علیرضا عطایی نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بر اساس ماده ۱۸ قانون نظام دامپزشکی کشور، وزارت جهاد کشاورزی موظف به صدور شناسنامه یا همان پلاک ۱۶ رقمی برای شناسایی دامهاست. این طرح ابتدا در مناطق مرزی اجباری شد و از ۱۵ دی ماه سال جاری  تردد دام های سبک و سنگین اعم از گاو، گاومیش، گوسفند، بز و اسب و ورود و خروجشان بدون داشتن پلاک ۱۶ رقمی در سطح استان ممنوع می شود.
وی توضیح داد : نیروی انتظامی نیز موظف شد تا دام های فاقد پلاک ۱۶ رقمی را که معمولا بر روی گوششان نصب می شود، توقیف کند و این کار نیز از نیمه دوم دی ماه سال جاری در سطح جادههای استان مازندران عملیاتی خواهد شد.
عطایی نژاد گفت : دامدارانی که قصد حمل دام را در سطح استان مازندران دارند، ۲۴ ساعت قبل از حمل  با مراجعه به نمایندگی تشکل های صنفی شامل اتحادیه دامداران ، اتحادیه دامپروی و یا نمایندگی های دامپزشکی سطح استان می توانند نسبت به دریافت پلاک ۱۶ رقمی اقدام کنند.
معاون جهادکشاورزی مازندران اظهار داشت : طرح پلاک کوبی دام های سبک و سنگین در استان مازندران شروع شد و تاکنون ۱۸ هزار راس دام سبک و ۱۰ هزار راس دام سنگین پلاک ۱۶ رقمی دریافت کردند و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری تمام دام های موجود در استان از این پلاک ها برخوردار شوند.
به گفته وی ، هر راس دام در این طرح یک شناسه و یا کد ملی ۱۶ رقمی اختصاصی دریافت خواهد کرد.
عطایی نژاد تعداد دام سبک استان را حدود ۲.۵ میلیون راس و دام های سنگین را هم ۷۰۰ هزار راس برآورد کرد.

وی مزیت اجرای این طرح ها را جلوگیری از قاچاق و  سرقت و حتی چرای دام در جنگل دانست و اظهار داشت : پلاک ۱۶ رقمی دام ها در سامانه دامپزشکی به ثبت می رسد و در آن  نژاد  دام، نام دامدار و مکان نگهداری دام ( دامداری ) نیز درج می شود.
این مسئول گفت : با اجرایی شدن کامل این طرح ، آمار دام موجود در استان نیز برای تصمیم گیری آینده دست اندرکاران این بخش تسهیل خواهد شد.
عطایی نژاد افزود : همچنین از نیمه دوم دی ماه سال جاری کشتارگاههای سطح استان مازندران نیز از کشتار دام های فاقد پلاک خودداری خواهند کرد.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.