گزارش های مردمی ، مشاهدات عینی خبرنگاران ایرنا و رصد فضای مجازی نشان می دهد که برخی روستائیان به ویژه جوانان از فرصت تعطیلی مدارس ، دانشگاه و دورکاری ادارات استفاده کرده، نشست های صمیمی ، حضور در زمین های ورزشی و گپ و گفت و گو در فضای عمومی روستاها را طبق روال گذشته انجام می دهند و اصلا به خطر شیوع این ویروس توجهی ندارند.

برخی از جوانان فکر می کنند که ویروس کرونا در فضای باز با  وسعت زیاد روستاها در هوای تمیز و تردد نکردن خودروها  شیوع پیدا نکرده و بدون توجه همچنان رفت و آمدهای خودشان را به صورت گروهی انجام می دهند. 

مشاهدات خبرنگار ایرنا از حضور جوانان در زمین های ورزشی ،پارک های محلی و راهپیمایی گروهی در چندین روستای بخش لاله آباد بابل نشان می دهد که هنوز حساسیت رعایت مقولات بهداشتی و مقابله با قدرت شیوع ویروس کرونا در آنان بوجود نیامده است، این در حالی است که شهروندان با قرنطینه داوطلبانه فقط برای تهیه ارزاق عمومی و به صورت انفرادی در شهرها حضور پیدا می کنند.

شهرستان بابل با جمعیت حدود ۵۵۰ هزار نفری به نسبت دیگر مناطق استان بیشتر از همه در معرض خطر شیوع ویروس کرونا قرار دارد به طوری که فرماندار این شهرستان وضعیت را قرمز اعلام کرده است ، لذا توقع و انتظار این است که روستائیان با همکاری خود در صدد پاک  نکه داشتن محلات خود باشند.

همانطوری که شهروندان در شهرها با همکاری در آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی با همکاری علاوه بر قرنطینه داوطلبانه فضای عمومی از جمله راه پله ها  درب های وردی و آسانسورها را به مشارکت یکدیگر ضد عفونی کرده و مقولات بهداشتی را به درستی رعایت می کنند، روستائیان نیز باید به مسایل توجه جدی تری داشته باشند.

اگرچه جوانان به نسبت افراد سالخوره در مقابله با ویروس کرونا مقاوم تر هستند اما طبق آمار رسمی حدود ۱۵درصد جمعیت استان را سالمندان تشکل می دهند که به شدت با خطر ابتلا به این ویروس مواجه هستند.

بی توجهی روستائیان به ویژه جوانان در حالی است که دستورالعمل مقابله با کرونا در کارگروه پدافند زیستی مازندران به روستاها نیز برای اجرای طرح های پیشگیرانه با این ویروس رسیده است .

دهیار روستای کروکلا بابل از بخش لاله آباد به افزایش جمعیت روستایی طی یک هفته اخیر اشاره کرد و گفت: شماری از اهالی روستا که فقط آخر هفته به روستا می آمدند ، با تعطیلی مدارس و دانشگاه و بسته شدن بازار های مختلف کسب و کار اینک به روستا بازگشتند .

مهدی بابایی با اشاره به این که جوانان همانند گذشته به صورت گروهی در روستاها حضور پیدا کرده و حتی شب نشینی را انجام می دهند، افزود: این درحالی است که مصوبات قرارگاه زیستی شهرستان که به دهیاری ها ابلاغ شده است از طریق نصب بنر و کانال اجتماعی که همه اهالی عضو آن هستند اطلاع رسانی شده ست.

وی با بیان این که تاکنون تجهیزات و امکانات بهداشتی به روستاها نیز داده نشده است، ادامه داد: با همکاری چند نفر از خیرین ضد عفونی محیط های اماکن عمومی از جمله مسجد ، حسینیه ، نانوایی و حتی  فضای پارک و ورزشی انجام شده است.

وی به فوت ۲ نفر از روستائیان در این بخش اشاره کرد و بیان داشت: به نظر می رسد با انعکاس این گونه اخبار که ماموران بهداشتی با کندن قبر سه متری و بدون حضور مردم فوتی ها را دفن کرده اند ، تا حدودی روستائیان این واقعیت تلخ را باور کرده اند.

یکی از کشاورزان مازندرانی از همه روستائیان خواست تا نگذارند ویروس کرونا به روستاها شیوع پیدا کند ، چراکه با آغاز فصل نشا برنج با مشکل جدی فعالیت کشاورزی مواجه خواهیم شد.

استان مازندران ۲۳۰ هزار هکتار زمین شالیزاری دارد و در حال حاضر کشاورزان مشغول شخم و شیار شالیزارها و بعضی ها نیز در حال خزانه گیری  برنج هستند.

یکی از دست اندرکاران مرکز بهداشت روستایی مازندران با تایید بی توجهی مردم به ضوابط و محدودیت های حضور در بیرون از منزل گفت که اگر در روستاها به مقوله پیشگیری توجه نشود ، با توجه به وسعت زیاد ، گند زدایی و ضد عفونی کردن محیط بسیار سخت و پر هزینه خواهد بود.

وی افزود: امید واریم جوانان به محدودیت های تردد و اجتماع غیر ضروری توجه کنند و از حضور در بیرون منزل خود داری کنند.

وی با بیان این که برخی از روستائیان برای دریافت ماسک و ژل ضد عفونی به مراکز بهداشتی مراجعه می کنند، ادامه داد: متاسفانه این ملزومات در این مراکز وجود ندارد .

مازندران بر اساس گزارش رسمی وزارت بهداشت در صدر استان های آلوده به ویروس کرونا قرار دارد به گونه ای که تا عصر روز جمعه ابتلای ۳۰۱ بیمار به کرونا تایید شده ، ۱۵ نفر جان باختند و حدود ۸۰۰ نفر هم مشکوک به بیماری در مراکز درمانی و بیمارستان ها بستری هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.