معضل پسماند در مازندران اگر چه طی سه دهه گذشته همواره به عنوان فوری ترین مشکل استان مطرح بوده است ، ولی در همه این مدت بجز اقدامات منقطع و سمبولیک چاره اندیشی اساسی برای آن صورت نگرفت تا این که اکنون با تلنبار شدن زباله‌ها در دهها نقطه ساحلی، جنگلی و زمین‌های کشاورزی ، تبدیل به معضل چندوجهی شده است.

تولید روزانه زباله جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری مازندران روزانه بیش از سه هزار تن است که در تعطیلات پایان هفته ، عید نوروز و تابستان به بیش از ۶ هزار تن در روز افزایش می یابد.

اگر چه طی دو سال گذشته با تقسیم مدیریت زباله مازندران به ۹ ناحیه ، اقدامات برای حل این معضل شتاب گرفته است، ولی هنوز نتایج آن برای مردم قابل لمس نشده است ، ضمن این که نبود اقدامات فرهنگی از جمله فرهنگ سازی تفکیک زباله از منزل می تواند همین مقدار تلاش های در حال انجام را هم به خاطر افزایش میزان تولید زباله و پسماند بی ثمر کند.

مدیرکل پدافند غیر عامل مازندران در این مراسم با اعلام اینکه  خواسته مردم استان حل معضل پسماند است چرا که به صورت مستقیم سلامت و بهداشت استان را تحت شعاع قرار داده است ، گفت : ورود شیرابه های زباله به آب های زیر زمینی و رودخانه ها زنگ خطر جدی علیه سلامت مردم است.

حسین منفردی با بیان این نکته که معضل زباله با توجه به گردشگری پذیر بودن استان مازندران به همه کشور سرایت می کند، افزود : از شخص معاون سازمان پدافند غیر عامل کشور می خواهیم این مشکل را در کارگروه سلامت و بهداشت پدافند غیر عامل مطرح کنند.

وی از قرارگاه زیستی به عنوان مهم ترین کارگروه پدافند غیرعامل استان نام برد و گفت که  با توجه به شرائط و وضعیت مهم کشاورزی، اولویت نخست پدافند غیرعامل در مازندران قرارگاه زیستی است و کارگروه بخش کشاورزی برای جلوگیری از گسترش آفت ها، بیماری ها و حوادث بیوتروریستی در این قرارگاه فعالیت دوچندان می کند. 

منفردی آموزش را محور فعالیت پدافند غیر عامل مازندران دانست و گفت تکه همسو با این رویکرد امسال ۱۳۰ هزار ساعت نفر در قالب ۵۵۰ دوره آموزشی در بخش های مختلف پدافند غیر عامل بویژه ترویج کشاورزی فنی و  مبارزه بیولوژیکی آموزش دیدند.

وی به برگزاری همایش  پدافند غیر عامل با موضوع زیر ساخت های حیاتی کشور  طی روزهای  ۲۸ و ۲۹ آبان در بابلسر خبر داد و گفت که در آن همایش مهم سه وزیر و کارشناسان و استادان دانشگاه در بخش های مختلف حضور دارند.

به گزارش ایرنا در این مراسم از شماری از مدیران کل دستگاه های اجرایی که در فعالیت های خود پیوست پدافند غیر عامل را بدرستی عملیاتی کرده اند ، تجلیل شد.

در این آیین سپاه ۲۵ کربلا مازندران ، نیروی انتظامی ، بهزیستی، دامپزشکی، شرکت توزیع برق، جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب شهری و ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان دستگاه برتر فعال در هفته پدافند غیر عامل معرفی شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.