مهدی رازجویان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ساخت نیروگاه زباله سوز نوشهر به صورت کامل انجام شده و هیچ مانعی برای آغاز فعالیت آن وجود ندارد. 

وی افزود: تمامی تجهیزات به صورت انفرادی و تجمعی از سوی مهندسین و ناظران آزمایش شده‌اند و این نیروگاه آماده است زیر بار خوراک زباله و تولید انرژی برود. 

معاون استاندار مازندران همچنین اظهار داشت: تمامی امکانات ، تجهیزات ، پرسنل و زیرساخت های مورد نیاز برای این نیروگاه فراهم و مستقر شده و هیچ نیاز برطرف نشده ای برای خود نیروگاه وجود ندارد. 

رازجویان گفت: البته چند مورد جزئی مانند روکش آسفالت مسیر نیروگاه زباله سوز و کوه تراشی جهت ایمن سازی ساختمان نیروگاه وجلوگیری از رانش کوه باقی مانده که ارتباط مستقیم با فعالیت خود نیروگاه ندارد. 

به گفته او ، روکش آسفالت مسیر دسترسی نیروگاه نیز تا چند روز آینده انجام خواهد شد و برای کوه تراشی جزئی نیز از منابع طبیعی مجوزهای مورد نیاز اخذ و این مسئله نیز تا چند هفته دیگر برطرف می شود. 

معاون استاندار مازندران تنها مانع بهره‌برداری نیروگاه زباله سوز نوشهر را شیوع ویروس کرونا عنوان کرد و گفت: منتظر حضور یکی از مسئولان کشور برای نظارت و بهره برداری نیروگاه هستیم. 

طرح ساخت نیروگاه زباله سوز نوشهر با هدف امحای مقدار ۲۰۰ تن زباله های تولیدی شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت و تولید حدود ۳ مگاوات برق در ساعت در سال ۱۳۹۰ در زمینی به گستره حدود ۲ هکتار در منطقه 'پلنگ چال ' نوشهر کلنگ زنی شد و بنا به وعده مسئولان وقت قرار بود مدت ۲ سال به بهره برداری برسد که چنین نشد ولی این امر به دلیل مشکلات مالی و تجهیزات محقق نشد.

تاکید دولت تدبیر و امید بر ساماندهی زباله مناطق شمالی کشور سبب شد تا کار ساخت نیروگاه نوشهر در سال جاری شتاب بگیرد و پس از بازدیدهای مختلف مسوولان کشور از جمله معاون اول رئیس جمهوری از این نیروگاه سبب شده تا اعتبارات ویژه ای برای تکمیل این نیروگاه اختصاص داده شود.

پیشرفت ۵۵ درصدی نیروگاه زباله سوز ساری

رازجویان همچنین به وضعیت ساخت نیروگاه زباله سوز ساری اشاره کرد و گفت: فعالیت ساخت و ساز در این نیروگاه نیز پس از کاهش محدودیت طرف فاصله گذاری اجتماعی از سر گرفته شده است. 

وی با اعلام پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصدی ساخت نیروگاه زباله سوز ساری اظهار داشت: پیش بینی ما این است که این نیروگاه نیز تا پایان سال در صورت همراهی شرایط زیر بار بهره برداری برود. 

نیروگاه زباله سوز ساری از دیگر پروژه های عمرانی بود که در دولت قبلی فقط بر روی کاغذ و سال ۸۸ مصوب شد و قرار بود طی دو سال به بهره برداری برسد ولی به دلایلی این پروژه تا سال ۹۲ متوقف ماند و در دولت تدبیر و امید در دست اجرا قرار گرفت.

پروژه ساخت نیروگاه زباله سوز ساری که در ابتدا به دلیل کمبود منابع با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد ، از سوی دولت تدبیر و امید اعتبار یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریالی دریافت کرد که طبق گفته های مجری طرح پیش بینی شد تا پایان بهار سال ۹۹ بهره برداری شود.البته با توجه به وضعیت پیش آمده شیوع ویروس کرونا تعویق در بهره برداری این نیروگاه نیز دوراز انتظار نیست. 

ظرفیت نیروگاه زباله سوز ساری حدود ۴۵۰ تن در روز است و این نیروگاه توان تولید سالانه ۶ مگاوات برق را دارد. 

ویروس کرونا که از ابتدای اسفندماه سال گذشته همزمان با کشور در مازندران نیز شیوع پیدا کرد،  بخش قابل توجهی از پروژه ها و طرح های عمرانی را به تعطیلی کشاند. 

این ویروس  که تا کنون جان دهها مازندرانی را گرفته است هنوز نیز در استان جولان می دهد. بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم اکنون ۳۷۰ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی حاد مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در مراکز درمانی استان بستری هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.