سرقت و خرده فروشی مواد مخدر در استان مازندران نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد افزایش داشته است.

فرمانده انتظامی مازندران یکی از تبعات شیوع ویروس کرونا را ایجاد محدودیت در اجرای برخی قوانین و مقررات دانست و گفت : به همین دلیل سرقت و خرده فروشی موادمخدر در استان تا ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا ، سردار مرتضی میرزایی روز چهارشنبه به مناسبت هفته ناجا در نشست خبری توضیح داد : کرونا سبب شده است تا نگهداری سارقان و معتادان متجاهر و خرده فروشان مواد مخدر در بازداشتگاه ها و زندان با محدودیت مواجه شود و به همین دلیل هم شاهد افزایش این دسته از بزهکاری ها در جامعه هستیم.

وی با تاکید بر این که پلیس آمادگی دارد در کمتر از ۲۴ ساعت تا ۳۰۰ مجرم در این حوزه ها را دستگیر و تحویل دستگاه قضایی دهد ، گفت : ولی قوانین و مصوبات کرونایی برای تکمیل ماموریت های پلیس دست و پا گیر شده است و در حالی که بیشتر افراد دستگیر شده در حوزه مواد مخدر و سرقت سابقه چند باره دستیگری دارند ، ولی پس از بازداشت به دلایل مختلف آزاد می شوند.

سردار میرزایی افزود : البته پلیس با شناخت و شناسایی کامل همه ماموریت‌های خود را انجام می دهد و طبق آمار همچنان که شاهد افزایش جرائم در حوزه سرقت و فروش مواد مخدر در استان هستیم ، کشفیات پلیس نیز بیشتر شده است.

وی به رویکرد زندان زدایی دستگاه قضایی نیز اشاره کرد و در این خصوص توضیح داد : طبق اظهارات رسمی رئیس قوه قضائیه این رویکرد مشمول ارازل و اوباش و سارقان حرفه ای نمی شود و قضات باید نسبت به این گونه جرائم توجه خاصی داشته باشند.

فرمانده انتظامی مازندران به متوقف شدن ماده ۱۵ و ۱۶ مبارزه با مواد مخدر در مازندران که معتادان متجاهر و خرده فروشان دستگیر شده باید در قرنطینه و اقامتگاه قرار بگیرند ، اشاره کرد   و گفت : به دلیل مشکلات کرونایی این دستورالعمل اجرایی نمی شود و به رغم این که پلیس همه فعالیت های خرده فروشان و معتادان متجاهر را تحت رصد و پایش خود دارد، اما به دلایل مشکلات بیماری کووید-۱۹ ماموریت های پلیس کامل نمی شود .

رئیس پلیس مازندران در عین حال گفت که این استان در بخش ترانزیت و بار انداز مواد مخدر کاملا تمیز است و پرونده ای در این حوزه ندارد اما با تلاش همکاران پلیس کشفیات مواد مخدر امسال  نسبت به مدت مشابه سال قبل تا ۳۵درصد رشد یافته است.

میرزایی مقدار کشفیات انواع مخدر در ۶ ماهه امسال را سه هزار و ۴۰ کیلو گرم عنوان کرد که این آمار در مدت مشابه سال قبل ۲ هزارو ۲۶۳ کیلوگرم بود.

آمار وحشتناک تیراندازی و چاقوکشی 

فرمانده انتظامی مازندران آمار ارتکاب جرائم تیراندازی و چاقوکشی در استان را " وحشتناک " توصیف کرد و گفت : متاسفانه قوانین بازدارنده قوی در این بخش وجود ندارد و به دلیل قوانین ناقص این گونه جرائم در استان بیداد می کند و به واقع پلیس را به چالش کشانده است.

وی از کاهش و حتی صفر شدن عرض اندام ارازل واوباش در فضای مجازی مازندران در سال جاری خبر داد و افزود : حقوق شهروندی مجرمان تا زمانی رعایت می شود که در بند پلیس باشند وگرنه حقوق شهروندی عمومی همواره برای پلیس در اولویت است و پلیس به هیچ عنوان در برخورد با ارازل و اوباش کوتاه نخواهد آمد.

میرزایی با بیان اینکه جرم قتل نیز طی ۶ ماهه امسال در مازندران افزایش یافته است ،توضیح داد: همه قاتلان استان که امسال مرتکب جرم شدند دستگیر و تحویل دستگاه قضایی شدند.

وی به کاهش تصادفات رانندگی در جاده های داخلی و برون شهری مازندران طی سال جاری اشاره کرد و گفت : طبق آمار در ۶ ماهه امسال آمار تصادفات در مازندنران ۲۶ درصد ، تصادفات خسارتی ۳۹ درصد ، آمار مصدومان تصادف ۲ درصد و تصادفات منجر به فوت هم ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت در حالی که آمار ورود و تردد خودرو و همچنین حضور مسافران وگردشگران به رغم مشکلات کرونایی بیشتر بوده است.  

فرمانده انتظامی مازندران به مشکلات پلیس در حوزه اجرای مقررات عفاف و حجاب در سواحل ، تفرجگاه ها و در سطح شهرهای مازندران اشاره کرد و افزود : مشکلات این بخش در استان در حالی است که ساماندهی این موارد ماموریت و وظایف ۲۵ دستگاه طبق قوانین و مصوبات مشخص شده است اما مورد بی توجهی قرار می گیرد و در واقع پلیس به تنهایی در حال انجام وظیفه است.

وی به مشکلات صاحبخانه شدن گردشگران و مسافران غیر بومی در مناطق مختلف شهری و روستایی مازندران اشاره کرد و بیان داشت : در بیشتر مناسبت های شادی و یا عزاداری با چندگانگی انجام مراسم عمومی مواجه هستیم ؛ یعنی اینکه در مراسم سید الشهدا (ع) که عمومی است در مناطقی استان به ویژه تفرجگاه ها  شاهد خلاف آن  هستیم.

میرزایی همچنین به هفته ناجا با شعار همه باهم برای امنیت و سلامت اشاره کرد و گفت : تثبیت امنیت پایدار یکی از مهمترین اهداف پلیس است و این رویکرد مهم با اعتماد مردم به پلیس محقق می شود.

فرمانده انتظامی مازندران از رسانه ها به عنوان بازوی توانمند پلیس در تحقق اهداف مورد نظر نام برد و افزود : امیدواریم رسانه های استان همواره در کنار پلیس نقش اعتماد سازی مردم به پلیس را به درستی انجام بدهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.