با توجه به حساسیت موضوع و ضرورت آگاهی رسانی در این زمینه ، اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران طی نامه ای ضمن هشدار در خصوص فعالیت برخی افراد در قالب جمع آوری کمک در سطح معابر و نیز درب منازل، اعلام کرد که این نوع فعالیت ها مصداق تکدی گری است و بر اساس ماده ۷۱۲ و ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می شود.

معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران ضمن تایید اخذ کمک های مردمی در قالب کمک به نیازمندان و بیماران  در سطح  معابر توسط افراد ناشناس گفت : پیش از این و در ماه  های گذشته این روال جمع آوری پول از مردم توسط برخی موسسات خیریه انجام شد و با کسب گزارش ها در این زمینه طی نامه ای از سوی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران غیر قانونی و جرم بودن این کار گوشزد شد . 

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، سعدیه سهرابی افزود : روش های غیر متعارف جمع آوری کمک های مردمی حکم تکدی گری دارد و براساس ماده ۷۱۲ و ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی جرم است و موسسات خیریه می بایست براساس آنچه در قانون آمده است صرفا در محل دفتر مرکزی ، شعب و نمایندگی های موسسه در مناطق مختلف مبادرت به جمع آوری کمک ها کنند .

وی ادامه داد : همچنین با نشر شماره حساب موسسه دیگر راه جمع آوری کمک های مردمی از سوی موسسات و مجموعه ها خیریه می باشد و روش های دیگری همچون حضور در معابر و درب منازل مورد تایید قانونی نیست .

به گفته معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران جمع آوری کمک های مردمی در این قالب های تعریف شده راه هر گونه سوء استفاده و کلاهبرداری را می بندد چرا که تمام ورودی و خروجی مبالغ مشخص شده است.

وی افزود : با ابلاغ نامه مدیر کل اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران مبنی بر تخلف بودن این رویه ، ارگان های مرتبط در زمینه جمع آوری کمک های مردمی همچون بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) به موسسات زیر مجموعه خود هشدارهای لازم را داده اند و این رویه برچیده شد  ، اما این روزها و در ایام خرید شب عید مشاهده شده که برخی افراد این بار نه از سوی موسسات و مجموعه های خیریه بلکه افرادی ناشناس در سطح معابر شهرها و روستاها این کار را انجام می دهند و مردم نیز با اعتمادی که به نام خیریه دارند و همچنین تحریک عواطف احساسی شان مبالغ را برای کمک به نیازمندان پرداخت می کنند .

سهرابی که از این شیوه جمع آوری کمک های مردمی با عنوان " گدایی مدرن " نام برد و گفت : این شیوه که برخی افراد سودجو بدون وابستگی به موسسات خیریه به کار بسته اند باعث می شود تا مردم با اعتمادی که به نام و فعالیت خیریه ها دارند این مبالغ را پرداخت کنند .

وی افزود : هر چند این رویه در همان لحظه باعث کسب پول از برخی افراد می شود اما با افزایش سطح آگاهی مردم و اعلام شرایط قانونی جمع آوری کمک های مردمی توسط موسسات خیریه می توان آنها را به سمت روش صحیح پرداخت راهنمایی کرد .

معاون دفتر اجتماعی استانداری مازندران با اظهار این که موسسات خیریه نیز باید سعی کنند که با اطلاع رسانی مناسب که در معرض دید عموم هم باشد مردم را در این زمینه آگاه کنند تا بدانند راههای درست و قابل اعتماد کمک را برای انجام این کار انجام دهند، از مردم نیز خواست تا در این ایام نزدیک به سال جدید نگذارند افراد با تحریک احساسات و همچنین حس نوعدوستی آنها راه سواستفاده برای برخی افراد باز شود و به بهانه جمع آوری کمک به نیازمندان مبالغی را از آنها دریافت کنند .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.