این جاده سخت گذر ،حادثه خیز و غیر ایمن کوهستانی به طول حدود ۱۶۰ کیلومتر که حدود ۷۸ کیلومتر  جزو قلمرو جغرافیایی استان مازندران شهرستان چالوس و بقیه آن نیز جزو  شهرستان کرج از توابع  استان البرز است علاوه بر صخره ای بودن مناطقی از این جاده همچنین درطول این مسیر بیش از  ۱۵ تونل کوچک و بزرگ ساخته شده است.

جاده چالوس - کرج با همه مشکلاتی که برای تردد عابران سواره رو دارد ولی در عین حال به علت  برخورداری از چشم اندازهای طبیعی منحصربفرد و گذر آن در میان کوه ها و حاشیه جنگل های سرسبز هیرکانی در تمامی روزهای سال خاستگاه میلیون ها مسافر و گردشگرداخلی وخارجی است.

طبیعتا گذر میلیون ها مسافر و گردشگر از این مسیر و در پی آن محدودیت های ترافیکی در روزهای پایانی هر هفته ارائه خدمات رسانی مسئولان دست اندرکار را دچار مشکل می کند ضمن آنکه یک خاطره ناخوش برای مسافران برجای می گذارد مهم تر از همه این مسائل عواقب بد و ناگوار آن دامنگیر مردم بومی و حتی ساکنان حاشیه این مسیر در شهرستان چالوس و کرج می شود .        

این جاده به دلیل کم عرض و کوهستانی بودن در اکثر روزهای تعطیلات و خصوصا روزهای پایان هفته برای روان سازی ترافیک یک طرفه می شود ، تصمیمی که سبب می شود تا هنگام بروز حوادث رانندگی و طبیعی خدمات رسانی به مردم هم از ناحیه نیروهای امدادی چالوس و هم از سوی کرج با مشکل مواجه شود.

فرماندار چالوس می گوید که برای رفع این مشکل مسئولان شهرستان های چالوس و کرج اخیرا در بخشداری آسارای کرج نشستی را با موضوع مدیریت یکپارچه برای خدمات رسانی به حادثه دیدگان برگزار کردند که تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ شده است.

محمدناصر زندی روز سه شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : در این زمینه نشستی با موضوع بررسی و رسیدگی به مشکلات جاده با حضور مسئولان ۲ شهرستان چالوس و کرج در بخشداری آسارا از توابع شهرستان کرج استان البرز برگزار و هرکدام از شرکت کنندگان در این نشست ضمن بیان مشکلات و ارائه راهکارهای لازم تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شد.

وی افزود : یکی از مشکلاتی که در این نشست مطرح شد نبود مدیریت یکپارچه و ناهماهنگی میان مسوولان پایگاه های فوریت های پزشکی اورژانس ۱۱۵ ، جمعیت هلال احمر ، راهداری و  حمل و نقل جاده ای و نیز پلیس راه در زمان اوج سفرها بویژه روزهای پایانی هر هفته بود و چنین وضعیتی ارائه خدمات جاده ای را برای مسئولان دست اندرکار در این محور دچار چالش می کرد.

وی با اشاره به این که چنین نشستی بنا به توصیه استاندار مازندران برگزار شد ، ادامه داد :  به عنوان نمونه در زمان اوج سفرها و اعمال محدودیت های ترافیکی و یکطرفه شدن جاده زمانی که در پی سوانح رانندگی جاده ای فردی یا اعضای خانواده ای مصدوم می شدند به علت یکطرفه شدن و  ترافیک پرحجم امکان امداد رسانی برای مسئولان دست اندرکار این شهرستان ها بسیار دشوار و پیچیده بود به طوری که ساعت ها  زمان می برد تا  کادر درمانی بتوانند در پشت این ترافیک عملیات انتقال مصدومان بدحال را به مراکز درمانی انجام دهند.

زندی ادامه داد : مورد دیگر آنکه گاهی اوقات در روزهای پایانی هر هفته بویژه فصل زمستان  با اینکه طبق گزارش های رسیده ترافیک در محور چالوس - کرج پرحجم نبود ، محدودیت های ترافیکی از جنوب به شمال در این مسیر اعمال می شد و چنین وضعیتی مشکلاتی را برای مردم چالوس و حتی دیگر شهرستان های غربی مازندران به وجود می آورد. 

فرماندار چالوس گفت : برای پیشگیری از وقوع این مشکلات و کاهش عواقب آن مسئولان شهرستان کرج و چالوس در این نشست وعده دادند و حتی تفاهم نامه ای نیز در این خصوص میان مسئولان این ۲ شهرستان امضاء شد که در ارائه خدمات مطلوب به مسافران و گردشگران  در زمان اوج سفرها به کمک هم بیایند تا دغدغه ها و نگرانی های برای مسافران ، مردم و حتی مسئولان دست اندرکار در این منطقه کمتر شود.

وی افزود : یکی از مهم ترین بندهای این تفاهم نامه موضوع امداد رسانی بود یعنی هرگاه براثر سوانح رانندگی یا بروز بلایای طبیعی نظیر ریزش یا رانش کوه و یا سقوط بهمن حوادثی برای مسافران رخ داد، مسئولان فوریت های پزشکی اورژانس ۱۱۵  این شهرستان ها در پی هماهنگی سعی کنند در کمترین زمان یا از طریق اورژانس زمینی یا هوایی مصدومان را به نزدیک ترین نقطه برای درمان انتقال دهند .

زندی گفت : یکی دیگر از بندهای این تفاهم نامه در مورد یک طرفه کردن این جاده است که بی مورد یکطرفه نشود و این اتفاق تنها با هماهنگی پلیس راه جاده کندوان صورت گیرد .

وی توضیح داد : همچنین تفاهم شد که اگر در حوزه شهرستان کرج ترافیک پرحجم است برای کاهش بارترافیکی در آن منطقه ، محدودیت های ترافیکی در شهرستان چالوس انجام گیرد تا ترافیک در شهرستان کرج روانتر شود.

فرماندار چالوس با اشاره به افتتاح قطعه یک آزاد راه تهران - شمال در ماه آینده و پیش بینی استقبال بیشتر مسافران و گردشگران از این جاده برای سفر به غرب مازندران تاکید کرد که این نشست ها ادامه دارد و قرار است بزودی پیش از فرار رسیدن نوروز هم چنین نشستی در بخشداری مرزن آباد برگزار شود ضمن آنکه برای همکاری و هماهنگی بیشتر میان مسئولان این ۲ شهرستان در فصول گردشگری نیز مصوب شد این نشست ها برگزار شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.