به گزارش خبرنگار ایرنا ، طبق آمارها از منابع رسمی، حدود 82 درصد از آب های مصرفی مازندران در حوزه کشاورزی ، 11 درصد آشامیدنی ، پنج درصد صنعتی و بقیه نیز در بخش خدمات و بهداشت مصرف می شود.
نتایج بررسی های کارشناسی نیز بیانگر آن است که از سال 85 تاکنون حدود 130هزارحلقه چاه در مازندران حفر شده است که از این تعداد حدود 45 هزار حلقه مجاز و بقیه نیز به صورت غیر مجاز شناسایی شده است.
تداوم این وضعیت فاجعه بار بنا به گفته مسئولان و دست اندرکاران ذیربط می تواند این استان را در آینده نه چندان دور با بحران کم آبی و درپی آن خشکسالی مواجه نماید که جبران خسارت ها دراین بخش غیرممکن است .
مدیر امور منابع آب شهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت در این باره می گوید حدود شش هزار و 540 حلقه چاه برای تامین آب آشامیدنی ، کشاورزی و صنعتی در این شهرستان ها حفر شده است که از این تعداد حدود پنج هزار حلقه آن غیرمجاز است.
حامد عبدالهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این چاههای غیرمجاز بیشتر در املاک شخصی و تعدادی نیز در ادارات دولتی و غیردولتی بدون دریافت استعلام از این نهاد حفر شده است که این اقدام خلاف قانون است.
وی اظهار داشت : هر چند متولی برخورد با چنین تخلفاتی مربوط به امور منابع آب در این مناطق است با این حال تعداد زیادی پرونده در این زمینه تشکیل و افراد متخلف به دستگاه قضایی معرفی شدند اما باید این معضل اساسی ریشه کن شود.
مدیر امور منابع آب شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت با اشاره به فاصله اندک دریا تا جلگه در این مناطق گفت : به علت بالا بودن سطح آب های زیرزمینی و درپی آن برداشت های غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه ها ، سواحل و نیز حفر چاههای غیرمجاز متاسفانه این اقدامات آب آشامیدنی برخی از روستاهای دراین شهرستان ها را ناسالم کرده است.
عبدالهی افزود : به عنوان نمونه آب آشامیدنی ساکنان حوزه روستایی همجوار جاده کناره ساحلی که از چاه تامین می شود دچار چنین وضعیتی شده و نگران کننده است.
وی ادامه داد : با اینکه حدود 33 حلقه چاه مشاهده ای به صورت پراکنده در حاشیه روستاهای کنارگذر ساحلی به منظور حصول اطمینان بیشتر از وضعیت سالم بودن آب آشامیدنی در نوشهر و چالوس حفر شده ولی باید بزودی با همکاری دیگر مسئولان به ویژه دهیاران از روند روز افزون حفر چاههای غیرمجاز و برداشت بی رویه ماسه جلوگیری کرد.
مدیر امور منابع آب شهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت گفت : اگر چه برای رفع این معضل نشست های فراوانی در فرمانداری های این شهرستان ها برگزار و حتی تصمیمات خوبی هم دراین حوزه گرفته شد ولی دیده می شود به هنگام عمل اقدامات به خوبی پیش نمی رود.
عبدالهی ، نقش دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی دراین حوزه را بسیار موثر دانست و برای حل اساسی این معضل از این مسئولان محلی خواستار همراهی و همکاری بیشتر با این نهاد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران نیز گفت : آب آشامیدنی روستائیان در این استان از 252 دهنه چشمه و 360 حلقه چاه آب آشامیدنی تامین می شود.
مجید عبدالهی با ابراز نگرانی از وضعیت موجود افزود : نباید اجازه داد عده ای بدون رعایت اصولی فنی و بهداشتی آب آشامیدنی که مستقیم با سلامت مردم ارتباط دارد ، از لحاظ کمی و کیفی دچار مشکل کنند.
