سامانه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات از طریق درگاه اینترنتی www.۱۲۴.ir و همچنین اپلیکیشن " آسان پرداخت " در اختیار شهروندان قرار دارد . این سامانه نرخ فروش کالاها را در سه نوع قیمت شامل حداقل و حداکثر قیمت جمع آوری شده از سطح کشور و همچنین قیمت مصوب به اطلاع مردم می رساند.

این سامانه بخشی به نام پربازدیدترین کالاها دارد که شامل ۱۰ قلم کالایی می شود که مصرف کنندگان بیش از همه به دنبال دریافت آخرین قیمت آن در بازار و یا قیمت مصوب سازمان حمایت از مصرف کنندگان هستند. در این بخش برنج طارم اعلاء و برنج هاشمی دو کالایی هستند که در کنار کالاهای دیگری مانند شکر و لاستیک خودرو بیشترین بازدید را به خود اختصاص داده اند.

کمترین قیمت روز برای هر کیلوگرم برنج طارم اعلاء در این سامانه ۲۰۷ هزار ریال و بیشترین قیمت هم ۲۳۱ هزار ریال اعلام شده است. همچنین کمترین قیمت برای هر کیلوگرم برنج هاشمی هم ۲۱۰ هزار ریال و بیشترین آن ۲۳۱ هزار ریال اعلام شده است.

با توجه به این که برنج داخلی قیمت مصوب ندارد و نرخ آن بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می شود، در سامانه حمایت از مصرف کنندگان فاقد قیمت مصوب است .

توجه زیاد مصرف کنندگان به قیمت برنج داخلی که مازندران تامین کننده حدود ۵۰ درصد کل نیاز کشور به این محصول است ، علاوه بر این که نشانگر نقش این محصول راهبردی در سبد هزینه خانوارها است ، از احتمال بالا بودن نوسان قیمت آن در مناطق مختلف کشور حکایت دارد ، بویژه این که

درگاه اینترنتی http://www.۱۲۴.ir این امکان را در اختیار بازدید کننده قرار می دهد تا هنگام مشاهده قیمت اگر شکایتی از تخلف در این زمینه دارد در همانجا ثبت کند.

بر اساس آمارهای رسمی ، استان مازندران امسال با تولید بیش از یک و نیم میلیون تن شلتوک ، حدود یک میلیون و  ۲۰۰ هزار تن برنج سفید تولید کرده است. آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم نشان می دهد که حدود ۸۰ درصد برنج تولیدی این استان از گونه های کیفی و کم محصول است که طارم هاشمی بیشترین میزان را تشکیل می دهد.

بازار برنج مازندران هم بر اساس بازدیدهای میدانی خبرنگاران ایرنا از زمان آغاز برداشت برنج در ماه تیر تاکنون با ثبات همراه بوده است. هم اکنون هر کیلوگرم برنج طارم محلی و یا هاشمی که کیفی ترین نوع برنج استان محسوب می شود حدود ۱۷ هزارو ۵۰۰ تا ۱۸ هزارو ۵۰۰ تومان بسته به نوع آب و خاک شالیزاری و میزان شکستگی عرضه می شود. این قیمت تقریبا طی چهار ماه گذشته تغییر زیادی نداشته است.

صاحبان واحدهای شالیکوبی مازندران که به آنها کارشناسان اصلی بازار برنج اطلاق می شود ، معتقدند مصرف کنندگان برنج های کیفی تولیدی شمال در خارج از استان می توانند برنج طارم محلی درجه یک را  به راحتی با قیمت چهار ماهه گذشته در هر کیلوگرم حدود ۱۸هزار تومان به صورت نقدی خریداری کنند و شالیکاران و حتی بازرگانان خرده پا به راحتی حاضر به فروش این محصول با قیمت اعلام شده یا پایین تر هستند.

همچنین از سال گذشته در مازندران سامانه ای به نام " بینج بار " راه اندازی شده که تلاش دارد تا با خرید مستقیم برنج از کشاورزان به عنوان واسطه و ضامن کیفیت ، برنج تهیه شده را به قیمت مناسب و خارج از چارچوب دلالی به خریداران برساند.

ماه پیش مسئول خرید این سامانه اعلام کرده بود که برنج طارم محلی درجه یک دابودشت آمل و منطقه فریدونکنار حداکثر تا  ۱۹ هزار تومان از کشاورز خریداری و ۲۲تا ۲۳ هزار تومان به مصرف کنندگان خارج از استان مازندران فروخته می شود.

مردم سامانه http://www.۱۲۴.ir  را جدی بگیرند

در همین حال با شدت گرفتن فعالیت سامانه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات و مراجعه روزافزون شهرودان به این سامانه ، سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران خواستار توجه جدی تر شهروندان این استان به این سامانه و اطلاع یافتن از آخرین قیمت ها شد.

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران در نامه ای که نسخه ای از آن برای دفتر ایرنا ارسال شده ، تاکید کرده است که سامانه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات با همکاری سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی طراحی شده و به بهره برداری رسیده است و هدف اصلی آن هم افزایش شفافیت در خصوص قیمت کالاها و خدماتی است که شهروندان به صورت روزانه با آن سر و کار دارند.

حسینقلی قوانلو با اعلام نشانی سامانه و شرحی کوتاه در باره چگونگی اعلام قیمت در آن ، نوشت : در حال حاضر سامانه از طریق نشانی http://www.۱۲۴.ir  و اپلیکشن آسان پرداخت در اختیار شهروندان قرار دارد و آنان می توانند در صورت تهیه کالا و خدمات با قیمتی بیشتر از قیمت اعلام در سامانه از سوی واحدهای صنفی یا عرضه کنندگان کالا و خدمات ، گزارشات و شکایات خود را از طریق بخش ثبت شکایت یا شماره تلفن ۱۲۴ اعلام نمایند تا در اسرع وقت به گزارشات آنها رسیدگی شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.