شرکت راه آهن شمال کشور مستقر در مازندران از افزایش ۱۸ درصدی تعداد مسافرانی که از طریق قطارهای محلی یا همان ریل باس برای تردد بین شهری استفاده می کنند خبر داد و اعلام کرد که پس از افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین، تعداد افرادی که از این وسیله حمل و نقل عمومی استفاده می کنند به نسبت گذشته رشد داشته است.

راه آهن شمال به عنوان بخشی از خطوط ریلی سراسری از سال ۱۳۱۶ فعالیت خود را آغاز کرد که از نظر قدمت جز شبکه ریلی قدیمی کشور به شمار می رود  که طول مسیر این خطوط ۳۷۰ کیلومتر است.

در مسیر این خط راه آهن کشور ۲۲ ایستگاه وجود دارد که با توقف در این ایستگاهها جابجایی مسافران در این ایستگاهها انجام می شود.

مدیرکل راه آهن شمال روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: پیشتر و از سالهای قبل جابجایی مسافران از تهران به گرگان و سمنان به گرگان از طریق این خطوط ریلی انجام می شد و از حدود چهار سال قبل با استفاده از چهار قطار محلی یا همان ریل باس سعی شده تا از این ظرفیت برای جایجایی مسافران بین شهری استان های مازندران و گلستان استفاده شود.  

خدایار طالبی افزود: روزانه هشت رام ریل باس در مسیر ۲۱۰ کیلومتری پل سفید تا گرگان و بالعکس تردد می کنند که هر یک از این ریل باس ها با داشتن ۳۲۰ صندلی، ظرفیت جابجایی این تعداد مسافر در هر ساعت حرکت را دارند و در هر یک از ایستگاهها مسافران را سوار و پیاده می کنند.

شرکت راه آهن، ریل باس را به قطارهای خودکِشنده ای اطلاق می کند که از نظر امکانات سرمایشی  و گرمایشی، دارا بودن عایق های صوتی، ایمنی و راحتی جز قطارهای بروز در جهان محسوب می کند که در صورت بوجود آمدن مشکلی در این نوع قطارها قابلیت تعمیر به سرعت در آنها وجود دارد.

پیش از این و سالها قبل قطارها به صورت اتوبوسی و قدیمی در خطوط راه آهن شمال تردد می کردند که از نظر کیفیت و ارائه خدمات وضعیت مطلوبی را نداشت.

مدیرکل راه آهن شمال گفت : با وجود اینکه این ظرفیت حمل و نقل عمومی در استان مازندران وجود داشت اما گاها واگن های این قطارها خالی از مسافر و یا با تعداد مسافران کمتری در مسیر تردد می کردند که این وضعیت برای شرکت هم به صرفه نبود.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین باعث شد تا افراد بیشتری از قطار برای تردد بین شهری استفاده بکنند، ادامه داد : به طوریکه در مقایسه آمارها نشان می دهدحدود ۱۸ درصد تعداد مسافران بعد از افزایش قیمت بنزین رشد یافته  است.

به گفته طالبی، تا پیش از افزایش قیمت بنزین، ماهانه ۶۲ هزار نفر از طریق ریل باس شمال کشور جابجا می شدند و این رقم در یک ماه اخیر و بعد از افزایش سهمیه بندی بنزین به ۷۳ هزار نفر افزایش یافته است.

وی این افزایش تعداد مسافران را ناشی از سهمیه بندی بنزین دانست و گفت : با توجه به گرانی، مردم که غالبا کارمندان، کارگران و دانشجویان هستند بیشتر از قطارهای محلی برای تردد بین شهری خود استفاده می کنند.

مدیر کل راه آهن شمال پیش بینی کرد : سال آینده بر تعداد افرادی که از ریل باس برای تردد بین شهری استفاده بکنند، افزوده شود.

وی گفت : با وجود این شرایط بدلیل تک خطه بودن ریل راه آهن شمال امکان اضافه کردن رام های جدید ریل باس وجود ندارد و احتمال دارد در مواقع ضروری ریل باس امداد را برای جابجایی مسافران به خدمت بگیریم.

طالبی همچنین از جابجایی بیش از ۲ و نیم میلیون تن بار در هر ماه به عنوان بخش دیگری از استفاده ظرفیت های راه آهن شمال در مازندران نام برد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.