خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: پیت سرای سوادکوه، منجیر، زرین‌آباد، پلطان و روستاهای دیگری در گوشه و کنار مازندران وجود دارد که سابقه جابجایی و انتقال آنان به چند دهه برمی‌گردد اما یا این طرح‌ها اجرانشده و یا ناقص اجراشده است.

بهار امسال با ریزش و سقوط سنگ در روستای پیت سرای سوادکوه، کلید خورد، روستایی که از ۳۰ سال پیش تاکنون به دلیل در معرض خطر بودن باید جابجا می‌شد و عدم اجرای این طرح، فاجعه‌ای جدید به بار آورده است.

پیت سرا در بخش مرکزی سوادکوه قرار دارد که سرنوشت ساکنانش با فرجام منجیری ها در کجور گره‌خورده است، جابجایی منجیر هم‌سال‌ها روی خط وعده‌ها رنگ‌باخته است. سقوط سنگ بزرگ ۳۰ مترمکعبی در اول فروردین‌ماه در پیت سرا سبب تخریب کامل چهار واحد مسکونی، چهار واحد دامداری، تخریب پل روستا شده است.

مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سابقه ریزش سنگ در روستای پیت سرا قبلاً نیز وجود داشته است، می‌گوید: این مسئله سبب شده تا در چند دهه اخیر برخی از اهالی خانه‌هایشان را از پای کوه به آن‌سوی خیابان که خطر کمتری دارد، منتقل کنند.

وی با اشاره به بازدید میدانی از روستای پیت سرای سوادکوه و منطقه دچار ریزش سنگ ادامه داد: تخته‌سنگ بزرگ براثر هوازدگی دچار رانش و ریزش و منجر به بروز خسارت شد و احتمال تکرار چنین حادثه‌ای دوباره نیز وجود دارد.

تخته‌سنگ بزرگ براثر هوازدگی دچار رانش و ریزش و منجر به بروز خسارت شد و احتمال تکرار چنین حادثه‌ای دوباره نیز وجود دارد

وی با بیان اینکه طی بازدید از روستای پیت سرا قرار شد، سه‌نقطه برای جابجایی روستایی و احداث بنا توسط روستاییان معرفی شود، تصریح کرد: در صورت معرفی زمین موردنیاز از سوی اهالی نسبت به انتقال روستا اقدام خواهد شد.

رازجویان با بیان اینکه برخی از اهالی در بیرون از محیط روستا زمین‌دارند و می‌توانند با حمایت‌های بنیاد مسکن و تسهیلات نسبت به ساخت اقدام کنند، تصریح کرد: برای مابقی اهالی نیز باید از سوی منابع طبیعی زمین مناسب تخصیص دهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با اظهار اینکه سنگ زندگی بسیاری از روستاییان پیت سرا را تهدید می‌کند، یادآور شد: آن‌سوی خیابان مشرف‌به روستای پیت سرا، موقعیت خوبی برای جابجایی وجود دارد و در صورت موافقت اهالی نسبت به ساخت اقدام می‌شود.

وی در پاسخ به چرایی موفق نبودن طرح جابجایی روستاهای در معرض خطر در مازندران یادآور شد: تاکنون فقط یک روستا با در حاشیه سدگلورد با همکاری بنیاد مسکن، آب منطقه‌ای و مردم جابجا شده است و ساختمان‌های نوساز برای اهالی در محوطه جدید ساخته‌شده است.

رازجویان همکاری مردم را مستلزم موفقیت‌آمیز بودن طرح جابجایی روستاهای در معرض خطر بیان کرد و افزود: امیدواریم اهالی روستای پیت سرا برای جابجایی و انتقال همکاری و مشارکت داشته باشند تا دیگر شاهد بروز حوادث مخاطره‌آمیز در آن نباشیم

جابجایی پیت سرا مستلزم کار کارشناسی است / ‏‬ همکاری مردم شرط اول

درعین‌حال محمدخانی نوذری مدیرکل بنیاد مسکن مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه جابجایی روستای پیت سرا مستلزم انجام کار کارشناسی است، ادامه داد: این روستا دارای سابقه ریزش سنگ است و قبلاً بسیاری از اهالی از آن مهاجرت کرده‌اند.

وی افزود: برای جابجایی روستا باید کار کارشناسی در کمیته‌های مربوطه انجام و سپس نسبت به انتخاب مشاور اقدام شود و قطعاً اگر به این نتیجه برسیم که انتقال لازم است، طرح اجرایی می‌شود.

خانی نوذری با عنوان اینکه در صورت جابجایی باید زمین موردنظر از طریق منابع طبیعی تأمین شود، میزان اراضی موردنیاز برای جابجایی روستای پیت سرا و تأمین زیرساخت‌ها را حدود دو هکتار اعلام کرد و افزود: علاوه بر پیت سرا تمامی مناطقی که در معرض سیل، حریم رودخانه، رانش و غیره هستند باید جابجا و منتقل شوند.

وی یادآور شد: چهار واحد مسکونی و چهار دامداری در روستای پیت سرا تخریب‌شده و برای ساخت و نوسازی آن تسهیلات کم‌بهره و بلاعوض داده می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران با اشاره به اینکه هر جا که مردم مشارکت و همراهی کردند شاهد موفقیت در اجرای طرح جابجایی روستاها بودیم، به زرین‌آباد به‌عنوان نمونه موفق انتقال روستای در معرض خطر اشاره کرد و گفت: درعین‌حال روستای منجر کجور نیز جزو نمونه‌هایی بوده که هنوز جابجا نشده است.

وی یادآور شد: درعین‌حال حال هر جا که کار کارشناسی را جدی گرفتیم، اجرای طرح جابجایی با موفقیت انجام شد و باید بدانیم هر جا که جان مردم درخطر است حتماً باید آن منطقه جابجا و منتقل شود.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران با اظهار اینکه روستای پیت سرا قابل سکونت نیست، عنوان کرد: در کناران روستاهای زیادی داریم که در حریم برق، رودخانه و یا معرض رانش قرار دارند که باید جابجا شوند و از مردم درخواست داریم مشارکت و همراهی لازم را داشته باشند.

تاکنون ریزی سنگ ورانش در روستاهای مختلف مازندران خسارت‌های زیادی درپی داشته است و مردم توقع دارند با انجام کارهای کارشناسی و تأمین اعتبارات لازم نسبت به انتقال و حفظ جان روستاییان اقدام کرد تا سرنوشت منجیر و پیت سرا در دیگر روستاهای استان تکرار نشود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1394941
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.