به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق گزارش رسمی روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران حدود۳۵۰ هزار مازنی از چهاردهمین نمایشگاه بزرگ کتاب در سالن سعید وابسته به یکی از واحدهای صنعتی در ۲۰ کیلومتری شمال شهر ساری و در شهرک صنعتی شماره دو ، بازدید کردند و این در حالیست که از نمایشگاه سیزدهم طبق آمار رسمی ارشاد که در حاشیه جاده اصلی ساری- نکاء قرار داشت، حدود ۶۰۰ هزار نفر بازدید کردند.
اگرچه همزمانی این رویداد بزرگ فرهنگی مازندران با اصلاح قیمت سوخت توانست تا حدودی از تعداد تماشاگران بکاهد، ولی آنچه بیش از آن علاقه مندان کتاب و کتابخوانی را در دسترسی به این رویداد فرهنگی ناکام گذاشت، انتخاب فضای جدید نمایشگاهی و تغییر هر ساله این مکان ها برای این رویداد بزرگ فرهنگی که کمترین فاصله آن برای شهرهای اطراف بیش از ۴۰ کیلومتر می رسید، بود.
در کنار دسترسی دشوار برای علاقه مندان به کتاب در کنار تبلیغات میدانی کمرنگ از سوی برگزار کنندگان باعث شده تا به این استقبال سرد دامن زده شود و در حالی این رویداد خاتمه یافت که  نه تنها ناشران و بازدید کنندگان که بخشی از مسوولان شهرستانی نیز به دلیل مکان نامناسب نمایشگاه نسبت به برپایی این رویداد مهم فرهنگی استان مازندران ابراز نارضایتی کردند.
 اگرچه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به آنچه ضعف زیرساختی فضاهای زیرساختی نمایشگاههای قبلی کتاب از جمله پارکینگ، سرمایش ، گرمایش و سایر امکانات دیگر و الزام آور بودن برپایی بزرگترین رویداد فرهنگی استانی در مرکز استان ، سالن سعید شهرک صنعتی شهر ساری در ۲۰ کیلومتر ی شمال شهر ساری را به عنوان فضای چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان انتخاب کرد، ولی به نظر می رسد که به منظور دسترسی آسان علاقه مندان به این رویداد بزرگ می توانست مکان های دیگر شهر ساری چون بوستان ملل و ولایت  و حتی مصلی این شهر نیز به عنوان یکی از فضاهای نمایشگاهی با دسترسی آسان می توانست از سوی برگزار کنندگان مورد توجه قرار گیرد.
سهل انگاری در تبلیغات میدانی 
کم تعداد بودن  نصب بیلبورد های تبلیغاتی  در سطح مراکز شهرستان های استان مازندران که ناشی از غفلت مدیران فرهنگ و ارشاد در هفته ای که به دستور شورایعالی امنیت ملی شبکه مجازی از دسترس خارج بود، باعث شده تا بسیاری از علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی در این شهرستان ها به عنوان غرب و شرق استان از چنین رویداد بزرگی بی اطلاع باشند و یا زمانی متوجه شدند که دیگر امکان حضور برای آنها در این رویداد فراهم نبود و پیش بینی می شود کاهش حدود ۵۰ درصدی بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب در سال جاری بیشتر مربوط به شهرستان های استان بود.
جاماندن مصلی مرکز استان از فهرست فضای نمایشگاهی 
مصلی نماز جمعه در سال های اخیر یکی از فضاهای ثابت برای برپایی نمایشگاههای کتاب در اکثر مرکز استان ها به خصوص پایتخت است و از حدود یک دهه ای که نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در این مکان برگزار می شود تا حد زیادی مشکلات قبلی ناشی از دسترسی و نبود زیرساخت مناسب برای تماشاگران نیز رفع شد و مردم اقصی نقاط ایران به راحتی به این رویداد مهم بین المللی دسترسی دارند و هر ساله نیز رکود دار پربازدیدترین رویداد فرهنگی بین المللی را با خود یدک می کشد.
این در حالیست که این فضا در استان مازندران صرفنظر از وجود دو فضای دیگر شامل بوستان ملل و ولایت تا حد زیادی به دلیل نامعلومی مورد غفلت قرار گرفته و متولیان امر می توانستند این رویداد فرهنگی را به گونه ای برگزار کنند که در ابتدای هفته راه اندازی و اواخر هفته نیز خاتمه یابد تا بهانه نبود فضا برای برپایی نماز جمعه مرکز استان نیز پیش نیاید. کما اینکه نمایشگاه چهاردهم نیز یکشنبه ۲۶ آبان شروع و جمعه اول آذرماه خاتمه یافت و می توانست این زمان برای مصلی به روز شنبه موکول و عصر پنجشنبه نیز خاتمه یابد و فضای مصلی پس از این زمان نیز در اختیار ستاد نمازجمعه برای برپایی اقامه نماز جمعه اول آذرماه قرار می گرفت و در این صورت شاید بهترین مکان برای فضای نمایشگاهی این محل بود که برای تمام مردم استان از غرب و شرق دارای دسترسی آسانی بود.
