سید عیسی میرشفیعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این که داشتن شناسنامه یا همان هویت یکی از ۲ فاکتور اصلی برای ثبت نام کودکان در مدارس است ، افزود : این کودکان بر اساس فاکتور دوم یعنی مشخص بودن محل سکونت در مدرسه ثبت نام شدند تا زیر پوشش تحصیلی قرار گیرند.

وی گفت که بیشتر کودکان بدون شناسنامه مهاجرانی هستند که به مازندران آمده اند و آموزش و پرورش هم با ارفاق نداشتن شناسنامه و در نظر گرفتن این که سکونتگاه مشخصی دارند ، اقدام به ثبت نام آنها کرده است.

میرشفیعی توضیح داد : این کودکان که چند سال پیش از دیگر استان های کشور به مازندران آمدند و بیشترشان حاصل ازدواج افراد غیر ایرانی با ایرانی هستند، عمدتا والدینشان هم  غالب فاقد شناسنامه هستند.  

میرشفیعی زیر پوشش قرار دادن تمامی کودکان در سن تحصیل را سیاست آموزش و پرورش برشمرد و افزود : نداشتن شناسنامه از جمله مواردی است که می تواند تعدادی از کودکان را از گردونه تحصیل و آموزش دور کند.

وی با تاکید بر اینکه تداوم بی هویتی و فاقد شناسنامه بودن باعث ازدیاد تعداد این افراد می شود ، گفت : لازم است مسئولان ذیربط برای شناسنامه دار شدن این کودکان چاره اندیشی کنند تا از اضافه شدن آمار افراد بدون شناسنامه و درگیر شدن کشور با افراد فاقد هویت جلوگیری شود.

معاون آموزش و پرورش مازندران با این حال تاکید کرد که آموزش و پرورش برای اینکه این افراد از نعمت سواد برخوردار شوند تنها می تواند تا پایان پایه سوم ابتدایی میزبان کودکان بی شناسنامه در مدارس باشد و پس از آن از گردونه تحصیل در مدرسه خارج می شوند

در حال حاضر پوشش تحصیلی دانش آموزان مازندران مقطع ابتدایی در مازندران ۹۰ درصد و در پیش دبستانی ۹۹ و نیم درصد است.

مازندران در سال تحصیلی جاری حدود ۵۳۸ هزار دانش آموز دارد که در بیش از چهار هزار مدرسه تحصیل می کنند.

بر اساس آمار رسمی اداره کل اتباع خارجی استانداری مازندران ، هم اکنون سه هزار و ۳۶۵ نفر از اتباع خارجی در این استان به صورت قانونی زندگی می کنند.

آمار این اداره کل همچنین حاکی است که در سال تحصیلی جاری یکهزار و ۱۶۷ نفر از اتباع خارجی واجد شرایط تحصیل با دریافت مجوز بر سر کلاس‌های درس مدارس و دانشگاه‌های مازندران حاضر شدند که از این تعداد یکهزار و ۶۷ نفر دانش آموز و ۱۰۰ نفر دانشجو هستند.

تابعیت بیشتر دانش آموزان خارجی در حال تحصیل در مازندران افغانستانی است و تعدادی هم تبعه پاکستان و عراق هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.