مواد ویتامینی همچون روی و آهن قادر هستند در دوران نقاهت بیماری کرونا در تقویت سیستم ایمنی بدن بیمار را یاری بدهند.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا گفت: مواد ویتامینی همچون روی و آهن قادر هستند در دوران نقاهت بیماری کرونا در تقویت سیستم ایمنی بدن بیمار را یاری بدهند.

به گزارش جماران، جلال نوروزخانی افزود: روش های تغذیه ای مناسب مملو از ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌تواند زمینه ساز تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری کووید۱۹ شود.

وی افزود: عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی را در زمان  پیشگیری و بخصوص دوران نقاهت از بیماریهای تنفسی ازجمله بیماری کووید ۱۹ دارد که عامل ابتلا به آن به بیماریهای زمینه ای مثل دیابت و بیماریهای ریوی، قلبی، سوء تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح بر می گردد .

وی ادامه داد: مواد ویتامینی همچون روی و آهن قادر هستند در دوران نقاهت بیماری کووید۱۹ در تقویت سیستم ایمنی بدن بیمار را یاری بدهند  که منابع تامین آهن گوشت قرمز ، جگر و منابع گیاهی آن حبوبات ، خشکبار و سبزیجات تیره برگ است.

نوروزخانی همچنین منابع تامین روی را نیز پروتئین هایی نظیر گوشت سفید از جمله ماهی و دیگر غذاهای دریایی برشمرد .

وی کمبود ویتامین هایی مثل ویتامین Cو Aو D و تضعیف سیستم ایمنی بدن را عامل تاثیرگذار در افزایش احتمال ابتلا به این بیماری دانست و افزود: منابع غذایی ویتامین C مثل مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه های حاوی ویتامین C مثل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزیهای دارای ویتامین C مثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه ای ،جعفری،پیازچه، شاهی ، گوجه فرنگی از منابع غذایی خوب ویتامین Cهستند.

این کارشناس حوزه تغذیه اضافه کرد : هویج و کدوحلوایی و سبزی های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر وبرگ های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامین Aهستند و بطورکلی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه سه واحد از گروه سبزی ها ( به جز سبزی های نشاسته ایی ) و حداقل ۲واحد میوه توصیه می‌شود.

وی همچنین کودکان زیر پنج سال، مادران باردار و سالمندان و بیمارانی که داروهای کورتونی مصرف می کنند را از جمله افرادی دانست که بیشتر در معرض خطرابتلا هستند و لازم است برای پیشگیری به نکات ویژه تری توجه بکنند .

نوروزخانی به این افراد توصیه کرد که روزانه از سبزی یا سالاد همراه با آب لیموترش یا آب نارنج تازه ، هویج و کدوحلوایی ، مصرف پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا مصرف بکنند و از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین اجتناب شود.

رییس گروه تغذیه مازندران به افرادی که علائم سرماخوردگی دارند توصیه کرد که از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنید.

وی تاکید کرد : رعایت تعادل و تنوع و حصول اطمینان از دریافت کافی ریز مغذی ها و پروتئین در برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها از جمله ویروس کرونا دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.