یک منبع مطلع در ستاد نماز جمعه ساری به خبرنگار ایرنا گفته بود که  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هیچ مشورتی در زمینه برپایی نمایشگاه کتاب در مصلی نداشته و بعید است به دلیل سابقه برپایی نمایشگاه کتاب و قرآن در مصلی های کشور ستاد استان با برپایی این رویداد فرهنگی در مصلی شهر ساری مخالفت می کرد.
وی فضای مصلی شهر ساری را حدود  سه  هزار متر مربع اعلام کرده که دو برابر فضای نمایشگاهی است که در سال های اخیر نمایشگاه کتاب استان در آن برگزار شده است.
تایید مکان  نامناسب نمایشگاه چهاردهم از سوی وزارت ارشاد
مدیرامور نمایشگاههای کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اگرچه فضای نمایشگاه چهاردهم کتاب مازندران را در سال جاری نسبت به فضاهای گذشته از لحاظ زیرساختی ( سرمایشی و گرمایشی) مناسب توصیف کرد، ولی مکان نمایشگاه را به دلیل دوری از شهر و در حاشیه بودن نامناسب دانست و گفت : ما پس از بازدید از نمایشگاه اگرچه فضای نمایشگاهی را به دلیل داشتن زیرساخت های مناسب نسبت به دو فضای قبلی که هرساله یکی از آنها شانس برگزاری نمایشگاه را داشت، مناسب دانستیم، ولی مکان آن را از لحاظ دسترسی نسبت به فضای قبلی مورد تایید قرار ندادیم.
رجبعلی سالاریان در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : مسوولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با این بهانه که نمایشگاه سال جاری را با مطبوعات برگزار می کنند و از لحاظ تبلیغاتی می تواند این مشکلات را حل کند به نوعی ما را توجیه کردند که با این مکان موافقت کنیم، ولی حداقل در روزهای اول این اتفاق رخ نداد و تا حد زیادی ناشران نیز از عدم استقبال مردم ناراضی بودند.
وی اضافه کرد : به هر حال اگر قرار باشد که فضای فعلی به عنوان مکان دایمی نمایشگاه کتاب از سوی استان انتخاب شود، باید اطلاع رسانی درستی در سطح شهر صورت گیرد تا مردم مکان جدید را بشناسند، ضمن این که باید با هماهنگی شهرداری ها امکانات حمل و نقلی برای جابجایی مردم نیز پیش بینی شود.
سالاریان خاطرنشان کرد : در شهر تهران تمام فعالیت های نمایشگاهی برای حضور گسترده مردم با همکاری شهرداری انجام می شود و باید نمایشگاه کتاب مازندران نیز برای کاهش ضعف ها به خصوص دسترسی به نمایشگاه با سازمان اتوبوسرانی همکاری کند.
رضایت مسوولان ارشاد از مکان نمایشگاه کتاب چهاردهم 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران می گوید : مکان نمایشگاهی که برای چهاردهمین دوره نمایشگاه کتاب و مطبوعات استان در جاده فرح آباد در نظر گرفته شد، نسبت به دو فضای قبلی که سنوات گذشته شانس برپایی این رویداد مهم را داشتند از لحاظ زیرساختی و دسترسی بهتر بود.
عباس زارع در گفت و گو با خبرنگارایرنا گفت : مکان سال جاری از لحاظ زیرساختی شامل سرمایشی و گرمایشی و حتی فضای نمایشگاهی از دو فضای دیگر مناسب تر و استاندارد تر بود و ضمن این که حدود ۴ هزار ظرفیت پارکینگ خودرویی داشت که دو نمایشگاه قبلی حتی یک سوم آن را نداشتند و بازدیدکنندگان مجبور بودند تا خودروهای خود را در حاشیه جاده اصلی رها کنند تا بتوانند به نمایشگاه برسند.
وی اضافه کرد : علاوه بر آن فضای نمایشگاه سال جاری از لحاظ حجمی نیز به گونه ای بود که ظرفیت بیش از ۲۹۰ غرفه را داشته و علاوه بر آن قدرت مانور بیشتری در اختیار ما قرار داده تا بتوانیم سالن های اختصاصی را برای بازدیدکنندگان در نظر بگیریم به گونه ای که هر بازدیدکننده ای بسته به علاقه خودش بتواند کتاب تخصصی خود را پیدا کند.
