وستمین نام روستایی در منطقه کیاسر شهرستان ساری است و منطقه باستانی کاوش شده در سه کیلومتری شمال آن واقع است و نام اصلی این محوطه مربوط به دوره اشکانیان ' لت سر ' است .
محوطه باستانی وستمین در جریان عملیات حفاری برای ایجاد خط انتقال گاز از دامغان به ساری در بهار سال 1394 کشف شد.
اشیای سفالی به دست آمده از کاوش های باستان شناسان در این محوطه به شکل ظروف ، مهره و سر دوک هستند .
بیشتر ظروف به دست آمده در این کاوش به رنگ قرمز هستند و به اعتقاد باستان شناسان از مهارت و تکنیک بالایی در ساخت آنها استفاده شده است .
اشیای شیشه ای کشف شده در این محوطه تاریخی هم به شکل عطردان و یا سرمه دان است و مهره هایی از جنس خمیر شیشه، سفال، صدف، قیر و سنگ به عنوان تزیینات در آنها به کار گرفته شده است .
شمشیر ، خنجر ، سرپیکان ، دستبند ، انگشتر ، گوشواره ، سگگ و دیگر وسایل هم اشیای فلزی کشف شده در منطقه تاریخی وستمین کیاسر است که امروز به نمایش گذاشته شده است .
سرپرست گروه کاووش محوطه وستمین در آئین رونمایی از آثار این مجموعه گفت : محوطه تاریخی وستمین در 80 کیلومتری جنوب ساری و 9 کیلومتری شهر کیاسر واقع است و هنگام انجام حفاری برای گازرسانی از دامغان به ساری کشف شد .
عبدالمطلب شریفی افزود : هنگام حفر خطوط گازرسانی وقتی حفاران به چند خمره آثار باستانی دست یافتند ، بلافاصله لوله گذاری متوقف و حفاری های نجات بخشی منطقه آغاز شد .
وی ادامه داد : در دوره 6 ماهه حفاری باستان شناسان میراث فرهنگی مازندران در وستمین ، آثار ، اشیا و گورهای تاریخی متعلق به دوره اشکانی کشف شد .
سرپرست گروه کاووش محوطه وستیمن کیاسر با اشاره به اینکه 13 نوع تدفین در دوره اشکانی وجود داشت ، گفت : کشف گورهای خانوادگی با شیوه تدفین دخمه ای و چمباتمه ای در این محوطه باستانی دیده شده است .
تازه ترین یافته های تمدن اشکانی در مازندران از امروز همه روزه از ساعت 9 تا 19 در موزه کلبادی ساری در معرض بازدید علاقه مندان قرار دارد.
همچنین در این مراسم از 2 عنوان کتاب ' لوترسلیری ' و ' زبان کالسی ' نوشته مصطفی بلالی رونمایی شد .
این دو کتاب پیرامون 2 زبان قدیمی در حال انقراض مازندران به ریشه و محل استفاده از این زبان هاست .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
2096/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.