وی اظهارداشت : ادامه برداشت های بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه ها و سواحل سبب پیشروی و نفوذ آب های شور به سمت آب های شیرین می شود و درپی آن مشکلاتی را برای نسل های آینده نیز به همراه خواهد داشت .
وی با بیان اینکه در استان مازندران تعداد 2 هزار و 956 روستا وجود دارد ، گفت : از این تعداد 2 هزار و 50 روستای این استان از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره مند هستند بقیه نیز تحت پوشش نیستند.
به گفته وی، از این تعداد یکهزار و 450 روستا با جمعیتی بالغ بر 365 هزار زیر پوشش این شرکت قرار دارند و 600 روستای دیگر نیز به صورت شورایی اداره می شوند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران گفت : عمده روستاهایی که به شیوه شورایی مدیریت می شوند متاسفانه با مشکلاتی مانند فرسودگی شبکه ها و درپی آن افت فشار و کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند و درصورت تمایل اهالی این روستاها این نهاد آمادگی لازم برای ارائه خدمات به این روستاها را دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران نیز گفت که در 2 دهه گذشته یک عدم تعادل بین منابع و مصارف در بخش آب زیرزمینی درکشور به وجود آمده است و این وضعیت منجر به آن شده است تا از ذخایر آب های زیرزمینی کاسته شود.
ابراهیم یخکشی افزود : هم اکنون در دشت های شمالی به علت مجاورت با دریا متاسفانه برداشت های بی رویه شن وماسه سبب شده از کیفیت آب منابع زیر زمینی کاسته شود و بتدریج شاهد پیشروی آب شور از سمت دریا به سمت آب های شیرین باشیم .
وی حجم ظرفیت های تجدید شونده منابع آب های زیر زمینی این استان را 1.5 میلیارد مترمکعب اعلام کرد و ادامه داد : میزان برداشتی که از آب های زیرزمینی می شود به طور میانگین هرسال مقدار یک میلیارد مترمکعب است.
مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای مازندران گفت : برای حفاظت کمی و کیفی منابع آب های زیرزمینی طرح احیاء و تعادل بخشی آب درقالب 15 پروژه در دست اجرا داریم .
یخکشی ، آموزش و اطلاع رسانی ، توسعه و استقرار مدیریت مشارکتی ، گشت و بازرسی ، نصب کنتورهای هوشمند ، انسداد چاههای غیرمجاز مضر به مصالح عمومی وغیره را از جمله این طرح های در حال اجرا دراین استان معرفی کرد.
وی ادامه داد : همچنین 48 گروه گشت و بازرسی برای نظارت و کنترل حفاری های غیرمجاز و آلوده دراین استان نظارت می کنند ضمن آنکه از سرریز آلاینده ها و شیرابه ها نیز به داخل آب های زیرزمینی جلوگیری می کنند.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای مازندران گفت : همچنین مناطقی نیز به عنوان مناطق ممنوعه برای حفر چاه در این استان تعیین شده است تا بتوان مسائل کمی و کیفی آب آشامیدنی با دقت بیشتری کنترل کرد و درپی آن اجازه هرگونه حفرچاه ها در همجوار چاه های تامین کننده آب آشامیدنی نیز داده نمی شود.
یخکشی تاکید کرد که البته تعداد 350 حلقه چاه مشاهده ای به صورت پراکنده با هدف حصول اطمینان از وضعیت کیفی و کمی آب آشامیدنی درمناطق مختلف این استان وجود دارد که هرروز آب این چاه ها از نظر آلودگی های میکروبی و شیمیایی نمونه برداری و سنجش می شود.
مازندران دارای 147 شاخه رودخانه، یکهزار و 798 سردهنه کشاورزی، 48 رشته قنات، هفت هزار و 394 دهنه چشمه و 763 قطعه آب بندان است.
خبرنگار: مهراب زکی پور کینجی **انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
7078 /1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.