به گزارش خبرنگار ایرنا ، یک قلاده پلنگ نر جوان حدود پنج ساله روز گذشته در تله گرازگیر کشاورزان منطقه ' سنه کوه ' حوالی پارک ملی پابند در شرق مازندران گرفتار شد که با تماس کشاورزان با محیط زیست و حضور بموقع کارشناسان و دامپزشک از تله رهائی یافت .
حسینعلی ابراهیمی کارنامی عصر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این پلنگ نر پس از گرفتار شدن در تله گرازگیر از ناحیه دست و گردن دچار جراحت سطحی و کوفتگی شد که پس از نجات ، تحت مراقبت دامپزشکان قرار گرفت.
وی گفت : به نظرمی رسد تا پایان هفته جاری این حیوان نادر بهبودی کاملش را باز می یابد و بعد از آن با نصب دستگاه ردیاب هوشمند (جی پی اس) در پارک ملی پابند رها می شود.
** توصیه محیط زیست به کشاورزان برای حذف تله گرازگیر
مدیرکل محیط زیست مازندران به کشاورزان توصیه کرد تا از تله گذاری برای گراز وحشی به منظور در امان کشتزارهایشان از هجوم این حیوان خودداری کنند و از روش های سنتی از جمله شب پائی و ایجاد سر و صدا برای جلوگیری از حمله گراز به مزارع استفاده کنند.
ابراهیمی گفت که گراز وحشی در زنجیره غذایی طبیعت ، غذای اصلی پلنگ محسوب می شود و کاهش جمعیت آن به شیوه های مختلف از جمله تله گذاری موجب کاهش تغذیه این حیوان نادر می شود و در صورت بروز کمبود زنجیره غذایی ، احتمال حمله پلنگ بر اثر گرسنگی به حیوانات و انسان ها وجود دارد.
وی اضافه کرد : پلنگ در روال عادی بدون تحریک به کشاورزان حمله نمی کند و هرگونه برهم زدن زنجیره غذایی این حیوان در طبیعت می تواند حتی به مرگ این حیوانات نادر و تحت حمایت نیز منجر شود.
مدیرکل محیط زیست گفت : در صورت حمله احتمالی پلنگ و خرس به حیوانات اهلی ، مطابق برنامه ریزی محیط زیست ، کشاورزان و دامداران غرامت دریافت می کنند.
پارسال حدود 40 فقره غرامت به دامداران و کشاورزانی که به دلیل حمله پلنگ به حیوانات خانگی ( گاو و گوسفند) دچار خسارت شده بودند، ازسوی یکی از شرکت های بیمه ای طرف قرارداد با محیط زیست پرداخت شد.
پلنگ از حیوانات نادری است که جنگل های مازندران یکی از مناطق سکونتگاهی اصلی آن محسوب می شود.
در سال های اخیر چندین قلاده پلنگ در جنگل های مازندران دیده شده است .
پارسال 2 قلاده پلنگ در مازندران به خاطر گیر کردن در تله گرازگیر و یا سوانح رانندگی کشته شدند.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.