این دومین راهکار خوداظهاری پس از اجرای موفق خود اظهاری مالیاتی است که وزارت اقتصاد و امور مالیاتی کشور از سال ها پیش به اجرا گذاشته بود.

معاون برنامه و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آغاز اجرای طرح خوداظهاری میزان تولید پسماند در واحدهای تولیدی، صنعتی و معدن این استان خبر داد و گفت که مدیران تمامی این واحدها مکلفند هر چه زودتر برای وارد کردن اطلاعات خواسته شده در سامانه تعریف شده اقدام کنند.

جهانگیر بائی لاشکی افزود : واحدهای تولیدی موظفند اطلاعات واحد خود را در سامانه جامع پسماند به نشانی https://iranemp ثبت کنند. این اطلاعات شامل مقدار و نحوه مدیریت پسماند تولیدی در این واحدها است.

وی ادامه داد : در صورت عدم تبعیت واحدها در ثبت این اطلاعات براساس  ماده ۲۰ آئین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند با متخلفان به صورت قانونی برخورد خواهد شد.

معاون سازمان صنعت مازندران اعلام فراخوان سازمان به واحدها را ناشی از تاخیر در اجرای این ماده از آئین نامه قانون مدیریت پسماند ذکر کرد و گفت : این آئین نامه که در سال ۱۳۸۴ در ۳۹ ماده در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که بند ۲۰ آن مربوط به پسماند واحدهای تولیدی است.

وی در خصوص مهلت زمانی واحدهای تولیدی برای ثبت نام در این سامانه هم اظهار داشت : باتوجه به اینکه بیش از یک دهه از تصویب این آئین نامه می گذرد به نوعی دروقت اضافه اجرای این ماده از آئین نامه قرار داریم، واحدها باید هرچه زودتر برای ثبت نام اقدام کنند.

مازندران بیش از سه هزار واحد تولیدی، صنعتی و معدنی دارد.

به گفته بائی لاشکی پس از ثبت نام و خوداظهاری واحدها، بررسی آلایندگی از سوی محیط زیست نهاد مرتبط در این زمینه صورت می گیرد و موارد مشکل زا و آلاینده به واحدها گوشزد و یا با آنها برخوردهای قانونی می شود.

وی از محیط زیست به عنوان اداره بهره بردار از آمارهای ثبت شده در خصوص میزان و نوع تولید پسماند در این واحدها نام برد و گفت : سازمان صنعت به عنوان متولی این دست واحدها از این طریق فراخوان برای ثبت نام در این سامانه را اعلام کرده است تا واحدها برای این منظور اقدام کنند . 

این مسئول همچنین به پایش دوره ای واحدهای پرخطر از نظر آلایندگی، ایمنی محیط کار و ایمنی نیروی انسانی در مازندران اشاره کرد و افزود : از ۹۳۰ واحد با این ویژگی، ۱۵۰ واحد توسط کارشناسان محیط زیست سازمان صنعت، شهرک صنعتی و محیط زیست مورد بازدید قرار گرفتند.

معاون سازمان صنعت مازندران گفت : این پایش های به صورت ماهانه و تصادفی از سوی کارشناسان ادارات شهرستان و استان انجام می شود تا مورادی که می تواند به حفاظت محیط زیست و امنیت نیروی انسانی لطمه بزند را شناسایی می کنند.

۲۰۹۶/۱۶۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.