استان مازندران بر اساس گزارش های رسمی دستگاههای متولی از قبیل میراث فرهنگی ، پلیس راه و سازمان حمل و نقل و پایانه ها مقصد اصلی مسافران نوروزی است و نزدیکی این استان به تهران نیز مزیت مضاعفی را پیش روی انبوه جمعیت پایتخت نشین قرار می دهد.
آمار ستاد خدمات سفر مازندران نیز نشان می دهد که این استان در تعطیلات نوروز سال 95 میزبان حدود 12 میلیون نفر شب مسافر نوروزی بود ، رقمی که همه ساله به خاطر ایجاد ظرفیت های جدید گردشگری افزایش می یابد.
مسافرانی که نوروز 95 را در مازندران سپری کردند ، پایشان به روستاهای این استان باز شد و برای نخستین بار بهشتک های گسترده شده در عمق جنگل ، مرتع و مزارع مازندران انبوه بیش از 2 و نیم میلیونی گردشگرانی را میزبانی کرد که این بار اقامت شبانه اشان را هم در خانه های روستائی سپری کردند.
** افزایش ظرفیت ها
اقبال فراوان مسافران نوروزی به مازندران سبب شده است تا ظرفیت های اقامتی رسمی و غیررسمی این استان برای انبوه گردشگران کفایت نکند ولی مسئولان مازندران امسال افزایش حدود 6 درصدی را محقق کرده اند .
این میزان افزایش و رسیدن ظرفیت به بیش از 800 هزار نفر شب اقامت نمی تواند جوابگوی میلیون ها مسافر نیازمند اقامت باشد ، اما تلاش مسئولان بر این است تا با آماده سازی امکانات دیگر در حد و توان خود ، میزبان شایسته ای برای مسافران به این خطه از شمال کشور باشند .
پیش بینی برنامه های فرهنگی و بومی پیش از تحویل سال 96 در قالب برنامه های نوروزخوانی از جمله برنامه های پیش از تحویل سال است که امسال ستاد سفر مازندران پیش بینی کرده است تا خبرهای خوش بهاری از حنجره نوروز خوانان به مسافران وعده داده شود .
دبیر کمیته فرهنگی ستاد اجرایی خدمات سفر نوروزی مازندران گفت : اجرای برنامه های نوروز خوانی با حضور هنرمندان بومی قبل از تحویل سال 96 در شهرها و روستاهای استان انجام می شود .
احد جاودانی در نشست ستاد برای نهایی کردن برنامه ها افزود : تاکنون در کجور ، نوشهر ، چالوس ، شیرگاه ، قائمشهر ، ساری و فریدونکنار این برنامه اجرا شد و تا پایان امسال در دیگر شهرستان نیز برگزار می شود .
وی همچنین از اهدای کتاب رایگان به عنوان بهترین هدیه فرهنگی در سال جدید نام برد و ادامه داد : گروههای فرهنگی با حضور در ورودی و خروجی شهرها این کار فرهنگی را انجام می دهند .
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران همچنین از اجرای طرح عیدانه کتاب با حضور 19 کتابفروشی استان به عنوان دیگر کار برجسته فرهنگی در سال جدید یاد کرد و گفت که افراد با خرید 100 هزار تومان کتاب از تخفیف 20 تا 25 درصدی برخودار می شوند .
** آمادگی هفت هزار پلیس
فرمانده انتظامی مازندران هم با اشاره به آغاز رزمایش نوروزی پلیس از 25 اسفند ماه ، گفت : هفت هزار پلیس و یکهزار گشت انتظامی و ترافیکی در این طرح شرکت دارند .
سردار سید محمود فیضی افزود : پنج ایستگاه فرهنگی نیروی انتظامی به همراه برپایی قرارگاههای نوروزی در 22 شهرستان مازندران در دستور کار قرارگرفته است .
وی همچنین از استقرار ایستگاه پلیس در 53 نقطه مازندران به عنوان دیگر فعالیت ترافیکی و امنیتی نیروی انتظامی استان در تعطیلات نوروز 96 نام برد .
