امیرهوشنگ پاشا روز شنبه در نشست کمیسیون قاچاق کالا و ارز مازندران افزود : در دولت تدبیرو امید 30 هزارحلقه چاه آب غیر مجاز تعیین تکلیف شد.
وی تعداد چاه های آب غیرمجاز در این استان را تا قبل از دولت یازدهم حدود 80 هزارحلقه اعلام کرد.
هم اکنون مازندران 130 هزار حلقه چاه آب دارد که 80 هزار حلقه دارای مجوزند.
وی اضافه کرد : با وجود اخطاریه های چند باره برای مالکان چاههای غیرمجاز در مازندران، تاکنون برای اخذ مجوز مراجعه نکردند.
معاون آب منطقه ای مازندران اظهار داشت : براساس دستورالعمل وزارت نیرو ، مهلت تعیین شده برای تعیین تکلیف چاههای غیرمجاز به اتمام رسید و باید چاههای غیرمجاز باقی مانده در این استان پلمپ شود.
پاشا گفت که با پیگیری استان های شمالی کشور از جمله مازندران برای جلوگیری از بروز تنش اجتماعی ، وزارت نیرو مهلت کوتاهی را برای این استان ها جهت تعیین تکلیف چاههای غیرمجاز تعیین کرده بود .
وی اضافه کرد : مالکان چاههای غیرمجازی که پیش از این برای دریافت مجوز به شرکت آب منطقه ای مراجعه نکردند، در صورت مراجعه نکردن تا یک ماه آینده ، چاههای آنها پلمپ می شود.
او با اشاره به کمبود نزولات جوی در مازندران به خصوص در زمستان طبق پیش بینی هواشناسی ، گفت که اگر چاههای غیرمجاز فعال ساماندهی نشوند، بحران آب این خطه شمال کشور در فصل کاشت می تواند زمینه ساز تنش های اجتماعی شود.
براساس آمار شرکت آب منطقه ای مازندران در 9 ماهه سال جاری 70 درصد از ظرفیت 330میلیون متر مکعبی سدهای استان آبگیری شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آبگیری سدهای این استان 10 درصد افزایش یافت.
همچنین این استان 800 آبنبدان با ظرفیت 370 میلیون متر مکعب دارد که حدود 40 درصد از ظرفیت های و آببندان ها آبگیری شد.
بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد 6 میلیارد و ‎ 600میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‎ 900میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است .
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‎ 550میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‎ 350میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می شود.
خبرنگار: حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.