جمال باقری روز پنجشنبه در همایش گرامیداشت روز جهانی نابینایان و عصای سفید در چالوس گفت : با این که مناسب سازی معابر و فضاهای عمومی شهری در کنار اشتغال یکی از مفاد قانون جامع حمایت از معلولان است ، ولی برخی مسئولان و مدیران شهری به آن عمل نکرده اند و همچنان فضاهای عمومی و معابر شهری برای تردد معلولان نامناسب است.

وی افزود : طبق آمار رسمی دست کم شش هزار نفر نابینا و یا کم بینا در این مازندرن زندگی می کنند که از این شمار چهار هزار نفرشان مرد و بقیه زن هستند بنا بر این سزاوار نیست که این دسته از افراد نسبت به سایر شهروندان از امکانات برابر برای حضور در جامعه بهره نبرند.

مدیر کل بهزیستی مازندران برگزاری نشست به مناسبت های مختلف در باره معلولان را فرصتی برای بیان مطالبات بحق  و مشکلات و نارسائی های معلولان از جمله نابینایان از زبان خودشان دانست و  تاکید کرد: یکی از این نشست ها هفته جاری در بابلسر  برگزار و از مسئولان ادارات بهزیستی استان خواسته شد تا از طریق رایزنی با شهرداران کمیته مناسب سازی فضاهای شهری را شکل دهند و این مشکل را بتدریج در استان حل کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران نیز در این نشست گفت : دست کم ۳۹۴ نابینا در کتابخانه های عمومی استان در شهرهای چالوس ، ساری و بهشهر عضویت دارند و با کمبود امکاناتی مانند بریل خوان ، چرخ نگار و منابع گویا مواجه هستند.

آرزو ولی پور افزود : در شان این قشر از جامعه نیست که در این زمینه مورد غفلت قرار گیرند و باید کتابخانه های مستقل برای آن ها ایجاد کرد ضمن آنکه با توجه به همکاری ، همراهی و همدلی خوبی که در میان خیران فرهنگی و  مسئولان چالوسی مشاهده شده به کتابخانه چالوس باید به شکل محوری نگاه کرد.

وی گفت : اگر چه چشم سر روشندلان بی فروغ یا کم فروغ است ولی آن ها وصل به خدا هستند و دستان آن ها در دست خدا و آغوش خدای بزرگ است.

فرماندار چالوس نیز گفت : با اینکه معابر و  مکان های عمومی شهری در این شهر تا حدودی برای آمد و شد آسان معلولان و بویژه معلولان مناسب سازی شده ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

محمد ناصر زندی افزود : برای آنکه بتوان مشکلات روشندلان و نابینایان را درک ، لمس و حس کنیم باید همانند آن ها لحظه ای چشمانمان را ببندیم و در سطح شهری با پای پیاده تردد داشته باشیم آن وقت پی خواهیم برد که این قشر دچار چه رنج هایی می شوند.

وی با اعلام این که بیشتر نابینایان غرب مازندران عضو کتابخانه عمومی شهرستان چالوس هستند ، گفت : با بررسی های به عمل آمده متاسفانه امکانات و تجهیزات موجود دراین کتابخانه پاسخگوی نیاز این قشر نیست و با توجه به گرانی لوازم و تجهیزات در توان کتابخانه عمومی این شهرستان نیست تا بتوان آن ها را مهیا کند.

پانزدهم اکتبر برابر با ۲۳ مهرماه هر سال در تقویم رسمی کشور به عنوان روز جهانی نابینایان و عصای سفید نامگذاری شده است.     

این همایش با همت خیرین فرهنگی و شهرداری های چالوس و کلاردشت برگزار شد و در پایان با اهدای لوح سپاس از ۴۰ نفر از نابینایان غرب مازندران تجلیل به عمل آمد.

از مجموع شش هزار معلول نابینای مازندران ، دست کم ۹۰ نفر در غرب مازندران زندگی می کنند.

شهرستان چالوس درغرب مازندران قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.