رئیس بخش قلب کودکان بیمارستان ایت اله روحانی بابل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: شیرخوار 57 روزه از بیمارستان بوعلی ساری در تاریخ 11 بهمن ماه جاری به این مرکز درمانی ارجاع داده شد.
دکتر کاظم بابازاده افزود: این شیرخواره دردوره نوزادی تحت عمل جایگذاری کاتتریسم نافی قرارگرفته بود که عملی مرسوم برای نوزادان نارس وکم وزن است و یکی از عوارض شناخته شده و اجتناب ناپذیر این کاتترها تشکیل لخته خون و یا بروز عفونت در نوک کاتتر درداخل قلب است.
فوق تخصص قلب کودکان بیمارستان روحانی گفت: بلافاصله پس از انتقال این شیرخوار به این مرکز متوجه وجود هوا در فضای سینه ای سمت راست (پنوموتوراکس) ریه راست شدیم که با سرعت عمل کادردرمانی لوله سینه ای سمت راست گذاشته شد و در نهایت پنوموتوراکس درمان شد.
وی بیان داشت: این شیرخوار به مدت 30 روز دربخش قلب و کودکان تحت درمان حل کردن لخته و درمان عفونت قارچی قرارگرفت ولی بدلیل اینکه توده مذکور ازلحاظ اندازه تغییر بارزی نداشت کادردرمان جهت خارج کردن توده تصمیم برعمل جراحی گرفتند .
همچنین دکتر حمیدرضا وفایی فوق تخصص جراحی قلب و عروق و رئیس بخش جراحی قلب بیمارستان ایت اله روحانی بابل گفت: این نوزاد با وزن حدود 2 کیلو تحت جراحی قلب باز قرار گرفت وتوده بطورکامل از دهلیز راست قلب خارج شد و سپس باحال عمومی مناسب به ICU جراحی قلب منتقل شد.
وی ادامه داد: این عمل به علت وزن پایین نوزاد بسیار عمل سخت و سنگینی است بطوری که در طول عمل، نوزاد باید به مدت 10 دقیقه بطور کامل از دستگاه پمپاژ خون جدا شود و این مدت بسیار حائز اهمیت و حیاتی می باشد که دشواری این نوع جراحی ها به این علت می باشد.
وی ادامه داد: پس از دو روز بستری در بخش icu جراحی قلب باز ، حال عمومی نوزاد بسیار خوب بوده و بطور کامل از دستگاه خارج و به بخش قلب کودکان منتقل شد ودرحال حاضر تغذیه کامل با شیر مادر برای وی انجام می شود در صورتی که نوزاد از بدو تولد تا قبل از عمل با دستگاه تنفسی زندگی می کرد.
وی گفت: تشخیص، درمان و جراحی این گونه بیماران بسیار کار مشکل و فنی است و مراکز فوق تخصصی قلب که تجربه زیادی در اینگونه اعمال جراحی دارند می توانند از عهده آن برآیند.
خبرنگار: زینب حبیب پور گودرزی**انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
/1899/7328
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.