احمد حسین زادگان در ابلاغیه ای که نسخه ای از آن امروز دوشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، خطاب به فرمانداران ۲۲ شهرستان تاکید کرد که با توجه به احتمال شیوع ویروس کرونا ، نسبت به تشکیل و فعالسازی قراگاره و کارگروه متناظر اقدام کنند.

نماینده عالی دولت در مازندران در این ابلاغیه از جانشینان فرماندهی قرارگاه زیستی هر شهرستان خواست تا گزارش روزانه وضعیت و شرایط ویروس کرونا در بخش های مختلف را به اداره کل پدافند غیر عامل ارائه کنند.

رویکرد قرارگاه پدافند زیستی؛ پشتیبانی و حمایت همه جانبه از اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به تبع آن در استان ها از دانشگاه علوم پزشکی است.

استان مازندران با جمعیت حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری در ۲۲ شهرستان دارای ۲ دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران است.

استاندار مازندران دیشب در دومین نشست پدافند زیستی ضمن  اعلام آمادگی کامل استان برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، مسئولیت تمامی دستگاه‌ها و نهادهای خدماتی در این زمینه را مشخص کرده است.

در این نشست تکالیف لازم برای بخش‌های اجتماعی ، آموزشی، دانشگاه‌ها، مدارس، مراکز ورزشی، رستوران ها، بخش گردشگری، حوزه‌های علمیه، مکان های مذهبی، مساجد، مصلی ها، اصناف، نانوایی‌ها، صنعت و معدن و دانشگاه علوم پزشکی، جایگاه‌های سوخت، سمن‌ها، خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی استان و کسانی که در این حوزه ها مسئولیت و نقش دارند، مشخص شده است .

اطلاع رسانی تعطیلی‌ها ، تشکیل کمیته تخصصی غذا و دارو ، افزایش تولید محصولات بهداشتی و مهم تر از همه ارائه اطلاعات لازم به مردم جهت مقابله با کرونا از نکات کلیدی و مهم نشست پدافند زیستی مازندران بود که یکشنبه شب با فرماندهی حسین زادگان تصویب شد.

سازمان پدافند غیرعامل کشور پس از شیوع ویروس کرونا اعلام کرد که  با شیوع ویروس کرونا در چین و انتشار اخبار مبتنی بر گسترش آن در سایر کشورهای جهان، قرارگاه پدافند زیستی کشور  در حالت آماده باش قرار گرفت و  اولین اقدام  رصد، پایش و بررسی گزارشات و همچنین ایجاد آمادگی در حوزه‌های تشخیصی و درمانی کشور بوده است.

زنگ خطر ورود احتمالی کرونا به مازندران با قرنطینه ۲ فرد مشکوک در بابل از پنجشنبه هفته گذشته به صدا درآمد ولی بعدا مشخص شد که این افراد در سفری که به قم داشتند دچار علایمی از بیماری سرماخوردگی شدند و به همین دلیل در برگشت از سفر خود را به مراکز درمانی رساندند.

علاوه بر قرنطینه ۲ مسافر بازگشتی از قم در بابل به خاطر مشکوک شدن به بیماری کرونا ، دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان مراجعه چهار نفر دیگر با علایم مشابه را تایید و اعلام کرد که ۲ تن از آنها قرنطینه شده تا مراحل نمونه گیری و مراقبت های لازم را طی کنند و ۲ نفر دیگر به خاطر حاد نبودن علائم به صورت سرپایی در منزل تحت مراقبت قرار گرفتند.

تایید مرگ یک مسافر تهرانی در تنکابن در روز یکشنبه همزمان با اعلام دانشگاه علوم پزشکی بابل مبنی برا بهبود و ترخیص یک بانوی ۵۳ ساله مشکوک به کرونا ، موضوع شیوع این بیماری در مازندران را وارد مرحله تازه ای کرده است.

با توجه به این که جمعی از پزشکان کشور در نامه جمعی تنها راه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را انجام اقدامات پیشگیرانه دانستند ، مسئولان مازندران مدارس ، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ، مراکز توانبخشی و مهدهای کودک مازندران استان را تا پایان هفته تعطیل کردند تا ضریب شیوع احتمالی این بیماری در استان کاهش یابد.

اداره کل اوقاف مازندران هم پخش هرگونه غذای نذری در بقاع متبرکه را تا اطلاع بعدی ممنوع کرد و سایر مراکز تجمع مردم مانند فرودگاههای استان و دیگر اماکن عمومی هم قرار شد به صورت مرتب ضدعفونی شوند.

بر خلاف برخی مناطق کشور که شناسایی افراد مشکوک به بیماری کرونا سبب ایجاد تنش روانی در شهروندان شده ، در استان مازندران با وجود گردشگرپذیر بودن ، به خاطر اقدامات پیشگیرانه و اطلاع رسانی به مردم جو روانی آرام است و شهروندان به خاطر آگاهی نسبی از چگونگی پیشگیری ، راسا اقدامات لازم را انجام می دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.