بر اساس نقشه های هواشناسی و پیش بینیکارشناسان هواشناسی مازندران روند کاهش دما در غرب استان مازندران از شنبه شب اتفاق افتاده است و این کاهش دمای هوا از عصر امروز تمام مناطق شرقی و مرکزی را نیز در برخواهد گرفت و شهروندان مازندرانی کاهش دمای ۱۴  درجه ای را شاهد خواهند بود.

بنابر این گزارش ، کاهش دمای مازندران طی روز دوشنبه و سه شنبه هم ادامه می یابد به طوری که دمای هوای استان به ۲ تا پنج درجه سانتی گراد بالای صفر خواهد رسید. همچنین در این مدت شهروندان در مناطق جلگله ای شاهد بارش مخلوط برف و باران و در مناطق کوهستانی شاهد بارش سنگین برف خواهند بود.

سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز یکشنبه با انتشار اطلاعیه ای از باغداران و کشاورزان خواست تا با توجه به در پیش رو بودن سرما، برای پیشگیری از خسارت احتمالی سرما و یخبندان در باغات استان بویژه باغات مرکبات به توصیه های کارشناسی توجه کنند.

از محلول پاشی تا کیسه کشی  

در این اطلاعیه از باغداران خواسته شده است از پخش نمودن کودهای حیوانی (مرغی، گوسفندی، گاوی) در سطح خاک باغ و بویژه در پیرامون سایه انداز درختان مرکبات خودداری کنند.

همچنین لازم است برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی و یا کاهش آن در باغ های مرکبات، توصیه می شود نسبت به انجام عملیات محلول پاشی درختان با کود تقویتی اقدام کنند.

جهاد کشاورزی مازندران توصیه کرد باغداران پس از رفع خطر سرمای زمستانی نسبت  به انجام عملیات هرس درختان اقدام کنند و برای کاهش خطر سرمازدگی درصورت امکان قسمت های مختلف اندام هوایی نهال های غرس شده را با کیسه های چتایی پوشانده و یا تنه لخت درختان را با فوم های مناسب یا کیسه بپوشانند و پس از رفع خطر سرمای زمستان نسبت به برداشت آنها (کیسه یا فوم) اقدام کنند.

کارشناسان جهاد کشاورزی مازندران بهترین روش برای مقابله با خطر سرمازدگی در باغهای مرکبات را استفاده از  پلار باغی دانستند و توصیه کردند تا این کار حتی ۶ روز بعد از وقوع سرما و یخبندان ، در شب های صاف به منظور جلوگیری از تشکیل شبنم روی قسمت های مختلف اندام هوایی درختان از ساعت ۱۷ تا ۲۰ انجام شود.

پلار باغی نوعی وسیله برای افزایش دمای باغات است.

برداشت محصول  

جهاد کشاورزی مازندران به آن دسته از باغداران که تاکنون موفق به برداشت میوه مرکبات نشده اند توصیه کرد در اسرع وقت نسبت به برداشت میوه باغ خود اقدام کنند.

همچنین در این اطلاعیه به تولیدکنندگان نهال مرکبات توصیه شده است برای کاهش خطر سرمازدگی نهال های مرکبات ، گلدان ها را روی زمین خوابانیده و با چتایی روی آن را بپوشانند.

کارشناسان جهاد کاشورزی به باغدارانی که در باغ آب کافی در اختیار دارند توصیه کرده اند جهت کاهش خطر سرمازدگی ریشه ها و حتی قسمت های هوایی درختان مرکبات، نسبت به آبیاری غرقابی اقدام کنند.

در این اطلاعیه با تاکید بر این که باغداران تا رفع سرمای زمستانه از شخم و شیار باغها به طور جدی خودداری کنند ،  توصیه شده است : باغداران پس از برداشت محصول مرکبات برای بازتوانی درختان براساس توصیه های کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی مازندران نسبت به انجام عملیات محلولپاشی با عناصر غذایی از جمله پتاس ، فسفر ، اسیدهای آمینه اقدام کنند.

جهاد کشاورزی مازندران همچنین برای کاهش خطر سرمازدگی در باغ های مرکبات توصیه کرده است قبل از وقوع سرما و یخبندان نسبت به حذف علف های هرز اقدام  شود.

کارشناسان این مجموعه از باغدارانی که اقدام به ذخیره سازی میوه مرکبات در انبار کردند خواسته اند تا نسبت به کنترل دما و رطوبت آن اقدام کنند . این کار شناسان دمای مناسب انبار در شب و روز را ۵ تا ۷ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی را هم ۸۵ تا ۹۰ درصد اعلام کرده اند.

توصیه به گلخانه داران 

جهاد کشاورزی مازندران از واحدهای گلخانه ای در حال احداث  نیز خواسته است تا نصب پوشش سقف گلخانه را به تعویق بییندازند و در صورت اجرای پوشش گلخانه، لازم است نسبت به تعبیه و فعال سازی سیستم حرارتی (هیتر و ...) در زمان بارش برف اقدام  کنند و عایق بندی لوله های سوخت و آب و تخلیه لوله های آب رسانی را نیز انجام بدهند.

در این اطلاعیه از صاحبان واحدهای گلخانه های فعال و واحدهای پرورش قارچ  نیز خواسته شده تعبیه و راه اندازی موتور برق اضطراری و اطمینان از کارکرد صحیح آن را قبل از وقوع سرما و یخبندان جدی  بگیرند.

کارشناسان جهاد کشاورزی ذخیره سازی سوخت مایع جایگزین در واحدهای گازسوز به ازای هر یکهزار متر مربع حداقل یک تا دو هزار لیتر گازوئیل ، مجهز کردن سیستم گرمایشی (هیتر) به مشعل های دوگانه سوز ، عایق بندی مخازن سوخت، لوله های سوخت و لوله های آب  وکنترل و بازرسی سیستم های حرارتی و احیاناً تعمیر آن و اطمینان از کارکرد صحیح آن را ضروری دانستند.

مازندران ۱۶۰ هزار هکتار باغ دارد که ۱۱۰ هزار هکتار آن باغ مرکبات است.

همچنین طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران ۵۵۰ هکتار فضای گلخانه ای انواع محصولات کشاورزی از جمله لیمو ترش ، گل و گیا ، توت فرنگی  و انواع سبزیجات و سیفی جات تولید می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.