' هری کراینن ' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ساری افزود : این کارگروه موفق شده تا بخش زیادی از مشکلات پیش رو برای انجام مبادلات ارزی بین بانکی را حل کند.
وی گفت : پیشرفتی که این کارگروه برای برداشتن مشکلات بانکی بین بانک های ایران و فنلاند داشتند، امیدوار کننده است و به نظر می رسد در آینده خیلی نزدیک مبادلات بانکی بین طرفین برقرار شود.
** بازگشت شرکت های بزرگ تجاری فنلاند به ایران در پسابرجام
سفیر فنلاند در ایران گفت که در پسابرجام گشایش خوبی برای ارتباط بین ایران و فنلاند حاصل شده و سفر رئیس جمهوری ، وزیر خارجه و تعداد دیگری از وزاری فنلاند به ایران و سفر وزیر امور خارجه و برخی از وزاری ایرانی به فنلاند از جمله مهم ترین رخدادهای سیاسی در پسابرجام بود.
وی افزود : همچنین تعداد زیادی از شرکت های بزرگ فنلاندی به خصوص شرکت هایی که در زمینه تامین مواد اولیه و فناوری با ایران همکاری داشتند نیز در پسابرجام بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفتند.
او ادامه داد : 2 کشور ایران و فنلاند از مدت زمان زیادی با یکدیگر ارتباطات سیاسی و تجاری خوبی دارند و ظرفیت های دوجانبه اجازه می دهد که این ارتباطات در پسابرجام بیشتر افزایش یابد.
کراینن راهکار گسترش مبادلات تجاری بین ایران و کشورش را برقراری ارتباطات بین استانی اعلام کرد و اظهار داشت : استان مازندران می تواند همانند برخی از استان های ایران همانند زنجان ، کردستان و سایر استان های دیگر که با استان ها ما روابط تجاری دارند ، دست به گسترش روابط استانی بزند.
سفیر فنلاند در ایران افزود : ما در زمینه جنگل داری و تصفیه خانه فاضلاب تجربیات خوبی داریم که می توانیم با استان مازندران همکاری داشته باشیم و این استان نیز تولیدات خوبی در زمینه گیاهان دارویی و سایر محصولات کشاورزی دارد که می تواند نیاز کشورمان را تامین کند.
وی گفت : تجربیات ما در حوزه جنگل دار و تولید چوب به گونه ای است که با گذشت 500 سال بهره برداری از جنگل ، نه تنها از وسعت این جنگل ها کم نشد، بلکه به مراتع و جنگل ها ما افزوده شد و این نشان از بهره گیری درست در این حوزه است.
او اضافه کرد : ما می توانیم تجربیات خود را در اختیار مازندران به عنوان یکی از استان های دارای جنگل و مرتع قرار دهیم و این همکاری می تواند در بین دانشگاههای کشاورزی و مرتعداری نیز برقرار شود.
سفیر فنلاند برای نشست با تجار و بازرگانان مازندران و بازدید از تعدادی از واحدهای صنعتی از جمله چوب و کاغذ به این استان سفر کرد.
فنلاند از کشورهای شمال اروپاست که با 388 هزار کیلومتر مربع مساحت و پنج میلیون جمعیت ، حدود 66میلیارد دلار صادرات و 58 میلیارد دلار واردات دارد.
میزان صادرات ایران به کشور فنلاند در سال 2014 میلادی 298 هزار دلار و واردات از این کشور هم 24 میلیون و 596 هزار دلار بود.
ایران صادر کننده فرش و سایر کفپوش های نساجی ، میوه ، آجیل ، پوست مرکبات ، خربزه ، مبل ، شیشه و ظروف شیشه ای به فنلاند و وارد کننده ماشین آلات ، راکتورهای هسته ای ، دیگ های بخار ، تجهیزات الکترونیکی ، محصولات دارویی ، کاغذ و مقوا ، خمیر کاغذ و چوب از آن کشور است.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.