کوروس ربیعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا  ثبت جنگل های هیرکانی در یونسکو و رویش گونه های گیاهی و جانوری در جنگل های شمال ایران را دلیل اصلی برای درخواست استان های شمالی کشور برای تمدید ممنوعیت شکار در این اراضی جنگلی برای یک دوره دیگر اعلام کرد.
وی اضافه کرد : در جنگل های شمال ایران از جمله مازندران بیش از ۱۰۰ گونه از پرندگان و سایر جانوران به سر می برند که برخی از این گونه ها یا در معرض انقراض و یا تحت حمایت قرار دارند که ورود شکارچیان می تواند زندگی این جانوران را تهدید کند.
وی اضافه کرد : اگرچه مجوز شکار در جنگل ها بیشتر برای کبک و یا کبوتر صادر می شود، ولی امکان تخلف از سوی شکارچیان برای شکار سایر گونه ها از جمله قرقاول و گونه های جانوری تحت حمایت چون مرال نیز وجود دارد.
ربیعی خاطرنشان کرد : ارزیابی  محیط زیست استان های شمالی از نتایج مثبت ممنوع بودن شکار در یک دوره پنج ساله، این ادارات کل را بر آن داشت تا در نظرخواهی سازمان محیط زیست ، بار دیگر بر تمدید یک دوره دیگر ممنوعیت اصرار کنند که با موافقت سازمان محیط زیست این ممنوعیت اعمال شده است.
وی اظهارداشت : با تمدید یک دوره پنج ساله دیگر برای ممنوعیت شکار در جنگل های هیرکانی استان های شمالی از جمله مازندران، هر گونه شکار در این جنگل ها ممنوع است و با متخلفان نیز به شدت برخورد می شود.
در سال گذشته ۲ هزار شکارچی غیر مجاز در استان مازندران از سوی یگان حفاظت محیط زیست با یک هزار و ۲۴۰ قبضه سلاح شکاری دستگیر شدند که بخشی از این شکارچیان در هنگام شکار در جنگل های استان مازندران دستگیر شدند.
استان مازندران بیش از یک میلیون هکتار عرصه جنگلی دارد که ۵۳ درصد از جنگل های شمالی ایران در این استان قرار دارد و براساس آمار رسمی در مجموع در ۱.۹ میلیون هکتار اراضی جنگل های هیرکانی در شمال ایران  زیست بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است و  ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می‌شود.
در تیرماه سال گذشته حدود ۳۱۰ هزار هکتار از اراضی جنگل های هیرکانی شمال ایران در مرحله اول در میراث ماندگار سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسید و جنگل های هیرکانی دومین میراث طبیعی ایران است که به ثبت جهانی می رسد.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.