شد به نحوی که نگرانی خیلی از شهروندان و روستائیان غرب مازندران را به همراه داشت.
خبرنگار ایرنا در مرکز استان به دلیل حساسیت و اهمیت این موضوع برای آگاهی از سقم و صحت این اطلاعات با مسئولان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت و گو کرده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این گفت و گو اظهار داشت این فرد بستری شده در بیمارستان امام مشکوک به ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو است اما هنوز نتیجه قطعی آن مشخص نشده است.
دکتر محسن اعرابی گفته که آزمایش های لازم برای تشخیص بیماری انجام شده است و زمانی که نتایج اعلام شود می توان به طور قطعی اظهار نظر کرد.
اما با این حال اداره کل دامپزشکی مازندران به خاطر اهمیت وحساسیت این موضوع برای پی گیری از آخرین اقدامات پیشگیرانه انجام شده برای مقابله با شیوع احتمالی این بیماری تعدادی از کارشناسان را به شهرستان کلاردشت فرستاده است.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی مازندران مسئول اعزامی به شهرستان کلاردشت روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت :‌ یکی از اهداف بازدید از این منطقه تهیه گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده دربعد پیشگیری و مقابله با شیوع احتمالی این بیماری دراین منطقه بوده است.
دکترعبدالرضا حسین زاده افزود : نتایج بازدید و بررسی های انجام شده از وضعیت دامداری ها ، کشتارگاه ها و قصابی های منطقه از طریق روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان برای انتشار در سایت های خبری معتبر در اختیار خبرنگاران قرار خواهد گرفت .
رئیس شبکه دامپزشکی چالوس و کلاردشت نیز هفته پیش دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت که با توجه به اهمیت پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری تب کریمه کنگو امسال سعی شد نست به سال گذشته در چندین مرحله فضاهای محل سکونت دام ها سمپاشی شود.
علی صفر رضوی زاده افزود :‌‌ با توجه به شروع فصل گرما و گسترش فعالیت کنه های عامل بیماری و احتمال بروز بیماری تب کریمه کنگو و ضرورت پیشگیری ، عملیات سمپاشی بدن دام ها و جایگاه های نگهداری دام به صورت رایگان آغاز شد.
وی با بیان این که تاکنون هیچ موردی از این بیماری دام های سبک و سنگین در شهرستان های چالوس و کلاردشت مشاهده نشده است تصریح کرد : با برنامه ریزی برای افزایش 20 درصدی سمپاشی رایگان در این 2 شهرستان شاهد بروز بیماری مشترک تب کریمه کنگو نخواهیم بود.
رضوی زاده خاطر نشان کرد : در سال گذشته سمپاشی بدن 30 هزار دام سبک و 10 هزار دام سنگین و 80 هزار متر مربع جایگاه های نگهداری دام در چالوس برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو به طور رایگان انجام شد.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان چالوس و کلاردشت به مردم توصیه کرد : فرآورده های گوشتی را از مراکز مجاز که روی آن برچسب دامپزشکی نصب و مهر این سازمان شامل تاریخ تولید، انقضاء و محل کشتار درج شده است، تهیه و گوشت را حداقل 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند.
رضوی زاده با اشاره به افزایش 35 درصدی واکسیناسیون تب برفکی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزود: تاکنون 9 هزار 304 گاو و 20 هزار و 192 راس گوسفندو بز ، علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.
وی همچنین گفت: امسال بیش از 18 هزار دام سبک و سنگین در مقابل بیماری آبله و شاربن در چالوس و کلاردشت تاکنون واکسینه شده و این روند ادامه دارد.
** تب کریمه کنگو چیست ؟
تب کریمه کنگو ، یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه از دام آلوده به انسان و یا به صورت مستقیم از انسان به انسان منتقل می‌شود.
تب ، سرگیجه ، سفتی گردن ، درد پشت ، سر درد و فتوفوبی (ترس از نور) تهوع ، استفراغ و گلودرد همراه با اسهال و درد عمومی شکم از علائم این بیماری است .
خبرنگار:‌مهراب زکی پور کینجی**انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
7078 //1899/1602
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.