این گردشگران درگفت گو با خبرنگار ایرنا در آمل گفتندکه باید در این زمینه برنامه ریزی در بعد فردی و خانوادگی و در مجموع در سطح جامعه صورت بگیرد تا بتوان از آسیب های جدی که آینده محیط زیست زندگی شهروندان وحتی موجودات زنده را تهدید می کند، جلوگیری کرد.
به گفته این گردشگران، پویش نه به ریختن زباله از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی در ایام نوروز کار بسیار ارزشمندی است که می تواند در فرهنگ سازی جامعه برای زیبا سازی شهرها و طبیعت بکر کشورمان کمک کند.
به گفته آنان، برای تحقق این امر نیاز به همکاری همه مردم است تا در زیبا سازی محیط زیست اطرافمان سهیم باشیم.
یه گردشگر اهل گرمسار استان سمنان در پارک جنگلی میرزاکوچک خان آمل گفت : راه اندازی پویش ' نه به زباله ' راهکار و اقدامی درخور تقدیر برای برداشتن بار سنگین زباله های رها شده از دوش خسته طبیعت است.
فهیمه رجایی افزود : افزایش پسماندهای تولیدی توسط انسان که در طبیعت تخلیه می شود از ظرفیت و توان محیط زیست خارج شده و این بارسنگین طبیعت را تحت فشار قرار داده است.
وی افزود : طبیعت برای تحمل آلودگی توانی دارد و اگر میزان آلودگی از توان محیط بیشتر شود موجب تخریب طبیعت و ایجاد اثرات سوء بر زندگی بشر و همه موجودات زنده روی زمین می شود.
یک گردشگر شیرازی که به همراه خانواده اش به آمل سفر کرد ، از مردم خواست که در تمام شئونات زندگی به موضوع محیط زیست بویژه بحث تخلیه ضایعات و پسماندها در محیط توجه کنند.
علیرضا هاشمی گفت : رها کردن زباله از جمله پلاستیک و شیشه ها و ظروف یک بار مصرف در دامن محیط زیست باعث تخریب بیش از حد طبیعت می شود.
وی افزود : فرهنگ استفاده و ملزم کردن افراد به بستن کمربند ایمنی در سال های اخیر با اطلاع رسانی رسانه ها به خوبی همگانی شده و حفظ محیط زیست اطرافمان که اهمیت آن به مراتب بالاتر است، نیازمند کمک و تلاش رسانه ها و مردم است.
یک گردشگر کرجی که برای استفاده از طبیعت پارک جنگلی آمل در این پارک حضور داشت ، گفت : همه برای جلوگیری از تخریب عرصه های طبیعی و حفاظت از آن احساس باید مسئولیت کنیم.
محمد کاملی افزود : اصلا قابل قبول نیست که برای استفاده از طبیعت درکنار مواهب خدادادی هستیم و آن را با حضور وپس از حضور خودمان به زباله دانی تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: با احیای عرصه های ملی ، باید میراث دار خوبی برای آیندگان باشیم و راه اندازی پویش نه به زباله و ادامه این روند در کوتاه مدت اثر مثبتی را در محیط پیرامون ما بر جای خواهد گذاشت.
یک شهروند آملی هم دراین رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به گردشگر پذیر بودن شهرستان آمل و انتخاب بسیاری از مسافران برای سفر به این شهرستان گفت: متاسفانه بسیاری از مسافران نسبت به رهاسازی زباله در محیط زیست اقدام می کنند که این امر ضربات جبران ناپذیری به همراه دارد.
حسن نبی زاده افزود: افرادی که از مناطق تفریحی و طبیعت شهرستان استفاده می کنند باید علاوه بر حفاظت از محیط زیست به عنوان محیط زندگی خود و سرمایه ارزشمند نسل های آینده، از ایجاد هرگونه آلودگی و رهاسازی زباله خودداری کنند.
رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آمل هم گفت: با اتخاذ راهکار درست و اصولی فرهنگ حفظ محیط زیست و پاکسازی طبیعت باید در بین مسافران و گردشگران نوروزی نهادینه شود.
بهمن صادق نژاد افزود: براساس اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی، حفاظت از محیط زیست به صورت یک قانون درآمده و بر اساس آن عموما دستگاههای فرهنگی، آموزشی، اجرایی ونظارتی ملزم به ارائه راهکارهای بازدارنده و ترویج فرهنگ همگانی کردن آن هستند .
وی اقدام ایرنا را در راه اندازی پویش ' نه به ریختن زباله ' ارزشمند و درخور تحسین خواند و ادامه داد: برای نهادینه شدن فرهنگ حفظ وحراست از محیط زیست، دیگر رسانه ها به ویژه رسانه ملی وخبرگزاری ها باید نسبت به حساس تر کردن مردم به حفظ محیط زیست پیرامونی خود اقدام کنند.
رییس اداره حفاظت از محیط زیست آمل، با اشاره به این که باید نسبت به آموزش و تنویر افکار عمومی برای حفاظت از طبیعت در بین گردشگران اقدام عملی صورت گیرد، ادامه داد: این نهاد با توزیع کیسه های زباله در روز طبیعت در ورودی های شهر نسبت به ترغیب مردم برای سالم نگه داشتن محیط اطراف خود اقدام می کند.
وی از گردشگران و مسافران نوروزی خواست زباله های خود را در مکان های خاص جانمایی شده تخلیه و از رها سازی آن در دامن طبیعت خودداری کند.
خبرنگار : مهدی غلامی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7327 /1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.