لندفیل یا خاک چال به گودال یا محلی گفته می شود که انواع زباله و پسماند به آنجا منتقل و دفن می شوند. یکی از ویژگی های خاک‌چال‌ها داشتن سامانه زهکشی شیرابه و لایه های نفوذ ناپذیر در کف و دیواره است تا آبهای زیر زمینی با شیرابه خروجی از زباله ها آلوده نشوند.

یکی از مشکلات زباله و پسماند در شهرستان قائمشهر دپوی آن در مکان مشخص برای سال ها و جاری شدن شیرابه و ایجاد آلودگی بود که انتقاد شهروندان و دوستداران محیط زیست را در پی داشت.

شهردار قائمشهر در مراسم آغاز ایجاد خاکچال زباله گفت : این پروژه یکی از طرح های مهم در این شهرستان بوده است که با آغاز عملیات اجرایی پیمانکار و کارگران مشغول عملیات عمرانی هستند .

عباس صالح زاده با اشاره به اینکه تا چند روز گذشته وضعیت شیرابه و حجم زیاد زباله دپو شده در محل دفن زباله به یک چالش جدی تبدیل شده بود ، افزود : این مساله در شورای شهر دوره پنجم و شهرداری مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم بر آن شد تا در سه فاز کار دفن زباله را به سرانجام برسانیم .

وی این طرح ها را شامل احداث خاکچال ، ساخت کارخانه کمپوست و ساماندهی زباله قدیمی اعلام کرد و افزود : در سال جاری برای سایت خاکچال حدود ۴۰ هزار متر مربع زمین توسط شهرداری و شورای شهر با هزینه ای بالغ بر چهار میلیارد تومان خریداری شده تا امروز و در ایام الله دهه مبارک فجر عملیات ساماندهی آغاز شود .

شهردار قائمشهر با اعلام اینکه برای خارج از محدوده سایت دفن بهداشتی زباله چهار هزار متر زمین برای ساختمان اداری و پذیرش زباله خریداری شده است ، گفت : برآورد کل هزینه برای به بهره برداری رسیدن سایت لندفیل دفن زباله حدود ۲۴ میلیارد تومان است که این مبلغ از محل اعتبارات شهرداری و دولتی پسماند تامین می شود .

صالح زاده ظرفیت پذیرش زباله در خاکچال را روزانه ۳۰۰ تن اعلام کرد و گفت : برنامه ما در شهرداری قائمشهر تفکیک زباله از مبدا است که برآورد تفکیک از مبدا در این شهرستان بسته شده و در نهایت خروجی ها پردازش می شود .

وی افزود : برای سایت پردازش ازمحل اعتبارت دولتی ۶ میلیارد تومان تخصیص گرفته ایم که اسناد مناقصه در حال انعقاد قرارداد است تا کارخانه پردازش و کمپوست راه اندازی شود .

فرماندار قائمشهر هم در این مراسم با اشاره به اینکه یکی از مباجث موجود در دنیا بحث دفن زباله است ، افزود : دفن زباله باید به صورت بهداشتی و با رعایت آیتم های زیست محیطی انجام شود تا سلامت شهروندان به خطر نیافتد .

یحیی یوسف پور با اعلام اینکه متاسفانه در شهرستان قائمشهر در بحث فاضلاب خانگی ۲۰ سال به نتیجه نرسیده ، گفت : بنا شد تا شهرداری قائمشهر یکهزار متر زمین برای این موضوع در نظر بگیرد تا بتوانیم این معضل ۲۰ ساله در شهرستان قائمشهر را رفع کنیم .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.