به گزارش روز سه شنبه جهاد کشاورزی مازندران، مجید بهادری با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و ۱۹۲هزارتن شالی در استان برداشت شد، افزود: از برداشت امسال مقدار یک‌ میلیون و ۱۸۶هزار و ۷۵۸ تن برنج در کشت اول و ۲۴۱هزارو ۹۸۳ تن نیز به عنوان رتون و نشای مجدد تولید شد.

کشت دوباره برنج در شالیزارهای مازندران به ۲ صورت نشای مجدد و پرورش ساقه شالی یا " دونوج " انجام می شود. در روش اول کشاورزان اقدام به آماده سازی دوباره شالیزار می کنند ولی در روش دوم ساقه های باقی مانده از کشت نخست دوباره جوانه زده و پرورش داده می شود .

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران، سه سال پیش ۴۰ هزار هکتار، ۲ سال پیش  ۵۵ هزار هکتار ،  پارسال ۸۵ هزار هکتار و امسال حدود ۱۰۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان مازندران زیرکشت دوم رفت .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران دلیل رشد تولید برنج در استان را مساعد بودن شرایط آب و هوایی، بارندگی خوب، تقویت مدیریت فنی مزارع و ارتقای آگاهی کشاورزان دانست و گفت: به دنبال این هستیم با همکاری کشاورزان در سال‌های آینده تولید برنج را افزایش دهیم.

وی توضیح داد: امسال ۲۱۴ هزار و ۳۳۰ هکتار از زمین های شالیزاری استان زیر کشت اول رفت که نسبت به سال گذشته ۱۱هزار هکتار بیشتر بوده است.

بهادری  با اعلام اینکه ۶۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان  امسال زیر کشت ارقام کیفی پرمحصول از جمله شیرودی و فجر رفته بود، گفت: با توجه به اینکه کشت ارقام پر محصول در دوره زمانی بیشتر به دست می آید و نیاز به آب بیشتری نسبت به ارقام محلی طارم دارد ، فراوانی آب شالیکاران را به کشت ارقام پرمحصول تشویق کرده است.  

مازندران با تولید متوسط یک میلیون و ۵۰ هزار تن برنج سفید ۴۲درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.