** آماده باش 300 راهدار مازندران در نوروز 96
دبیر کمیته حمل ونقل ستاد اجرایی خدمات سفر نوروزی مازندران گفت که 300 راهدار در قالب 33 اکیپ با در اختیار داشتن 250 دستگاه ماشین آلات راهداری در 22 راهدارخانه استان آماده ارائه خدمات به مسافران نوروزی هستند .
احمد آفرین محمدزاده افزود : همچنین 173 شرکت حمل و نقل مسافر در 12 پایانه عمومی مازندران با استفاده از بیش از هفت هزار دستگاه خودرو مسافربری آماده پاسخگویی به خدمات جا به جایی مسافران هستند .
وی گفت : 52 دوربین نظارت تصویری و 102 ترددشمار نیز در جاده های مازندران مستقر شده است .
** آماده باش 2 هزار و 500 جوان امدادگر
دبیر کمیته خدمات امداد و نجات ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران گفت : تعطیلات نوروز سال 96 برای خدمات رسانی به مسافران 2 هزار و 500 جوان امدادگر همکاری می کنند .
مجتبی اکبری افزود : 2 کمیته طرح ملی امداد و نجات و سلامت مسافران خدماتدهی لازم را انجام می دهند .
وی ادامه داد : 30 پست ثابت طرح ملی امداد و نجات در 17 نقطه حادثه خیز مستقر با همراه 6 دستگاه آمبولانس مستقر می شوند .
مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران نیز گفت : 30 کمپ جوانان برای اجرای طرح سلامت مسافران نوروزی در ورودی و خروجی شهرها و اماکن پر جمعیت استان مستقر می شود .
وی از فعالیت 15 تیم دوچرخه سواری خدمات ایمنی نیز به عنوان بخشی از فعالیت های امدادگرانه هلال احمر مازندران در نوروز 96 نام برد .
** نظارت بر ارائه خدمات با به کارگیری 300 بازرس
دبیر کمیته نظارت ستاد اجرایی خدمات سفر نوروزی مازندران نیز گفت : 300 بازرس نظارت برقیمت عرضه خدمات در واحدهای تجاری ، اقامتی و پذیرایی استان را برعهده دارند .
عمران محمدپور افزود : این افراد انجام 20 هزار بازرسی را در این ایام برعهده دارند .
وی همچنین گفت : ناظران افتخاری بومی و غیر بومی برای بازرسی اماکن ارائه دهنده خدمات به مسافران نوروزی به کار گرفته می شوند .
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران به برپایی 19 نمایشگاه عرضه محصولات و تولیدات در استان اشاره کرد و افزود : در یک هزار و 600 غرفه این نمایشگاه کالاها با تخفیف پنج تا 39 درصدی عرضه می شود .
** آمادگی 54 بومگردی برای پذیرش مسافر
مسئول کمیته دهیاری ستاد اجرایی خدمات سفرنوروزی مازندران با اشاره به تلاش برای استفاده از فرصت مسافران در روستاهای استان ، گفت : راه اندازی بازارچه های عرضه و فروش تولیدات روستاییان از جمله این برنامه ها برای استفاده از فرصت حضور مسافران است .
جان الله عبدی افزود : آماده سازی 54 خانه بلا استفاده با گرفتن مجوز و پروانه در روستاهای مازندران انجام شده است.
وی ادامه داد : همچنین کاشت نهال ، پاکسازی ورودی و خروجی روستاها و ساماندهی زباله ها برای ایجاد فضای عاری از آلاینده ها در دستور کار قرار گرفته است .
** آمادگی کامل برای میزبانی مسافران در مازندران
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران هم گفت که تمهیدات لازم برای میزبانی خیل عظیم مسافران در استان اندیشیده شده است .
دلاور بزرگ نیا افزود : بیش از 800 هزار نفر شب اقامت ظرفیت اقامتگاههای رسمی و غیر رسمی در مازندران است .
وی ادامه داد : از 26 اسفند امسال تا 14 فروردین سال آینده ستاد اجرایی خدمات سفر در اداره کل میراث فرهنگی مازندران فعالیت می کند تا برنامه ریزی برای ارائه خدمات به مسافران صورت بگیرد .
سالانه 30 میلیون مسافر به مازندران سفر می کنند .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
2096/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.