شهر آمل تقریبا نخستین شهر در مازندران بود که در بحران شیوع کرونا گروه‌های مردمی در آن به طور ساماندهی شده و منظم دست به فعالیت‌های اجتماعی و حمایتی زدند و بدون این که منتظر مسئولان بمانند، با جمع‌آوری کمک‌های مردمی و پای کار آمدن داوطلبان و به ویژه جوان‌ترها، تولید محلول ضدعفونی و توزیع در محله‌ها، تهیه ماسک و دستکش برای مراکز درمانی و گروه‌های آسیب‌پذیر و همکاری با نیروهای خدماتی مانند پاکبانان و آتش‌نشان‌ها را در انجام اقدامات پیشگیرانه آغاز کردند.

استفاده از فرصت فضای مجازی در این شهر توسط برخی کنشگران اجتماعی برای شناسایی ظرفیت‌های مردمی و جمع‌آوری امکانات و خدمات و تأمین اعتبار مورد نیاز تقریبا از همان روزهای اولیه شیوع کرونا در مازندران و به ویژه پس از انتخاب بیمارستان امام خمینی(ره) آمل به عنوان یکی از مراکز ریفرال مازندران آغاز شد و کماکان ادامه دارد. گروه‌های مردمی در این شهر در یک مدیریت یکپارچه و بدون موازی‌کاری پس از شناسایی آسیب‌ها و مشکلات برای حل آن برنامه‌ریزی می‌کنند و تمام توان خود را به سریع‌تر برطرف شدن مشکل اولویت‌دار اختصاص می‌دهند.

شهردار آمل شب گذشته بازدیدی سرزده از محل فعالیت این گروه‌های مردمی داشت و از همکاری جوانان و شهروندان آملی در این روزها برای ارائه خدمات به مردم و پیشگیری از شیوع کرونا قدردانی کرد.

سید حمید هاشمی با بیان این که گروه‌های مردمی و جهادی که بیشتر آنان جوانان هستند نقطه قوت این شهر محسوب می‌شوند و مسئولان باید قدردان این تلاش و نیت خالصانه باشند، گفت: تاکنون بخشی از هزینه‌های گروه‌های جهادی آمل برای مقابله با بحران ویروس کرونا با افتخار از طرف شهرداری و شورای اسلامی شهر آمل تامین شده است تا این گروه‌های مردمی بتوانند در مسیر جهادی خدمت به مردم فعالیت خود را ادمه دهند.

وی به انتقاد همیشگی مدیران و برنامه‌ریزان شهری در کشور از نداشتن ساختار مدیریت یکپارچه شهری در کشور اشاره کرد و افزود: اصلاح نشدن این ساختار سبب شده در مواقع بحرانی شاهد موازی‌کاری‌ها باشیم که به همین دلیل فرصت بهره‌گیری کافی از نیروهای مردمی و از همه مهم‌تر تقویت زیرساخت‌های شهری با استفاده از توان شهروندان دغدغه‌مند از دست می‌رود.

شهردار آمل اظهار داشت : فلسفه وجودی نهادی مانند شهرداری خدمت کردن به شهروندان است و در چنین شرایطی نیز تلاش نیروهای زیرمجموعه این نهاد طبیعتاً مضاعف خواهد شد. مانند این روزها که نیروهای شهرداری به ویژه پاکبانان، آتشنشانان و نیروهای فضای سبز خدمت‌رسانی خود را برای مقابله با شیوع کرونا بیشتر کرده‌اند. اما مشارکت مردم در مواقع بحران و یاری دادن جوانان به جامعه بلوغ مدنی یک شهر را نشان می‌دهد.

هاشمی افزود : شهر آمل به گروه‌های مردمی و جهادی‌اش می‌بالد و مدیریت شهری آمل حمایت از این فعالیت‌ها و گروه‌ها را بخشی از وظیفه خود می‌داند.

فعالیت گروه‌های مردمی آمل با حضور جوانان برای تولید محلول ضد عفونی مورد نیاز شهروندان این شهر با حضور تعدادی از جوانان و زیر نظر کارشناسان بهداشت همچنان ادامه دارد و نیاز به محلول ضد عفونی در این شهر را تا حد بسیار زیادی کاهش داده است.

در نخستین روزهای شیوع کرونا نیز یک مخترع آملی ۱۰ هزار لیتر محلول ضد عفونی کننده گیاهی که تولید کرده بود را برای استفاده در شهر به شهرداری آمل اهدا کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.