بورس منطقه‌ای مازندران دومین هفته ماه مرداد را با جهش حدود دو برابری داد و ستد سهام نسبت به هفته پیش پشت سرگذاشت ، جهشی که کارشناسان سرمایه آن را نشانگر بی‌قراری سرمایه‌گذاران برای تداوم فعالیت پررونق در این بازار می‌دانند.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: فعلان بازار سرمایه هفته گذشته ۵۷ میلیون و ۵۴۲ هزار سهم به ارزش ۵۴۶ میلیون ریال معامله کردند.

این هفته ارزش معاملات سهام در بورس منطقه ای مازندران با رشد ۸۶ درصدی نسبت به هفته قبل به یک هزار و ۲۱ میلیارد ریال رسید. 

تعداد معاملات سهام نیز این هفته رشد ۲۷۵ درصدی داشت و ۱۵۷ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۱۶۴ سهم بر روی تابلوی بورس استان توسط فعالان این بازار معامله شد. 

این هفته نیز ترازوی معاملات به سمت فروش اندکی سنگین تر بود که از مجموع ارزش معاملاتی ۵۲۱ میلیارد ریال مربوط به فروش و ۴۷۲ میلیارد ریال نیز مربوط به خرید بود.  

طی هفته جاری شرکت های سرمایه گذاری و پالایشی بالای جدول معاملات قرار گرفتند و صندوق سرمایه گذاری اعتماد آفرین پارسیان ، پتروشیمی شازند و پالایش نفت لاوان بیشترین ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند. 

گرم شدن تنور بورس با جهش قیمت 

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که پس از ماه ها فراز و فرود در شاخص های بازار، این هفته رشد چشمگیر شاخص قیمت مهم ترین دلیل گرم شدن تنور بازار بورس در مازندران و در کل کشور بود. 

گفتنی است که طی هفته معاملاتی که گذشت، شاخص قیمت بورس با ۸۹ هزار و ۵۵۱ واحد افزایش پس از حدود سه ماه وارد کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شد و ظهر چهارشنبه در پایان معاملات به یک میلیون و ۴۰۶ هزار و ۶۳ واحد رسید.

وحید بخشیان فعال بازار روس و کارشناس مسائل اقتصادی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: صعودی بودن شاخص بازار یکی از مهم ترین دلایل جهش بازار در هفته جاری بود که البته از چاشنی مسائل سیاسی نیز برخودار است. 

وی ادامه داد : این هفته نمودار بورس تقریبا روند صعودی داشت که باعث شد بسیاری از فعالان خاموش بازار که ماه ها دست به معامله نزدند نیز از جابه جایی سهام استقبال کنند. 

این کارشناس مسائل مالی اظهار داشت: با توجه به اینکه بازار بورس تقریبا از پاییز سال گذشته افت محسوسی داشته و زیان سنگینی را به سهامداران به خصوص سرمایه های خورد وارد کرد، به طور حتم جهش قیمتی سهام می تواند تب و تاب گذشته را به این بازار برگرداند.

بخشیان درباره جنبه سیاسی داغ شدن بازار گفت: تحلیف رئیس جمهور جدید و تعیین تکلیف دولت اگرچه ارتباطی مستقیم با وضعیت بازار ندارد، اما به طور غیرمستقیم و بر فضای بازار تاثیر خواهد گذاشت. 

وی تاکید کرد: بازار سرمایه بیش از دیگر بازارها از فضای سیاسی و بین الملل تاثیر پذیر است و آغاز فعالیت دولت سیزدهم از نظر روانی تاثیر مثبتی بر بازار داشته است. 

فعال بازار سرمایه این عوامل را مقطعی و گذرا توصیف کرد و گفت: بازار بورس برای ترمیم در بلند مدت نیازمند برنامه ریزی مشخص و تدبیری درست است تا بار دیگر از سرازیر شدن سرمایه ها به بازارهای موازی و همچنین رونق تولید کمک کند. 

عبور بورس از فضای تکلیفی 

بخشیان مهم ترین ویژگی تمامی بورس های دنیا را غیر دولتی بودن و عدم یا کمترین دخالت دولت ها عنوان کرد و گفت : بورس ، بازاری شناور و پویا محسوب می شود که لازم است تمامی تحولات آن بر مبنای مختصاد، معاملات و جغرافیای محاسباتی خود پیش برود. 

وی دستوری بودن بورس را یک آسیب توصیف کرد و افزود : لازم است دولت جدید با خارج کردن دست های دولتی به یک فضای رقابتی هم راستا با اصول اولیه بورس قرار دهد. 

این کارشناس مسائل مالی تاکید کرد: دولت ها نباید بورس را تشویق و نباید آن را تقبیح کنند، بلکه فقط باید زمینه سرمایه گذاری را در آن تسهیل کرده و نقش نظارتی برای جلوگیری از فساد را ایفا کنند. 

بخشیان تنها راه بازگشت بورس به دوره رونق و همچنین جذب حداکثر سرمایه و حرکت آن به مسیر تولید را خودداری از رفتارهای دستوری در آن دانست و افزود: باید به این نکته نیز اشاره کنیم که در صورت عادی سازی روابط کشور و جذب سرمایه گذاری خارجی در بورس می تواند تحولی عظیم را در این حوزه ایجاد کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.