به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی محیطزیست مازندران ، یک راس شوکا نر در منطقه آزاد چهاردانگه در حوالی روستای بابوکلا حدفاصل ارتفاعات شهرستان نکاء در شرق مازندران و کیاسر در منطقه مرکزی این استان براثر سقوط از صخره هنگام چرا تلف شد.
بر اساس این گزارش، همچنین یک راس شوکا ماده نیز در این زیستگاه که از زیستگاههای مهم این حیوان در استان مازندران محسوب می شود براثر برخورد با خودروی عبوری در منطقه دریل گرماب جاده کیاسر به دلیل شدت جراحات جان باخت.
اوایل فروردین ماه سال جاری نیز یک راس شوکا به همراه هفت راس قوچ و میش در مناطق حفاظتی استان مازندران به دلیل آنچه که سرما اعلام شد، تلف شدند.
پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه منطقه‌ای است کوهستانی با مساحت حدود ۱۷ هزار هکتار که در حدود ۹۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان ساری واقع است. پناهگاه حیات وحش دودانگه با پارک ملی کیاسر، منطقه حفاظت شده پرور و منطقه حفاطت شده بولا در استان سمنان هم مرز است.

در این منطقه در مجموع پنج ریخت گیاهی شامل جنگل، ‏ درختزار، ‏ درختچه زار، ‏ بالشتکی خاردار و خزان شونده سردسیری وجود دارد.

مرال، شوکا، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، گربه جنگلی، گرگ، روباه، شغال، کل و بز، قوچ و میش، تشی، و انواع پرندگان از جمله مهمترین گونه‌های جانوری هستند که در این پناهگاه ۱۷ هزار هکتاری زندگی می‌کنند.
شوکا (نام علمی: Capreolus capreolus) نوعی گوزن کوچک بومی اورآسیا به رنگ سربی یا سرخ است که بیشتر در مناطق سردسیر زندگی می‌کند.
شوکا با ۹۵ تا ۱۳۵ سانتی‌متر طول و ۶۵ تا ۷۵ سانتی‌متر ارتفاع در ناحیهٔ شانه و ۱۵ تا ۳۰ کیلوگرم وزن، گوزنی نسبتاً کوچک است. نرها شاخ دارند و ماده‌ها بدون شاخ‌ هستند.
غذای شوکا علف‌ها، برگ‌ها، جوانه‌ها، قارچ‌ها و میوه‌ها است و به‌ویژه به علف‌های لطیف و نورس و مرطوب علاقه دارند.
در حال حاضر نسل شوکا به دلیل تخریب گسترده و تغییر کاربری عرصه های جنگلی شمال کشور به مناطق مسکونی و زمین های کشاورزی، همچنین شکار غیرمجاز به شدت کاهش یافته و در آستانه انقراض قرار دارد.
با توجه به جنگلی بودن زیستگاه این گونه و عدم امکان سرشماری به روش مشاهده مستقیم در نقاط جنگلی، آمار دقیقی از تعداد شوکاهای باقیمانده در کشور وجود ندارد اما چیزی که مسلم است جمعیت این گونه در بسیاری از مناطق جنگلی شمال کشور به طور کامل از بین رفته و یا شدیدا کاهش یافته است.
   ۶۹۸۲/۱۶۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.