طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران از مجموعه ۷۵۴ فقره پرونده بررسی شده در شهرستان های استان ،تعداد ۲۱۰ پرونده به صورت استانی بررسی شد که تعداد ۵۳ نفر کشاورز نمونه در قالب ۵۲ رشته شناسایی شدند .

افزایش میزان تولید با به کار گیری دانش فنی و مهندسی کشاورزی در واحد سطح و کم کردن ضایعات از معیارهای اصلی انتخاب نمونه های کشاورزان مازندران بوده است.
هفت نفر در بخش زراعت ، هشت نفر باغبانی ، ۱۵نفر تولیدات دامی و شیلات ، هفت نفر در بخش آب و خاک ، مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی ، ۱۶ نفر ترویج و تشکل ها به عنوان برترین های کشاورزی استان معرفی شدند.

بنابر این آمار امسال هفت نفر از کشاورزان نمونه استان مازندران  به عنوان نمونه ملی معرفی شدند و جوایزشان را از رئیس جمهوری و سرپرست وزارت جهاد کشاورزی دریافت کردند.

بهنام آقا محمد صادق از تنکابن تولید کننده نمونه گل و گیاه زینتی ، حدیث حمیدیان از بابل در جوجه کشی ، راضیه جباری از سوادکوه شمالی پرورش دهنده کرم ابریشم ، سهیل نعمتی از بابلسر تولید کننده محصولات زراعی سالم و بیولوژیکی ، مهدی بدافشانیان از بابلسر مشارکت کننده در اجرا، احداث  ، بهسازی و آبیاری نوین ، مهران نظری روشن از نوشهر پرورش دهنده ماهی در قفس  و نعمت الله رحمانی از بهشهر تولید کننده برنج پرمحصول کشاورزان نمونه ملی مازندرانی هستند .

نمونه های کشاورزی در بخش دام و طیور و آبزیان که طی سال های ۹۲ تا ۹۸ همواره در نمودار برترین های بخش کشاورزی مازندران بیشترین نمونه را دارند، دلایل موفقیت خود را مدیریت مصرف بهینه آب ، ارتباط مستمر با مراکز تحقیقاتی، رعایت اصولی و استاندارد تغذیه اعلام کردند.

توزیع فراوانی برترین های بخش های کشاورزی مازندران به لحاظ سنی نیز نشان می دهد که کشاورزان بالای ۶۰ سال با ۱۳ نفر از بین ۵۳ نمونه سال جاری کشاورزی مازندران هستند و سنین ۳۶ تا ۵۰ سال نیز پس از آن را شکل می دهد.

توزیع فراوانی تولید کنندگان برتر مازندران به تفکیک سطح تحصیلات نیز نشان می دهد که سه نفر از نمونه های استان دکتری ، هفت نفر فوق لیسانس ، ۲۱نفر لیسانس ، ۲نفر فوق دیپلم ، ۱۳نفر دیپلم و هفت نفر سیکل هستند.

علی طاهری امیری معاون ترویج جهاد کشاورزی مازندران در این مراسم  گفت که کشاورزان پیشرو در مازندران تلاش دارند تا در همه زمینه ها از تازه ترین یافته های علمی برای افزایش بهره وری و تولید محصول سالم استفاده کنند.

وی با بیان این که هر ساله کشاورزان نمونه در رشته‌های زراعت ،باغبانی، دام و طیور، آب و خاک، آبخیزداری، امور اراضی، بازرگانی و ترویج  انتخاب می شوند، گفت: تولید محصول سالم، افزایش بهره‌وری آب و خاک، استفاده از روش‌های مدیریت تغذیه، حفاظت از خاک،اجرای روش‌های نوین آبیاری و استفاده از بذر و نهال اصلاح شده تولید داخل از مهم‌ترین شاخص‌های انتخاب کشاورز نمونه ملی است.
طاهری امیری هدف از معرفی کشاورزان نمونه ملی را الگو سازی و توسعه دانش بهره برداری و بهره وری از محصولات کشاورزی برشمرد و افزود : مقدار تولید ،کیفیت ،ضریب تولید در واحد سطح ، نحوه و مقدار مصرف نهاده های کشاورزی به ویژه سموم هم از شاخص های اصلی ارزیابی در انتخاب کشاورزان نمونه است.

استان مازندران با تولید ظرفیت ۷۲ نوع از تولیدات محصولات کشاورزی به مقدار هفت میلیون تن ،حدود ۱۱درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

مازندران ۲هزارو ۵۰۰ کشاورز پیشرو دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.