به گزارش خبرنگارایرنا، براساس اعلام ستاد اقتصادی مقابله با کرونا در مازندران بیش از ۵ هزار واحد تولیدی و صنعتی به دلیل همه گیری ناشی از این بیماری از اول اسفندماه سال جاری تا ۲۳ اردیبهشت ماه و برخی دیگر که در قالب مشاغل پرخطر به حساب می آیند همانند تالاهار و هتل ها و باشگاههای ورزشی همچنان تعطیل هستند.
نحوه پرداخت در ابهام 
مدیرکل تامین اجتماعی مازندران گفت : تاکنون بیمه بیکاری هیچ یک از کارگران مشمول آسیب دیده ناشی از ویروس کرونا در سطح کشور و به تبع آن در استان  به دلیل عدم تخصیص اعتبار و  ابلاغ دستورالعمل نحوه پرداخت از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به مرحله اجرا  نرسید.
سید علی اصغر محمودی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : قطعا تا زمانی که اعتبار مصوب برای بیمه بیکاری و دستورالعمل نحوه پرداخت آن از سوی سازمان مدیریت وبر نامه ریزی کشور ابلاغ نشود، تامین اجتماعی قادر به پرداخت بیمه بیکاری نخواهد بود.
مدیرکل تامین اجتماعی مازندران این  دستورالعمل ابلاغی را شامل میزان پرداخت بیمه بیکاری، تعیین زمانبندی ماههای برخورداری از این بیمه اعلام کرد و اظهارداشت : تا زمانی که این دستورالعمل نحوه پرداختی به تامین اجتماعی ابلاغ نشود، امکان پرداخت مستمری بیمه بیکاری به این کارگران وجود ندارد.
محمودی اظهارداشت: رایزنی سازمان تامین اجتماعی کشور با ستاد ملی مقابله با کرونا و سازمان مدیریت وبرنامه ریزی برای ابلاغ این دستورالعمل در حال انجام است و به محض ابلاغ به استان ها ، پرداختی بیمه بیکاری برای کارگران مشمول در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد : درمازندران  ۳۰ هزار نفر از کارگران  در سامانه بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای دریافت بیمه بیکاری ناشی از  همه گیری ویروس کرونا ثبت نام کردند و در مرحله اول راست آزمایی از سوی  اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان پس از پالایش اولیه اسامی فهرست  ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از کارگران مشمول به تامین اجتماعی مازندران ارسال شد.
محمودی اظهارداشت : براساس پالایش نهایی کارگران مشمول در ادارات  تامین اجتماعی شهرستان ها ی استان ؛ از بین فهرست ارسالی از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، حدود سه هزار و ۸۰۰ کارگر مشمول نهایی دریافت بیمه بیکاری قرار گرفتند که پس از ابلاغ دستورالعمل از سوی ستاد مقابله با کرونا و تامین اعتبار از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بیمه بیکاری به حساب این کارگران واریز می شود.
با شیوع ویروس کرونا در سطح کشور دولت در ستاد ملی مقابله با کرونا ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار را برای پرداخت بیمه بیکاری کارگرانی که کسب و کارشان براثر همه گیری این ویروس به تعطیلی کشیده شد، مصوب کرد و قرار شد این اعتبار به سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت بیمه بیکاری کارگران اختصاص یابد.
براساس این مصوبه وزارت تعاون؛ کار و رفاه اجتماعی سامانه ملی  بیمه بیکاری را برای ثبت نام کارگران راه اندازی کرد به گونه ای که کارگران مشمول از اول اسفندماه تا پایان اردیبهشت ماه مهلت داشتند با مراجعه به این سامانه درخواست خود را ارایه دهند و این درخواست ها پس از راست آزمایی از سوی ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی  و تامین اجتماعی  در استان ها برای پرداخت در دستور کار قرار می گیرد.
طبق آخرین گزارش در سطح ملی حدود ۷۹۰ هزار کارگر تاکنون در این سامانه ثبت نام کردند که حدود ۳۰ هزار نفر از این کارگران ، در استان مازندران اشتغال داشتند که با وجود این که تاکنون ۱۲ درصد از این کارگران مشمول بیمه بیکاری شناخته شدند، به دلیل عدم تخصیص اعتبار هنوز هیچ پرداختی از سوی تامین اجتماعی انجام نشده است.
ویروس کرونا با شناسایی دو بیماری در بابل در سی ام بهمن ماه سال گذشته در مازندران شیوع پیدا کرد و براساس آخرین آمار هم اکنون حدود ۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های دو دانشگاههای علوم پزشکی بابل و مازندران بستری هستند.
براساس ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا با روند نزولی بیماری کرونا در استان های کشور از جمله مازندران از ۲۳ فروردین ماه سال جاری مشاغل کم خطر و خطر متوسط که حدود ۹۰ درصد از کسب و کارهای فعال در استان مازندران را شامل می شود، کسب و کارشان را شروع کردند و همچنان حدود ۱۰ درصد از این کسب و کارها موسوم به پرخطر شامل رستوران ها، تالارها، باشگاههای ورزشی اجازه فعالیت نگرفتند.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.