شهاب الدین منتظمی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: امروز گروهی تخصصی از سازمان حفاظت محیط زیست به استان مازندران اعزام شدند تا برای بررسی موضوع با همکاران محیط زیست و دامپزشکی استان همکاری کنند.

وی اظهار داشت: تاکنون آزمایش‌هایی از لحاظ بیماری‌های نیوکاسل و آنفلوآنزا انجام شده که سازمان دامپزشکی به عنوان متولی این کار، منفی بودن جواب آزمایش‌ها را از لحاظ این بیماری‌ها منفی اعلام کرد بنابراین علت این دو بیماری برای تلف شدن پرندگان مهاجر تالاب میانکاله منتفی شده است.

وی ادامه داد: قطعا ضرورت ایجاب می‌کند پارامترهای دیگری هم که یکی مسمومیت است مورد ارزیابی قرار گیرد که در حال انجام است و ما منتظر اعلام نتیجه هستیم که بعد از روشن شدن موضوع به سراغ راهکارهای مدیریتی خواهیم رفت.

منتظمی گفت: البته با توجه به اهمیت موضوع اگر نیاز باشد دوباره پارامترهای نیوکاسل و آنفلوآنزا مورد بررسی قرار خواهند گرفت اما به هر حال فعلا منتظر نتایج آزمایش‌ها هستیم، البته اگر بحث مسمومیت هم باشد اعلام نتایج زمان‌بر است چون نوع آزمایش‌ها و آنالیز آن متفاوت است.

مدیرکل دفتر حفاظت و حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار داشت: تمام این آزمایش‌ها در داخل کشور انجام می‌شود چون توان داخلی وجود دارد مگر اینکه سازمان دامپزشکی بخواهد از ظرفیت‌های خارجی استفاده کند. 

وی درباره نحوه جمع‌آوری لاشه پرندگان نیز توضیح داد: آخرین آماری که از تلف شدن پرندگان به ما اعلام شد بین ۱۸۰۰ تا ۲ هزار قطعه است که نیروهای محیط زیست و دامپزشکی در عرصه میدانی با کمک هم لاشه‌ها را به روشی کاملا بهداشتی جمع‌آوری و بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی دفن می‌کنند.

مدیرکل دفتر حفاظت و حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: چون این مساله از نظر بهداشتی و هم محیط زیست بسیار حایز اهمیت است از این رو در حال پایش نقاط مختلف منطقه نیز هستیم تا اگر نشانه‌ای از پرندگان تلف شده وجود دارد از نظر دور نماند.

وی گفت: با توجه به اهمیت حفظ سلامت و بهداشت، اداره کل محیط زیست استان مازندران هر گونه صید پرندگان را حتی آنها که پروانه شکار دارند؛ ممنوع کرده است.

به گفته وی گونه‌های تلف شده شامل چنگر معمولی، فلامینگو، کشیم بزرگ، کشیم گردن سیاه، باکلان، کاکایی، اردک ارده‌ای و اردک سر حنایی است.

سه تا چهار روز گذشته پرندگان مهاجر زیادی در تالاب میانکاله تلف شدند که علت آن از سوی سازمان دامپزشکی و محیط  زیست در حال بررسی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.