سالانه بیش از سه هزار نفر در کشور تنها بر اثر بلایای طبیعی جان خود را از دست می‌دهند و مازندران نیز جزو پنج استان حادثه خیز کشور به شمار می رود که از ۳۵ نوع حادثه شناخته شده در کشور بیش از  ۲۸ مورد آن در این استان اتفاق می افتد.

علاوه بر این مازندران با وجود سه مسیر مواصلاتی کوهستانی کندوان ، هراز و سوادکوه، ۳۳۸ کیلومتر نوار ساحلی  و حدود یک میلیون ۹۰۰هزار هکتار جنگل، استان برتر کشور در میزبانی سالانه از ۳۰ میلیون مسافر و گردشگر  است.

با توجه به وضعیت حادثه خیز بودن و حضور میلیونی گردشگران در مازندران، آموزش کمک های اولیه در مواجهه با حوادث به مردم و آموزش های تخصصی به کارکنان دستگاهها ضروری بوده و موجب کاهش چشمگیر خسارت ها و آسیب های ناشی از حوادث می شود.

غلام غلامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود که این افراد دوره‌های آموزشی همگانی و تخصصی امداد و نجات جمعیت هلال احمر را در ۲۲ شهرستان استان به صورت حضوری و عملی فرا گرفتند.

وی ادامه داد: هر ساله باید ۱/۵ درصد از جمعیت استان آموزش لازم امداد و نجات بهره مند شوند و در این راستا تا پایان سال جاری تعداد افراد آموزش دیده توسط هلال احمر به ۵۰ هزار نفر خواهد رسید.

او گفت که سال گذشته ۵۳ هزار نفر در مازندران در دوره های آموزش کمک های اولیه شرکت کردند.

غلامی دوره آموزشی کمک های اولیه را شامل آشنایی و آمادگی در مواجهه با مخاطراتی همچون سیل، زلزله، رانش زمین، طوفان، رعد و برق و آتش سوزی در منزل و محل کار معرفی کرد.

رتبه یک مازندران در طرح خادم 

معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر مازندران با اشاره به اجرای طرح آموزشی خادم از سال ۹۶ تاکنون گفت: در این طرح مربیان ویژه به همراه بسته های آموزشی شامل سی دی و بروشور با مراجعه به در منزل آموزش های لازم را در چند دقیقه به افراد خانه می دهند.

وی ادامه داد: مازندران به لحاظ آموزش کمی و کیفی در طرح خادم رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است و در این راستا در سال ۹۶ به ۱۱ هزار و ۸۰۰ خانوار، سال ۹۷ به ۳۶ هزار خانوار و امسال تاکنون به ۴ هزار و ۷۰۰ خانوار آموزش های لازم داده شد و این طرح همچنان در حال اجرا است.

غلامی به اجرای طرح آموزشی توسن(تیم واکنش سریع نهادها) اشاره کرد و افزود: براساس تفاهم نامه بین جمعیت هلال احمر و اداره های مازندران، تیم واکنش سریع هر نهاد برای اقدام سریع و بموقع در بحران ها همچون آوار برداری، حوادث جاده ای ، نجات از سیلاب، اطفای حریق و سایر حوادث آموزش و تجهیز می شوند.

وی افزود : از سال ۹۶ اجرای طرح توسن در مازندران در حال اجرا است و در این راستا تاکنون بیش از ۱۰ درصد تیم های تخصصی نهادها تشکیل، آموزش و تجهیز شدند.

غلامی به آموزش تخصصی و بروز داوطلبان فعال در ۳۲ پایگاه استان اشاره کرد و گفت: امسال  ۶۲۹ نفر آموزش تخصصی لازم را دیدند و  این در حالی بود که در سال ۹۵، یک هزار و ۴۶۱ داوطلب، در سال ۹۶  یک هزار و ۳۵۵ داوطلب و در سال ۹۷ نیز یک هزار و ۶۴ داوطلب آموزش تخصصی دیده بودند. 

احداث نخستین مرکز آموزش تخصصی امداد و نجات در مازندران

معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر مازندران از احداث نخستین مرکز آموزش تخصصی امداد و نجات مازندران در ساری خبر داد و افزود: از مهرماه امسال با اختصاص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار از استانداری ساخت این مرکز با تمامی سازه های تخصصی نجات در زمینی به مساحت پنج هکتار آغاز شد و تا سه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود : هم اکنون استان های اصفهان، کرمان، تهران و مشهد دارای مرکز آموزش تخصصی امداد و نجات در کشور هستند.

جمعیت هلال احمر استان مازندران ، دارای ۷۰ هزار داوطلب است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.