به گزارش خبرنگاران ایرنا ، احمد حسین زادگان عصر امروز جمعه در نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت با فعالان اقتصادی استان در محمودآباد خطاب به رضا رحمانی افزود: اعمال محدویت و ممنوع کردن وادرات برنج در دولت و تدبیر و امید پای دلالان را از بازار برنج در فصل برداشت این محصول استراتژیک قطع کرده بود و کشاورزان انتظار دارند برای تقویت اقتصاد و معیشتشان امسال نیز ممنوعیت همزمان با آغاز فصل برداشت برنج داخلی اعمال شود.

برداشت برنج در مازندران به عنوان استانی که بیش از ۴۰ درصد نیاز کشور را تامین می کند، از نیمه دوم تیر ماه شروع شد. دولت طی سه سال گذشته همه ساله از اول تیر ماه واردات برنج خارجی را ممنوع می کرد ولی امسال به خاطر به هم خوردن تعادل بازار برنج داخلی و افزایش قیمت این محصول تاکنون ممنوعیتی اعلام نکرده است.

کارشناسان و فعالان واقعی بازار برنج بر این اعتقادند که افزایش ناگهانی قیمت برنج کیفی داخلی تا کیلویی ۲۵ هزار تومان طی دو ماه گذشته نشانگر مداخله دلالان در این بازار است برای این که هیچ کشاورز برنجکاری در شمال کشور  از اوایل زمستان سال گذشته برنجی برای فروش در اختیار نداشت و محصولش را همزمان با برداشت فروخته بود.

کشاورزان مازندرانی پارسال با توجه به ممنوعیت واردات برنج خارجی هر کیلوگرم برنج کیفی طارم محلی و هاشمی را کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان فروختند و انتظار داشتند امسال با توجه به افزایش بسیار زیاد هزینه تولید محصولشان را با افزایش قیمت منطقی و منصفانه بفروشند ولی همزمان با آغاز برداشت شاهد کاهش ناگهانی قیمت برنج داخلی هستند.

استاندار مازندران گفت : امروز کشاورزان استان های شمالی کشور به عنوان خط مقدم تامین نیاز غذایی کشور چشم انتظار توجه بیشتر دولت و مجلس هستند. 

وی به درخواست دستگاههای ذیربط مانند جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی برای اعمال ممنوعیت واردات برنج خارجی و جلوگیری از توزیع برنج خارجی موجود در بازار استان های شمالی ، تاکید کرد که این درخواست ها مطالبه جدی کشاورزان برنجکار است.

انتظار سرمایه گذاری صنعتی  

استاندار مازندران همچنین تشکیل هلدینگ سرمایه گذاری سه و نیم میلیارد دلاری در مازندران را از وزیر صنعت خواستار شد  و گفت : مردم مازندران انتظار سرمایه گذاری های بزرگ صنعتی همچون استان های دیگر را دارند. 

حسین زادگان ظرفیت مازندران را برای سرمایه گذاری کلان و سنگین مناسب توصیف کرد و افزود : در این چشم انداز تمامی عوامل زیست محیطی دیده خواهد شد . 

وی گفت: حضور شرکت های دولتی که از توان اشتغالزایی و تولید بیشتری برخوردار هستند می تواند منجر به دلگرمی مردم استان برای حرکت در جهت رونق تولید و کاهش بیکاری و گردش اقتصاد استان شود. 

استاندار مازندران به سابقه مردم مازندران در دفاع از انقلاب و نظام طی ۴۰ سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت:  مردم مازندران همواره در تمامی صحنه ها از جنگ تحمیلی گرفته تا انتخابات مختلف و جنگ اقتصادی و تحریم پیش قدم بوده اند و اکنون انتظار متقابل دارند که آرزویشان برای سرمایه گذاری بزرگ صنعتی در استان محقق شود.

استان مازندران که به دیار علویان شهرت دارد بیش از ۱۰ هزار شهید تقدیم انقلاب و نظام کرده است.

۷۳۳۵/۱۶۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.