به گزارش ایرنا، فاطمه زهرا توکلی روز سه شنبه در همایش بزرگداشت روز جهانی سالمند که در سالن همایش های شهرداری بروجرد برگزار شد گفت: در مجموع بنا بر آمارهای رسمی سازمان های جهانی ، دنیا در حال پیر شدن است و این روند سالمندی در ایران نیز شتاب گرفته است بطوریکه پیش بینی می شود تا هشت سال دیگر جمعیت سالمندی به بالای ۱۰ درصد  و تا ۳۳ سال دیگر به بیش از ۳۰ درصد می رسد.

وی گفت: در لرستان نیز جمعیت رو به پیر شدن است بطوریکه جمعیت سالمند این استان که بنا بر سرشماری سال ۱۳۹۰ به میزان ۷.۸ درصد بوده در سرشماری سال ۱۳۹۵ به میزان ۱۰.۲ درصد رسیده است.

توکلی افزود: سالمندی و سالمندشدن جمعیت یک جامعه می تواند یک فرصت باشد که به توسعه پایدار آن جامعه می انجامد به شرطی که سالمندان به حال خود رها نشوند و برای این دوره برنامه تدوین کرد.

به گفته وی یک جامعه به توسعه پایدار نخواهد رسید مگر اینکه برای تمام اقشار جامعه برنامه مدون داشته باشد در همین راستا در برنامه سوم توسعه موضوع تشکیل شورای سالمندی مورد توجه قرار گفت و در برنامه ششم توسعه نیز مورد تاکید قرار گرفت تا این شورا بتواند با تامین نیازمندی های سالمندان ، جامعه را در مسیر توسعه پایدا ر و متوازن قرار دهد.

توکلی با تاکید بر اینکه سالمندی دورانی با نیازمندی های خاص است گفت: مشکلات خاص این دوران، کاهش توانایی های جسمی، کاهش درآمد و دوری و جدایی از فرزندان از جمله این مشکلات است که برای مواجه با آنها باید برنامه های از پیش طراحی شده ای را داشت تا بتوان از جمعیت رو به رشد سالمندان بعنوان یک فرصت بهره گرفت.

مدیرکل بهزیستی لرستان با اشاره به برنامه ها و فعالیت های شورای سالمندی در شهرهای مختلف استان گفت: بروجرد از جمله شهرهای فعال در زمینه مسائل سالمنمدی است بطوریکه بعنوان شهر دوستدار سالمند معرفی شده و به مسائل و مشکلات سالمندان بصورت دغدغه مند نگاه می شود.

وی با اشاره به برنامه های مختلف فرهنگی، آموزشی، بهداشت و سلامت و رفاهی ورزشی که توسط موسسه سالمندان فرزانگان بروجرد انجام می شود گفت: دسترسی به فرصت های برابر یکی از مطالبات جامعه سالمندی در بروجرد است تا سالمند بتواند علاوه بر دسترسی به خدمات و محیط های شهری و رفع موانع فیزیکی در گام های بعدی همچون کشورهای توسعه یافته به اطلاعات و خدمات مورد نیاز نیز دسترسی داشته باشد.

توکلی با اشاره به گستردگی خدمات سازمان بهزیستی از قبل از تولد تا زمان مرگ گفت: اکنون ۴۸ هزار معلول، ۱۰ هزار زن سرپرست خانوار، هیت هزار سالمند و هزار کودک بی سرپرست تحت پوشش بهزیستی لرستان قرار دارند.

در همایشی که توسط بنیاد سالمندان فرزانگان حکمت سینا بروجرد برگزار شد از پیشکسوتان و فرهیختگان سالمند بروجردی تجلیل شد و بر شعار سال روز جهانی سالمند تحت عنوان " فرصت های برابر برای همه سنین" تاکید شد.

نهم مهرماه بعنوان روز جهانی سالمند نام نهاده شده است.

۱۹۲۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.