خسرو شهبازی روز پنجشنبه در نشست با جامعه دانشگاهی در ساری گفت: جنگل های شمال کشور بزرگ ترین دارایی ایران است و طرح تنفس جنگل بارها در مجامع دانشگاهی و علمی چکش کاری شده است و این طرح با نگاه منافع ملی تدوین شد و به صورت قانونی مصوب و اجرا شد.

وی افزود: در سال ۱۳۳۴ وسعت جنگل های شمال کشور ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار بوده که در دهه هفتاد به کمتر از یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار کاهش یافته است که جنگل های شمال کشور را وارد بحران کرد. 

سرپرست سازمان جنگل ها ، مراتع و ابخیزداری کشور با اشاره به اینکه با اجرای برنامه های حفاظتی توانستیم در ۲ دهه اخیر وسعت جنگل‌ها را به حدود ۲ میلیون هکتار برسانیم ، افزود: این نشان می دهد که در موضوع حفاظت خوب عمل کردیم.

شهبازی همچنین تاکید کرد: در حدود ۶ دهه اخیر بهره برداران چوب از جنگل های کشور حدود۶ میلیون هکتار برداشت کردند که نشان از وخامت اوضاع جنگل های کشور به خصوص جنگل های هیرکانی دارد. 

وی با اشاره به اینکه طرح تنفس جنگل‌ها ناشی از گزارش های متعدد چندین دهه ای و افکار عمومی ناراضی  بود ، گفت: اینکه اکنون پس از ۶ دهه و بهره برداری از ۶ میلیون هکتار عده ای برای ۲ سال تنفس ناراضی هستند جای تعجب دارد.   

سرپرست سازمان جنگل ها، مراتع و ابخیزداری کشور  اظهار داشت: هنوز مشخص نیست پس از ۶ دهه بهره برداری چرا قطع ۲ سال این بهره برداری منجر به رنجش برخی شده است، جنگل های ما در حال حاضر شرایط خوبی ندارند و در شرف تخریب هستند.

شهبازی با بیان اینکه برخورد ما با حوزه های منابع طبیعی توسط مجامع بین المللی رصد می شود ، گفت:  در حال حاضر جنگل های مازندران به صورت مستمر توسط مجامع علمی دنیا پایش می شود و نه تنها کارشناسان داخلی ، بلکه کارشناسان خارجی نیز بر حال ناخوش جنگل های هیرکانی در ایران اذعان دارند. 

بهره برداران نباید فراموش شوند

سرپرست سازمان جنگل ها همچنین به مشکلات حوزه بهره برداران اشاره کرد و گفت: اینکه حمایت از بهره برداران به صورت کامل اجرا نشده است واقعیتی است که نمی توان آن را انکار کرد. 

وی تاکید کرد: بارها از دولت برای حمایت بهره برداران و تشویق کشت چوب درخواست کردیم و اکنون  شاهد همکاری خوبی از سوی دولت هستیم و برنامه های جدی برای کشت و زراعت چوب داریم.

شهبازی با تکرار اینکه وظیفه ما حفاظت از جنگل بر پایه قانون است ، افزود: دیدگاه ما نیز عمل در چهارچوب قانون است و نباید کسی انتظار داشته باشد از قانون عبور کنیم .

 سرپرست سازمان جنگل ها اظهار داشت: هدف قانون تامین منافع عموم مردم است و جنگل هاکه باید به نسل های دیگر سپرده شود نباید به منافع عده ای خاص گره زد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.