دکتر امیرحسین تکیان، دکتر محسن اعرابی و دکتر هاجر حقیقی ، محققان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران این مقاله را با عنوان " جهان گیری کووید- ۱۹ و لزوم توجه به پوشش همگانی سلامت برای مواجهه با " کووی فلو " (Covi-Flu ) در تازه ترین شماره نشریه پزشکی بریتانیا منتشر کردند.

محققان ایرانی هشدار داده اند : درحالی‌که دستیابی به درمان و واکسن مناسب برای کووید- ۱۹ حداقل یک سال زمان نیاز دارد و ناشناخته‌های زیادی در مورد این بیماری وجود دارد، طی ماه‌های آینده، شیوع آنفلوانزای فصلی میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد و احتمالا دنیا با بحران پیچیده‌تری به نام " کووی فلو Covi-Flu " مواجه می گردد، که ترکیبی از تاثیرات آنفولانزای فصلی و نتایج حاصل از بحران کووید- ۱۹ خواهد بود.

نویسندگان مقاله در بخشی از آن تاب آوری نظام سلامت ایران در برابر کوید - ۱۹ را با وجود تحریم های ظالمانه مورد ستایش قرار داده و تاکید کرده اند : ایران با شرایط منحصر به فردی مواجه است. ایران از بیش از چهار دهه قبل از یک شبکه مراقبت های بهداشتی اولیه (PHC) توانمند و پایدار برخوردار بوده است که در سالیان اخیر برای نیل به پوشش همگانی سلامت ( UHC) آن را تقویت نموده و بیش از ۹۰ درصد جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری خود را نیز بیمه کرده است. ضمن این که ایران برنامه جامعی برای پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر و کاهش ۳۰ درصدی مرگ و میر ناشی از آن تا سال ۲۰۳۰ را تدوین کرده و در حال اجرا دارد که توسط سازمان جهانی سلامت مورد ستایش واقع شده است. تا همین روزهای اخیر، ایران پس از چین بیشترین آمار ابتلا به کووید- ۱۹ را در بین کشورهای آسیایی دارا بود که به دلیل تحریم‌های سیاسی و یک جانبه ایالت متحده آمریکا که مانع از سرمایه‌گذاری در داروها و تجهیزات و دسترسی به آنها شده است، تشدید گردید. 

محققان ایرانی خواستار اتخاذ سیاست های درست برای مقابله با هم افزایی کرونا با آنفلوانزا شدند و پیشنهاد کردند : ما از دولت‌ها می‌خواهیم برای به حداقل رساندن تاثیر کووی فلو Covi-Flu با ادغام سیستم های نظارتی بر عملکرد شبکه مراقبت های بهداشتی اولیه (PHC) و بهبود برنامه‌های پزشک خانواده و سیستم ارجاع، سرمایه گذاری بیشتری در پوشش همگانی سلامت (UHC) انجام دهند.

نویسندگان مقاله تاکید کردند : برای بازسازی جهانی که همه در آن از حق سلامتی بهره‌مند شوند، بسیاری از کشورها باید طی رکود اقتصادی اجتناب ناپذیر حاصل از کووید- ۱۹ ، تصمیمات مهمی برای فراهم کردن منابع مالی پایدار برای دستیابی به پوشش همگانی سلامت بگیرند.

محققان ایرانی پوشش همگانی سلامت را قبل از هر چیز یک انتخاب سیاسی برشمردند و نوشتند : وظیفه ما به عنوان فعالان حوزه سلامتی الان بیش از هر زمان دیگری این است که رهبران سیاسی را در جهت انتخاب‌های اجتماعی و اقتصادی برای دستیابی به پوشش همگانی سلامت هدایت کنیم. نیاز به تغییر رویکرد دولت ها در مبارزه با بحران کووی فلو Covi-Flu و دستیابی به پوشش همگانی سلامت ضرورتی انکار ناپذیر است. در این تغییر رویکرد، توجه به رویکرد همه جانبه دولت‌ها با تمرکز بر تمامی عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت، ضرورتی بنیادین است.

این محققان هشدار داند : در نهایت سرمایه‌گذاری اضطراری هدفمند و مناسب در تحقیقات و مداخلات بهداشتی درمانی برای مقابله با کووید- ۱۹ مورد نیاز است. تهدید کووی فلو برای اقتصاد جهانی و توسعه پایدار بیش از آن که تصورش را بکنید نزدیک است و می تواند خانمان سوز باشد. ما همگی با هم و همین امروز باید کاری انجام دهیم، فردا دیر است.

ویروس کووید - ۱۹ از پاییز سال ۹۸ ابتدا در استان ووهان چین شیوع یافت و سپس به سایر کشورهای جهان رسید. در ایران هم شیوع این ویروس از اواخر بهمن شناسایی و مورد توجه قرار گرفت . بر اساس تازه ترین گزارش وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، ویروس کرونا تاکنون در ایران 

 ۸۴ هزار و ۸۰۲ نفر را به طور قطعی مبتلا کرد و آمار فوتی ها هم تا امروز به پن هزار و ۲۹۷ نفر رسید.

بر اساس گزارش این وزارتخانه که هر ۲۴ ساعت به روز می شود ، تنها از دیروز دوشنبه تا امروز سه شنبه دوم اردیبهشت بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی یکهزار و ۲۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع مبتلایان به این بیماری در کشور به ۸۴ هزار و ۸۰۲ نفر رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.