حبیب حسین زادگان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق این دستورالعمل، ورزشکاران مازنی مدال‌آور طلا یک میلیارد ، نقره ۷۵۰ میلیون و برنز نیز ۵۰۰ میلیون ریال از جایزه  نقدی برخوردار می‌شوند.
به گفته وی این اعتبار از محل بودجه استانی تامین و هیچ ارتباطی به جایزه نقدی که وزارت ورزش و جوانان همساله به ورزشکاران می پردازد، نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: در المپیک ریو ۲۰۱۶،  ۱۳ ورزشکار مازنی در رشته های مختلف ورزشی از جمله کشتی حضور داشتند که سه ورشکار رشته کشتی موفق به دریافت مدال طلا، نقره و برنز شدند که جوایز نقدی این ورزشکاران طبق وعده پس از پایان مسابقات با برگزاری جشن قهرمانی پرداخت شد.
وی اظهار داشت: کارگروه المپیک ۲۰۲۰ توکیو در اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران با همکاری هیات های ورزشی تشکیل شد و این کارگروه فعالیت های خود را در زمینه کمک به ورزشکاران انتخابی برای این رقابت ها ارایه خواهد کرد.
مدیرکل ورزش و جوانان مازندران اضافه کرد: انتظار ما این است که بتوانیم از طریق این کارگروه رایزنی را با فدراسیون ها برای گنجاندن ورزشکاران مستعد استانی در فهرست ورزشکاران اعزامی به المپیک داشته باشیم و امیدواریم با این فرایند بتوانیم تعداد ورزشکاران اعزامی این استان نسبت به دوره گذشته افزایش یابد.
حسین زادگان افزود: در المپیک ۲۰۱۶ حدود ۳۸ درصد از مدال رنگارنگ بازیکنان ایرانی اعزامی به این رقابت ها از سوی مازنی ها دشت شد و انتظار می رود تا در ۲۰۲۰ ضمن افزایش تعداد ورزشکاران بتوانیم مدال های بیشتری را در این رقابت ها از سوی ورزشکاران مازنی داشته باشیم.
المپیک تابستانی ۲۰۲۰ به نام رسمی «بازی‌های المپیاد سی و دوم» شناخته می‌شود، مراسم ورزشی است که از تاریخ ۲۴ ژوئیه (۳ مرداد ۱۳۹۹) تا ۹ اوت سال ۲۰۲۰ (۱۹ مرداد ۱۳۹۹) به میزبانی شهر توکیو در کشور ژاپن برگزار خواهد شد. پیشتر بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۶۴ نیز در توکیو برگزار شده بود.
تاکنون از استان مازندران حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم توانست با دریافت مدال طلا در رقابت های کشتی آزاد انتخابی المپیک که شهریورماه  سال جاری درکشور  قزاقستان برگزار شد، به عنوان نخستین ورزشکار ایرانی رشته کشتی به المپیک ۲۰۲۰ راه یابد. وی یکی از شانس های اصلی ایران به خصوص در رشته کشتی آزاد برای طلا در توکیو است.
 براساس آمار تاکنون ۸ ورزشکار مازنی در تاریخ المپیک موفق به کسب ۱۰ مدال شدند،  امامعلی حبیبی، عبدالله موحد،عسگری محمدیان، سید مراد محمدی، کمیل قاسمی در کشتی آزاد، قاسم رضایی در کشتی فرنگی، حسین توکلی و بهداد سلیمی در وزنه برداری به عنوان ۸ دلاورمرد مازنی در طول المپیک موفق به کسب مدال شدند.
در بین این قهرمانان مازندرانی تنها عسگری محمدیان در المپیک ۱۹۸۸ سئول و ۱۹۹۲ بارسلون موفق به کسب ۲ مدال نقره شد و حسن یزدانی کشتی گیر مازنی وزن ۸۶ کیلوگرم که پیش از این در المپیک ۲۰۱۶ ریو نخستین مدال طلا این رقابت ها را دشت کرد، پیش بینی می شود با کسب مدال دیگر در المپیک ۲۰۲۰ در کنار عسگری محمدیان قرار گیرد.
امامعلی حبیبی در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن مدال طلای کشتی آزاد، عبدالله موحد در المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی مدال طلای کشتی آزاد،عسکری محمدیان در المپیک ۱۹۸۸ سئول و ۱۹۹۲ بارسلون ۲ مدال نقره کشتی آزاد، حسین توکلی در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی مدال طلای وزنه برداری، سید مراد محمدی در المپیک ۲۰۰۸ پکن مدال برنز کشتی آزاد و ۲۰۱۲ لندن نیز بهداد سلیمی در وزنه برداری و قاسم رضایی در کشتی فرنگی موفق به کسب دو مدال طلا و کمیل قاسمی نیز در کشتی آزاد به مدال طلا دست یافت.
المیپک تابستانی 
بازی‌های المپیک تابستانی یا بازی‌های المپیک مجموعه مسابقات چند ورزشی است که به صورت منظم و سازماندهی شده هر ۴ سال یک‌بار توسط کمیته بین‌المللی المپیک برگزار می‌شود.

در این مسابقات سه مدال برای سه ورزشکار برتر هر رشته در نظر گرفته شده‌است، به این صورت که نفر اول مدال طلا، نفر دوم مدال نقره و نفر سوم مدال برنز تعلق می‌گیرد.

اولین دوره مسابقات المپیک در سال ۱۸۹۶ در شهر آتن پایتخت کشور یونان گشایش یافته و آخرین دوره بازی‌های المپیک در ریو دو ژانیرو برگزار شده، دوره بعدی مسابقات نیز در توکیو و در سال ۲۰۲۰ میلادی برگزار می‌شود.

پنج کشور یونان، بریتانیا، فرانسه، سوییس و استرالیا در تمامی ادوار المپیک حضور داشته‌اند. همچنین بازی‌های المپیک زمستانی در پی موفقیت المپیک تابستانی از سال ۱۹۲۴ تاکنون برگزار شده‌است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.