ماهیان سفید برای زادآوری همچون ۸۰ درصد ماهیان دریای خزر "رودکوچ" بوده و برای تخم ریزی باید به رودخانه ها مهاجرت کنند، ولی در چنده دهه گذشته ورود انواع آلاینده های شهری، صنعتی و کشاورزی به رودخانه ها، برداشت بی رویه و غیر مسئولانه از بستر و تجاوز به حریم رودخانه ها ، احداث سد و پل بدون در نظر گرفتن مسیرهای ماهی بر روی رودخانه ها و همچنین وجود صیادان غیر مجاز در مصب و داخل رودخانه ها موجب اختلال در این روند شده است.

در این راستا تکثیر مصنوعی ماهیان سفید از تخم ماهی استحصال شده در مراکز بازسازی برای حمایت از نسل این نوع ماهی و کمک به توسعه پایدار صید و صیادی یکی از اولویتهای مهم شیلات محسوب می شود.

مصطفی رضوانی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : یک هزار و ۳۸۵ کیلوگرم تخم ماهی سفید طی ماه های اسفند و فروردین از رودخانه سردآبرود چالوس استحصال شد و این در حالی که در مدت مشابه سال گذشته تنها ۳۶۹ کیلوگرم تخم ماهی استحصال شده بود.

وی ادامه داد: این میزان رشد نتیجه پی گیرهای صورت گرفته در روند اصلاح رویه رها سازی مناسب بچه ماهی در سال گذشته در این رودخانه ، حفاظت و برخورد شبانه روزی یگان حفاظت شیلات منطقه با صیادان و دام ها در ورودی و داخل رودخانه سردآبرود و شرایط مساعد آب و هوایی و جریان های دریایی است.

رئیس اداره شیلات نوشهر ، چالوس و کلاردشت تصریح کرد: تخم ماهی سفید استحصال شده به مرکز پرورش شهید رجایی استان انتقال و اقدام به تکثیر مصنوعی ماهیان سفید می کنند که پس از رسیدن به وزن یک تا سه گرم،  این آبزیان با تانکرهای ویژه به دهانه رودخانه های مورد نظر در استان رهاسازی می شوند.

رضوانی خاطر نشان کرد: در راستای غنی سازی و بازسازی ذخایر ماهیان سفید دریای خزر سال گذشته یک میلیون و ۷۹۰ هزار قطعه بچه ماهی در رودخانه سردآبرود ، یک میلیون و ۳۱۲ هزار قطعه بچه ماهی در رودخانه خیرود شهرستان نوشهر، ۵۵۹ هزار قطعه در رودخانه هچیرود چالوس رها سازی شد. 

رئیس اداره شیلات نوشهر، چالوس و کلاردشت افزود: با اجرای طرح مردمی حمایت و حفاظت از مهاجرت و تکثیر طبیعی ماهی سفید در رودخانه های خیرود نوشهر و نورسر چالوس هم اکنون شاهد پویایی انواع آبزیان در این ۲ رودخانه هستیم.

وی ادامه داد: امسال نیز با همکاری اهالی منطقه طرح حمایت مردمی در جهت تکثیر طبیعی ماهی سفید در رودخانه وازیوار نوشهر اجرا می شود و به دنبال آن هستیم تا این طرح موفق را در رودخانه های علویکلا، مزگاه و امیررود گسترش دهیم.

دستگیری شش متخلف صیادی

فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان نوشهر و چالوس به خبرنگار ایرنا گفت: در یکماه گذشته در راستای حفاظت از منابع آبزی منطقه، شش متخلف صیادی در دریا و رودخانه  دستگیر شدند.

حسن قمی با اشاره به انجام ۲۳۸  نفر ساعت گشت دریایی و یک هزار و یکصد نفر ساعت گشت ساحلی در یکماه گذشته افزود: در این مدت نیز یکصد رشته دام ماهیان غضروفی، یک هزار و ۵۷۵ دام ماهیان استخوانی، ۸ هزار ۳۷۵ عدد کرفا صیادی، ۵ دستگاه ماشک، ۱۰ شناور لاستیکی، ۳۷ لنگر صیادی و یک دستگاه خودرو توقیف شد ضمن اینکه ۳۰ قطعه ماهی خاویاری نیز رها سازی شد.

مازندران دو سوم سواحل ایرانی دریای خزر را در اختیار دارد و هم اکنون صید ماهیان استخوانی مهم ترین شیوه معیشت صیادان این استان است.

این استان همچنین  سه هزار و ۳۳۰ واحد آبزی پروری دارد که ۲۷۶ واحد آن مربوط به پرورش ماهیان سردآبی و ۱۴ واحد هم ماهیان خاویاری است و بیش از سه هزار واحد دیگر در زمینه تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند .

سفید، کپور، آزاد ( فیتیباک ) و انواع قزل آلا از گونه های ماهیان گرم آبی و سرد آبی استان مازندران است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.