به گزارش خبرنگار ایرنا ، مهدی رازجویان روز شنبه در کارگروه راهبردی مدیریت پسماند مازندران افزود: در حالی کشاورزی به عنوان بخش مهم اقتصاد استان مازندران محسوب می شود که تنها در برهه های زمانی استفاده حداکثری از حاصلخیزی خاک برای کشت و برداشت محصول مورد توجه قرار می گیرد. 

وی ادامه داد: این روند باعث شده تا دیگر مسائل مربوط به کشاورزی و آنچه محیط کشاورزی را تحت تاثیر قرار می دهد آنچنان باید و شاید به آن پرداخته نشود و به نوعی رها شده باشد.

معاون استاندار مازندران به آسیب زیست محیطی فصول گرم سال در حوزه کشاورزی این استان اشاره کرد و گفت: به طور مثال عدم توجه به مسائل زیست محیطی برای آماده سازی شالیزارها به کشت دوم برنج موجب شده تا آتش زدن کاه و کلش ها در زمین ها شاهد باشیم. 

وی افزود: این اقدام علاوه بر آلودگی هوا که با دود ناشی از سوزاندن کاه و کلش ایجاد می شود باعث آسیب دیدگی حاصلخیزی زمین های کشاورزی نیز می شود . 

رازجویان اظهار داشت: هر چند قوانین و ضوابط در خصوص برخورد با عوامل آتش زدن کاه و کلش زمین های کشاورزی وجود دارد اما تداوم این کار توسط کشاورزان ناشی از نبود همان برنامه ریزی درازمدت از سوی مسئولان امر است تا به نوعی راهکار و تدابیر هدایت گر را عرضه بکنند.

وی بسنده کردن آگاهی کشاورزان از طریق آموزش و یا برخورد قهری به صورت معرفی به دادگاه را تنها راه برای رفع این مشکل ندانست و ادامه داد: باید دستگاههای اجرایی متولی امور کشاورزی برای این مسائل راهکارهای لازم را ارائه بکنند و البته راهکارهایی که جنبه عملیاتی پیدا بکند. 

رازجویان، تغییر الگوی کشت را به عنوان موضوعی که سالها در کارگروه اقتصادی استان مازندران مطرح و مصوبه داشت، اشاره کرد و گفت: برای این موضوع چندین مصوبه مطرح شد اما به مرحله اجرا نرسید. 

وی همچنین ادامه داد: یا در بحث مرکبات، کشاورزان را به سمت تولید بیشتر مرکبات سوق می دهیم در حالیکه به اندازه کافی صنایع تبدیلی برای این منظور وجود ندارد و در پسِ اینگونه هدایت ها کشاورزان متضرر می شوند و کشاورزی از حالت اقتصادیش خارج می شود . 

معاون استاندار مازندران تاکید کرد: ضمن رعایت و اجرای قوانین و ضوابط در حوزه کشاورزی و داشتن برنامه ریزی درازمدت می توانیم آینده کشاورزی را برای فعالان این عرصه تضمین بکنیم.

۲۰۹۶/۱۸۹۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.