به گزارش خبرنگار ایرنا ، ربیع فلاح شامگاه جمعه پس از بازدید از مراحل تکمیلی ساخت سد گلورد در گفت و گو با خبرنگاران افزود : سد گلورد از جمله طرح های عظیم استان مازندران است که از سرعت خوبی در ساخت و ساز برخوردار است و در مراحل پایانی تکمیل برای آبگیری قرار دارد.
وی گفت : گذشته از بهره گیری آب این سد برای بخش های مختلف کشاورزی و آشامیدنی ساکنان شرق مازندران ، بهره برداری از آن احتمال وقوع سیلاب های خطرناکی را که منطقه سال های گذشته شاهد آن بود از بین می برد.
استاندار مازندران با بیان اینکه هدف اولیه ساخت این سد ، تامین آب کشاورزی بود ، افزود : در این بخش سد گلورد آب مورد نیاز 25 هزار هکتار از اراضی پائین دست را در شهرستان های نکاء ، بهشهر و گلوگاه را تامین می کند.
او افزود : تامین آب آشامیدنی ساکنان این شهرها هم هدف ثانویه ای است که در ساخت سد مد نظر قرار گرفت و اعمال شده است .
فلاح کاربری گردشگری را هم دیگر هدف طراحی شده برای سد گلورد برشمرد و گفت : علاوه بر گردشگری ، درآمدزائی از این سد از طریق تولید برق و پرورش ماهی هم در دستور کار قرار دارد که با آبگیری کامل سد ، در سال های آینده محقق می شود.
** هزینه 45 هزار میلیارد ریالی دولت یازدهم در مازندران
استاندار مازندران با اشاره به اجرای طرح های عمرانی در دولت تدبیر و امید ، یادآور شد: در سه و نیم سال گذشته پنج هزار و 500 طرح با اعتبار 45 هزار میلیارد ریالی در استان مازندران اجرایی شده است که بسیاری از این طرح های نیمه تمام و رها شده از قبل بوده است.
سد گلورد در 45 کیلومتری جنوب شهر نکا واقع شده است . برای ساخت این سد تا کنون حدود 2 هزار میلیارد ریال اختصاص یافته است .
با بهره برداری از سد گلورد ، علاوه بر آب کشاورزی شرق مازندران شامل شهرستان های نکا ، بهشهر و گلوگاه ، آب آشامیدنی این مناطق هم تامین می شود.
شرق مازندران بر اساس گزارش های رسمی آب منطقه ای و هواشناسی بیشترین خشکسالی را در سال های اخیر تجربه کرده است .
سد گلورد دارای مخزن 107 میلیون متر مکعبی است که در کنترل سیلاب و کاهش خسارات ناشی از سیل هم نقش موثری دارد.
این سد همچنین به خاطر واقع شدن در منطقه بالادست و جنگلی شهرستان نکا ، دارای ظرفیت گردشگری است که قرار است علاوه بر تعریف منطقه گردشگری در حاشیه آن ، ساخت نیروگاه برق آبی هم از سوی بخش خصوصی بر روی آن در دستور کار قرار گیرد.
خبرنگار : مریم نظری ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7332/1654
انتهای پیام
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.