محمد ابراهیم یخکشی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بارندگی ۵۰۸ میلی متری در نیمه اول سال آبی جاری را مهم ترین علت انباشت آب پشت سدها و آببندان های مازندران دانست و افزود که میزان ذخیره آب در این منابع همچنین در مقاسه با دوره شاخص درازمدت ۵۰ ساله حدود ۳۱ درصد افزایش نشان می دهد.

وی توضیح داد : افزایش بارندگی  سبب شد تاشاهد آبدهی مناسب رودخانه ها در سال آبی جاری باشیم ،به طوری که آبدهی هفت رودخانه مهم استان در مقایسه با سال گذشته حدود  ۶۶ درصد افزایش نشان می دهد.

یخکشی اظهار داشت : وضعیت آبگیری سدهای استان بدون احتساب سد " گلورد " که مراحل آبگیری اولیه آن  از سال گذشته آغاز شد ، هم اکنون ۹۶ درصد معادل ۳۱۴ میلیون مترمکعب است که این رقم با احتساب ۱۱ میلیون متر مکعب حجم فعلی سد گلورد به رقم ۳۲۵ میلیون متر مکعب می رسد که این میزان ذخیره پشت سدهای استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب افزایش دارد.

وی یکی از تبعات مثبت میزان بالای ذخیره آب پشت سدهای استان را شروع به کار  زودتر نیروگاه های برق آبی در مقایسه با سال گذشته برشمرد.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران از آببندان ها به عنوان مهم ترین ذخیره آب کشاورزی در استان نام برد و گفت که  ۹۵درصد ظرفیت آببندان های استان برابر با بیش از  ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده است.

یخکشی در عین حال  تاکید کرد : اگرچه شرایط آبی خوبی در شروع فصل زراعی داریم  ، اما این حجم ذخیره با توجه به نیاز آبی استان مازندران در بخش کشاورزی و شرب کافی نیست و نیازمند همراهی مردم در امر مدیریت منابع آب بویژه تقسیم و توزیع آن هستیم.

وی از کشاورزان خواست تا همچنان با ماموران شرکت آب همکاری لازم را داشته باشند تا با استفاده بهینه از آب ذخیره شده و آب بهنگام رودخانه ها ، فصل زراعی خوبی را تجربه کنند.

بر اساس آمارهای رسمی سالانه حدود ۲۲۰ هزار هکتار از زمین های مازندران زیر کشت برنج می رود و حفظ این سطح نیازمند تامین آب از طریق ذخیره سازی در سدها و آببندان هاست.

در حال حاضر طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران حدود ۸۰ درصد زمین های شالیزاری استان شخم و شیار و آب تخت شدند و بیشتر زمین ها با انجام خزانه گیری برنج در مرحله نشاکاری قرار گرفتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.