وی اظهارداشت : به عنوان نمونه در سال جاری سالن مربوط به کودکان، دانش آموزان و دانشجویان مجزا پیش بینی شد که هر یک از این گروه ها به راحتی می توانستند کتاب مورد نظرشان را در سالن اختصاصی بازدید کنند و در صورت نیاز نیز خرید داشته باشند و این شرایط در سایر فضاهای نمایشگاهی وجود نداشت.
وجود ۱۵ دانشگاه و دانشکده علت اصلی انتخاب مکان جدید نمایشگاه 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران استقرار حدود ۱۵ دانشگاه و دانشکده دولتی و غیر دولتی در جاده فرح آباد محل نمایشگاه چهاردهم کتاب را از دیگر دلایل اداره کل تحت مدیریتش برای انتخاب این مکان دانست و گفت : بررسی آماری ما نشان می دهد که آمار بازدید دانشجویان و دانش آموزان در نمایشگاه کتاب سال جاری نسبت به سال گذشته بیشتر بود .
زارع خاطرنشان کرد : علاوه بر آن دسترسی این گروه ها به نمایشگاه نسبت به سنوات گذشته راحت تر بوده و با کمترین فاصله زمانی و بعد مسافتی توانستند به نمایشگاه برسند و امکانات حمل و نقلی نیز در این دانشگاهها برای بازدید دانشجویان از نمایشگاه کتاب فراهم شده بود.
بازدید ۳۵۰ هزار نفر از نمایشگاه چهاردهم 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت : در سال جاری حدود ۳۵۰ هزار نفر از نمایشگاه کتاب استان بازدید کردند و با توجه به شرایط حاکم به خصوص پس از اصلاح قیمت سوخت به نظر می رسد از آمار قابل قبولی برخوردار بود و چنانچه مسایل حاشیه ای پس از اصلاح قیمت سوخت نبود، احتمال افزایش بازدیدکنندگان نسبت به سال قبل نیز وجود داشت.
زارع خاطرنشان کرد : در حوزه تبلیغاتی نیز در سطح شهر ساری از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری چندین بیلبورد در مکان های پرجمعیت نصب شده بود و این کار در شهرستان ها نیز ادامه داشت، ولی تا حدودی به دلیل محدودیت فضای مجازی در روزهای نمایشگاه، ما از تبلیغات این شبکه ها محروم بودیم که شاید در تعداد بازدیدکنندگان تاثیرگذار بود، ولی ما کارهایی که برای تبلیغات لازم بود را انجام دادیم.
وی در مورد عدم برپایی نمایشگاه در مصلی شهر ساری گفت: براساس دستورالعمل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاههای بزرگ کتاب استانی باید در مرکز استان برپا شود و با این رویه امکان برپایی این رویداد بزرگ در محل نمایشگاه بین المللی در قائمشهر و یا هر مکان دیگر خارج از شهر ساری وجود نداشت.
زارع افزود: مصلی شهر ساری نیز گنجایش دایر کردن حدود ۳۰۰ غرفه را نداشته و فضای نمایشگاه کتاب چهاردهم چندین برابر مصلی این شهر ظرفیت داشته و با محدودیت فضایی امکان برپایی این رویداد در این مکان وجود نداشته و ما هم پیگیر نشدیم.
وی خاطرنشان کرد : در هر صورت بنا داریم تا در سال های آینده فضای نمایشگاه چهاردهم کتاب در جاده فرح آباد را به عنوان مکان دایمی این رویداد بزرگ فرهنگی مرکز استان در نظر بگیریم تا دیگر شاهد خانه به دوشی یارمهربان نباشیم و این کارکمک می کند که مردم نیز از این مکان اطلاع داشته باشند و ضمن این که قطعا در سنوات آینده امکانات حمل و نقلی بهتری را در شهر ساری و حتی شهرستان ها برای انتقال علاقه مندان به کتاب به این رویداد فرهنگی با همکاری شهرداری ها فراهم خواهیم کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از همکاری رسانه ها در برپایی این رویداد مهم فرهنگی استان قدردانی کرد و همزمان شدن نمایشگاه کتاب با مطبوعات را باعث شناخته تر شدن رسانه های استانی نزد افکار عمومی دانست.
چهاردهمین نمایشگاه کتاب مازندران همزمان با مطبوعات ۲۶ آبان ماه سال جاری شروع و تا اول آذرماه ادامه داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.