بر اساس اعلام استاندار، دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران قرار است 22 فروردین به مازندران سفر کند و این سفر از غرب استان آغاز می شود.
دلاور حیدر پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این سفر گلخانه هایی در نوشهر و دشت ناز ساری به وسعت پنج و نیم هکتار با سرمایه گذاری 236میلیارد ریال افتتاح و به بهره برداری می رسد.
سالانه بیش از ۳۶۰میلیون اصله درخت ، درختچه ، شاخه بریده ، پیاز ، پیازچه و نشای فصلی زینتی در استان مازندران تولید می شود.
ارزش اقتصادی تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی و آپارتمانی این استان در سال بیش از 50هزار میلیارد ریال است.
وی با بیان اینکه بهره برداری از یک واحد مرغ مادر گوشتی به ظرفیت تولید 30 هزار قطعه از دیگر طرح های قابل افتتاح کشاورزی در سفر رئیس جمهوری به استان مازندران است، اظهار داشت: برای این طرح 80میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.
وی تصریح کرد: در سه سال گذشته ساماندهی واحدهای تولیدی طیور غیرمجاز ،گازرسانی به مرغداری ها،تولید گوشت مرغ استاندارد، اصلاح نژادمرغ بومی،کاهش قیمت نهاده ها و اصلاح نژاد دام از اهداف این سازمان بوده است.
ظرفیت سالانه تولید مرغ در مازندران 210 هزار تن است که برابر با سهم 11درصدی تولید مرغ کشور است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: تبدیل یکهزارو 560هکتار از زمین های شیب دار به باغ با سرمایه گذاری 105میلیارد ریال و آبیاری تحت فشار یکهزارو 200هکتار با سرمایه گذاری 131میلیارد ریال از طرح های قابل افتتاح در سفر این هفته رئیس جمهوری به مازندران است.
وی توضیح داد: یکی از راه های موثر برای جلوگیری از فرسایش خاک در زمین های شیب دار استان، احداث باغ های میوه است که علاوه بر جلوگیری از فرسایش سبب تثبیت خاک، استفاده بهینه از منابع طبیعی، تبدیل زمین های کم بازده به باغ های اقتصادی و افزایش تولید محصولات باغی با توسعه سطح زیرکشت، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد کشاورزان می شود.
تاکنون 110 هزار هکتار اراضی شیبدار در استان مازندران شناسایی شده است.
حیدر پور گفت: پارسال حدود چهارهزارو 580هکتار از زمین های شالیزاری استان مازندران با اعتبار450میلیارد ریال تجهیز و نوسازی شده است که این طرح به عنوان طرح یکپارچه سازی زمین های کشاورزی به بهره برداری می رسد.
تا کنون از 230 هزار هکتار زمین های شالیزاری استان حدود 60هزار هکتار آن نوسازی شد.
مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب از ویژگی های اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری است و به طور میانگین سبب 25 درصد صرفه جویی در مصرف آب می شود.
مازندران با تولید سالانه حدود یک میلیون تن برنج سفید ، تامین کننده بیش از 40 درصد از نیاز کشور به برنج است .
حیدر پور با بیان اینکه همزمان با سفر رئیس جمهوری، 49قفس پرورش ماهی در دریای خزر با سرمایه گذاری 150میلیارد ریال آماده افتتاح است، گفت: این سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی با گرفتن تسهیلات از دولت انجام شده است.
افزایش بهره وری منابع آب و خاک تحت عنوان طرح پرورش ماهیان خاویاری و قزل آلا در مزارع و اراضی ساحلی و نیز گسترش عملیات اجرایی شیل گذاری (تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی در رودخانه ها ) جزو 54 مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مازندران در راستای تحقق شعار سال رهبری است.
مازندران 338کیلومتر ساحل در دریای خزر دارد.
72 نوع محصول کشاورزی در مازندران تولید می شود که در 15نوع از جمله برنج با یک میلیون تن ،مرکبات با 2 میلیون و 500 هزار تن ،کیوی ،گل و گیاه ،دام وطیور و در حوزه شیلات رتبه اول تا سوم کشور را دارد.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.