به گزارش خبرنگار ایرنا ، پل فلزی ، قدیمی و باریک روستای بالا رستم بر روی رودخانه تالار مسیر فعلی تردد به ناحیه صنعتی سنگتاب سالها قبل توسط اهالی چند روستا از جمله بالا رستم ، سمنا کلا و آهنگرکلا ساخته شد و الان نوع استفاده از تردد اهالی به جابجایی محموله های کارخانه های این مجموعه صنعتی تغییر یافته است .
ناحیه صنعتی سنگتاب حدود 20 هکتاری در کیلومتر پنج جاده کیاکلا مجاور روستایی به همین نام واقع است و به عنوان یکی از حدود 40 شهرک و ناحیه صنعتی مازندران مشغول فعالیت است .
ناحیه صنعتی سنگتاب تنها مجموعه صنعتی شهرستان تازه تاسیس سیمرغ است که از 48 واحد صنعتی تنها 30 واحد در آن فعال است و هم اکنون از ظرفیت اشتغال 700 نفری حدود 500 نفر اشتغال در این ناحیه صنعتی ایجاد شده است .
در حالیکه نبود اشتغال و درآمد پایدار بارها به عنوان یکی از عوامل مهاجرت مردم از شهرستان سیمرغ عنوان شده است اما فعالیت ناحیه صنعتی سنگتاب به عنوان قطب تولید و اشتغال شهرستان تحت الشعاع تامین نشدن این زیر ساخت قرار گرفته است .
عضو هیات امنای ناحیه صنعتی سنگتاب سیمرغ به خبرنگار ایرنا گفت : کلنگ احداث این ناحیه صنعتی در سال 1372 به زمین زده و در سال 1374 به بهره برداری رسید .
حمید رضا رضایی ادامه داد : با توجه به قرار داشتن این ناحیه صنعتی در آنطرف رودخانه تالار برای تردد به این مجموعه می بایست از این رودخانه عبور کرد .
وی افزود : در زمان ساخت متاسفانه تعبیه پل و راه دسترسی دیده نشد و ناچارا استفاده از راه دسترسی محلی اهالی چند روستا گزینه پیش رو برای صنعتگران در این ناحیه صنعتی قرار گرفت .
عضو هیات امنای ناحیه صنعتی سنگتاب در توصیف این راه دسترسی محلی به این ناحیه صنعتی گفت : پل فلزی ، قدیمی و باریک که تحمل تردد تریلی و کامیون با بارهای سنگین را ندارد و در حد و اندازه تردد خودروهای سواری و افراد است .
وی ادامه داد : به دلیل باریکی پل تردد همزمان دو طرفه خودروها وجود ندارد و توقف و مکث قبل از پل برای عبور یک به یک خودروها ضروری است .
به گفته رضایی در حالی تردد خودروهای حامل محموله های شرکت های ناحیه صنعتی سنگتاب از این پل صورت می گیرد که اهالی روستاهای همجوار همیشه بیم تخریب تنها راه دسترسیشان به روستاهای اطراف را دارند .
وی افزود : برخی مواقع نیز اهالی برای حفظ راه دسترسی خود ، پل را برای تردد خودروهای ناحیه صنعتی مسدود می کنند که در این مواقع خودروها می بایست از مسیر پرخطر رودخانه تالار عبور بکنند .
عضو هیات امنای ناحیه صنعتی سنگتاب شهرستان سیمرغ همچنین گفت : نبود این زیر ساخت های اصلی توسعه ای ناحیه صنعتی باعث شده تا بخش خصوصی از سرمایه گذاری در این مجموعه دلسرد شود و بعضا انصراف دهد .
وی به نمونه های اخیر در این خصوص اشاره کرد و افزود : در مسیر احیای یکی از کارخانه های بزرگ مازندران با خرید زمینی در ناحیه صنعتی سنگتاب مبادرت به سرمایه گذاری کرده است که پیش بینی بروز مشکلات برای حمل محموله ها سدی در مسیر کارآنان شده است .
مدیرشرکت صنایع کاغذسازی حریر قائمشهر به خبرنگار ایرنا گفت : برای احیای این کارخانه با قدمت 40 ساله زمینی به وسعت پنج هکتار در سال 1392 در ناحیه صنعتی سنگتاب خریداری شد .
مهدی کاملی ادامه داد : با خرید این زمین و ساخت سوله ها ، انتقال این کارخانه از بافت شهر قائمشهر کلید خورد تا در محیط صنعتی فعالیت خود را آغاز بکند .
وی افزود : با وجود نبود راه دسترسی مناسب در ادامه فعالیت احیای این کارخانه که همان انتقال بارهای ترافیکی که همان محموله های سنگین و بزرگ است با مشکل مواجه هستیم .
مدیر شرکت کارخانه کاغذسازی حریر قائمشهر گفت : این پل 3 متری نمی تواند راه تردد مناسبی برای انتقال تجهیزات و محموله های کارخانه ها باشد و باید در این زمینه کمک و یاری شود .
وی تاکید کرد : راه و پل اصلی ترین زیر ساخت هر اقتصاد کشور به شمار می رود که می تواند در توسعه آن نیز تاثیر بگذارد .
رئیس هیات امنای ناحیه صنعتی سنگتاب به خبرنگار ایرنا گفت که از 48 واحد صنعتی این ناحیه هم اکنون 30 واحد با اشتغالزایی 500 نفری در آن فعال هستند .
محمود احمدی ادامه داد : راه دسترسی معضل کارخانه های این ناحیه صنعتی با به زمین زدن پل در سال 1390 بارقه های امیدی را برای سرمایه گذاران ایجاد کرد .
وی با اشاره به صرف اعتبار 10 میلیارد ریالی برای ساخت این پل اظهار داشت : در صورت تخصیص اعتبار 10 میلیارد ریالی دیگر در آنزمان این طرح تکمیل به بهره برداری می رسید .
به گفته رئیس هیات امنای ناحیه صنعتی سنگتاب بروکراسی و نامه نگاری اداری باعث شد تا این پروژه هیچگاه جز طرح های اولویت دار قرار نگیرد و برای آن اعتبار تخصیص نیابد .
وی ادامه داد : تخصیص نیافتن اعتبار باعث شده تا اکنون این پل در معرض تخریب قرار بگیرد .
به گفته احمدی بارها رای زنی ، نامه نگاری و پیگیری به فرمانداری شهرستان سیمرغ و مدیریت بحران استانداری مازندران تاکنون را به جایی نبرده است .
فرماندار شهرستان سیمرغ نیز با تایید مناسب نبودن راه دسترسی فعلی به ناحیه صنعتی سنگتاب ، گفت : برای ایجاد راه مناسب در سال 1391 کلنگ ساخت پل بتنی به زمین زده و 10 میلیارد ریال اعتبار ستاد مدیریت حوادث برای آن هزینه شد .
فرج الله یدالله پور افزود : پس از گذشت چند سال به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار 30 میلیارد ریالی مورد نیاز این طرح بر زمین مانده است .
وی ادامه داد : با تخصیص این اعتبار اجرای این پروژه آغاز می شود تا با بهره برداری آن مشکل سرمایه گذاران در این مجموعه صنعتی برطرف شود .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی *** انتشار دهنده : سید محسن حسن نیا
/1899/2096
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.