به گزارش خبرنگار خبرگزاری برانلاین از بابل ،دکتر رامین نصرتی گفت: بیمار آقای 22 ساله جویباری که با شکایت زردی و کاهش اشتها تحت بررسی قرار گرفت ، در تصویر برداری توده به سایز 8*10 سانتی متر رویت شد که تحت هدایت سونوگرافی نمونه برداری انجام گرفت و تشخیص سرطان فیبرولاملار کبد داده شد.

این جراح ادامه داد: این تومور پاسخ مناسبی به درمان از جمله شیمی درمانی یا رادیوتراپی نمی­دهد و تنها درمان آن جراحی در جهت خارج کردن توده و برطرف کردن علائم تومور یعنی زردی و خارش می باشد.

وی ادامه داد: پس ازارزیابی اولیه در حین جراحی درگیری تقریبی 3 قسمت از کبد با توده مذکور رویت شد، که با دقت فراوان و بصورت کامل توده از عروق حیاتی و بافت های اطراف آن جدا شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: با توجه به احتمال نیاز به پیوند کبد در این بیمار جراحی آن سخت بوده و جداسازی کامل توده از بافت های سالم کبد باید رعایت می گردید.

وی با اشاره به اینکه این گونه جراحی ها معمولا در مراکز پیوند کبد از جمله دانشگاه شیراز انجام می گیرند، بیان کرد : این جراحی اولین بار در مرکز روحانی بصورت کاملا موفقیت آمیز انجام گردید و بیمار با حال عمومی خوب و برطرف شدن زردی ، خارش و علائم دیگر مرخص گردید.

دکتر نصرتی فوق تخصص جراحی قفسه سینه بیمارستان روحانی اظهار داشت:در پیدایش سرطان کبد(کارسینوم هپاتوسلولار) عواملی از جمله هپاتیت، الکل، آفلاتوکسین(قارچ های سمی)، نارسایی کبد(سیروز) مستعدکننده ی إیجاد بیماری می باشد اما سرطان فیبرولاملار کبد نوعی بدخیمی اولیه کبد می باشد و دلیل واضحی جهت آن مشخص نشد لیکن جهش های ژنتیکی در سطح کروموزوم ١به عنوان عامل إیجاد کننده آن مطرح می گردد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 653966
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.